Skip to main content
Vraag

IP / DHCP Scope wijzigen kan niet op de KPN Box 12 met oude firmware

  • 27 August 2024
  • 17 reacties
  • 112 keer bekeken

Hallo,

 

Sinds vandaag (weer) klant bij KPN. Nu de vraag waarom IP/DHCP scope geblokkeerd wordt en je dit niet kunt wijzigen? Een simpele actie welke bij vele andere modems van providers wel mogelijk is.

 

 

Vraag is dus: Is hier een oplossing voor behalve een andere / eigen modem gebruiken.

Lees op verschillende topics dat er een versie zou moeten zijn die dit wel mogelijk maakt?

Heb op dit moment onderstaande versie op de KPN BOX 12

 

 

 

Alvast bedankt allemaal!

Met de huidige versie van de firmware op jouw V12 is het niet mogelijk om het subnet te wijzigen.

Ik hoop dat jouw V12 heel snel overgezet wordt naar de nieuwe firmware want daarmee is dat wel mogelijk.


Doet me afvragen waarom dit ooit zo is gehanteerd door kpn.. Zou toch een basis mogelijkheid moeten zijn voor de klanten van kpn lijkt me..

Is er ergens een route waarbij ik dit wellicht versneld kan aanvragen?

@Kpn 


De uitrol van de nieuwe versie van de firmware op de V12 loopt al ruim anderhalf jaar en gaat tergend langzaam. Ik hoop dat er een moderator zal reageren die dit voor in gang kan zetten.

Kan je aangeven waarom je het subnet van de V12 wilt aanpassen?


Ja dat vermoeden had ik al te zien aan de forum topics die hierover al aangemaakt zijn.

Ja hoor, als dit iets kan betekenen om dit te versnellen en ik antwoord zou kunnen krijgen van een moderator geen enkel probleem!

 

  1. Omdat dit een basis functie zou moeten zijn en je zelf je eigen subnet moet kunnen beheren.
  2. Nas met vaste instellingen.
  3. Server met vaste instellingen.
  4. 2x 1gb poe switch met vaste instellingen.
  5. IP Cameras met vaste instellingen i.c.m. software.
  6. Zonnepanelen converter met vaste instellingen i.c.m. homewizard.
  7. En zo heb ik nog wel een aantal randzaken waardoor ik graag mijn subnet wil aanpassen.

Bovenstaande zou tevens niet een reden moeten/mogen zijn om dit niet aan te kunnen/mogen passen.

 

Alvast vriendelijk bedankt voor reacties!

 

 


@Erik van KPN kan jij iets voor mij betekenen?


Als Erik al iets kan regelen, dan vermoed ik dat het in het gunstige geval nog wel een paar weken duurt voordat u daadwerkelijk de nieuwe firmware heeft.

Kunt u zo lang wachten? 


@Mipz, Mag ik je adviseren om geen vaste IP adressen op apparaten zelf in te stellen maar dit altijd via DHCP te laten lopen en deze daar met een DHCP reservation vast te zetten. Dat bespaart je een hoop ellende als je een andere router in gebruik neemt waarvan het subnet niet ingesteld kan worden.

Ik had gehoopt dat je als punt genoemd had dat je geen VPN verbinding met jouw werk op kunt zetten omdat daar hetzelfde subnet gebruikt wordt want dat is ook een reden waarom het subnet van elke router eigenlijk altijd aangepast moet kunnen worden.


😄

 


@wjb Leuk en fijn dat je dat advies deelt, al ga je er niet van uit dat dit niet kan. Het dient gewoon beschikbaar te zijn voor klanten om hieraan zelf een eigen draai aan te kunnen geven zoals dat 4 jaar geleden ook gewoon kon middels het modem wat ik toen tot mijn beschikking had.

 

Ik kan het wel oplossen dat is het probleem niet, maar wel jammer dat dit al op de 1e dag zo verloopt, verwachtingen zijn namelijk anders dan dat nu helaas het geval is.a

 

@Nick83 ook erg leuk en fijn dat je met een antwoord komt waar niemand iets aan heeft 🙂 Verder ook geen enkel probleem want overal is wel een oplossing voor.

