Skip to main content

Hier ook een hoop gekloot. Gisteren een mail gehad dat er een update wordt uitgerold in de eerstvolgende nacht. Geen enkele vermelding dat instellingen verloren (kunnen) gaan; wat inmiddels wel blijkt uit berichten op het forum de afgelopen weken. Dus ook geen tijd gehad om screenshots oid te maken van de vaste IP adressen.

Alle vaste IP-adressen weg, opnieuw instellen lukt nauwelijks. Apparaten blijven ‘hangen’ op hun dynamische IP adres en zijn niet te wijzigen. De helft van verbonden apparaten heeft geen verbinding meer. Herstarten van het apparaat (of afsluiten en dan weer starten) heeft geen effect, kansloos.

De update zelf is slechte update en wijze waarop deze is uitgerold is minstens net zo slecht. Als er al weken een berg commentaar is, moet je op zijn minst overwegen om de update uit te stellen of aan te passen. Maar klakkeloos doorgaan is mijn ogen een dikke vinger naar je betalende klanten.

Dit zijn echt, echt dikke minpunten in mijn ogen en ‘ik ben helemaal niet blij’ met deze gang van zaken.

Admin: afgesplitst en nieuw topic voor je vraag aangemaakt

Zijn er vergelijkbare problemen met de v12 of werkt die wel naar behoren?

Op de KPN Box 12 staat dezelfde firmware. Dat is precies juist waar KPN mee bezig is: op alle modellen dezelfde firmware zetten. Anders model nemen heeft dus geen nut meer.

Kak. Vanmiddag heb ik iemand gesproken van de helpdesk en die haf aan dat dit een specifiek probleem is van de v10. De oplossing was volgens hem overstappen naar de v12, dus ik heb vanmiddag een nieuw modem opgehaald... maar hetzelfde gedoe 😞.

Het enige wat werkt is een cloudbackup en live tv kijken. @KPN; dit kan toch niet?!?!?