 

Ik gebruik wel een eigen router en zal dit middels vlannetjes 4,6 en igmp snooping op mijn switches wel fixen. kost even wat tijd maar dan kom je er ook wel.

 

Bedankt!


U hoeft geen vlans 4 en 6 in te stellen op de switches in uw netwerk. Als u denkt dat da moet, dan heeft u de klok wel horen luiden maar u weet niet waar de klepel hangt.


Voor zover nog bekend is bij mij van 4 jaar geleden dien ik de verbinding op vlan 6 te connecten en vlan 4 voor iptv op te zetten. Zo niet is hierin dan iets gewijzgd?

 

v.w.b igmp dient dit voor zover ik weet ingeschakeld te zijn op mijn switches :)

 


Het dient gewoon beschikbaar te zijn voor klanten om hieraan zelf een eigen draai aan te kunnen geven 

Klopt, ik ben het volkomen met je eens dat je als abonnee zelf het subnet van jouw router in moet kunnen stellen. Toch geef ik je het advies om nooit IP adressen hard op apparaten zelf in te stellen maar dit altijd via de DHCP server te laten lopen en alleen als het IP adres echt niet mag wijzigen om voor de DHCP lease dan een DHCP reservation vast te leggen.


Voor zover nog bekend is bij mij van 4 jaar geleden dien ik de verbinding op vlan 6 te connecten en vlan 4 voor iptv op te zetten. Zo niet is hierin dan iets gewijzgd?

 

v.w.b igmp dient dit voor zover ik weet ingeschakeld te zijn op mijn switches :)

 

Aan de LAN zijde van de Experia/KPN Box hoeven nooit vlans ingesteld te worden en dat is ook altijd zo geweest.

IGMP snooping moet inderdaad aangezet worden op switches via welke, direct of indirect, een TV ontvanger aangesloten is.


Voor zover nog bekend is bij mij van 4 jaar geleden dien ik de verbinding op vlan 6 te connecten en vlan 4 voor iptv op te zetten. Zo niet is hierin dan iets gewijzgd?

 

v.w.b igmp dient dit voor zover ik weet ingeschakeld te zijn op mijn switches :)

 

Aan de LAN zijde van de Experia/KPN Box hoeven nooit vlans ingesteld te worden en dat is ook altijd zo geweest.

IGMP snooping moet inderdaad aangezet worden op switches via welke, direct of indirect, een TV ontvanger aangesloten is.

Klopt en is ook vanzelfsprekend, in dit geval werdt er verwezen naar een eigen apparatuur. Zoals ik al aangaf als ik me nog goed kan herinneren dien je de verbinding op te zetten op vlan6 en vlan4 voor iptv al kan het goed zijn dat hierin ondertussen e.e.a. gewijzigd is, correct me if im wrong :) Het is tenslotte alweer 4/5 jaar geleden.

 

IGMP bekend :)


Mipz schreef:

in dit geval werdt er verwezen naar een eigen apparatuur. Zoals ik al aangaf als ik me nog goed kan herinneren dien je de verbinding op te zetten op vlan6 en vlan4 voor iptv al kan het goed zijn dat hierin ondertussen e.e.a. gewijzigd is, correct me if im wrong :) Het is tenslotte alweer 4/5 jaar geleden.

Nee, daar is niets aan veranderd.

 


@wjb, maar dan moet de DHCP Reservation wel voldoende range hebben.

In mijn Experiabox V10 (ZTE H369A) kan ik er maximaal 10 reserveren…
Dus ik ben dus ook een aantal apparaten maar gaan voorzien van een fixed ip-adres.

Donald


@wjb, maar dan moet de DHCP Reservation wel voldoende range hebben.

In mijn Experiabox V10 (ZTE H369A) kan ik er maximaal 10 reserveren…
Dus ik ben dus ook een aantal apparaten maar gaan voorzien van een fixed ip-adres.

Gelukkig heeft de nieuwe firmware, die ook naar de V10 zal komen, die beperking niet.


Reageer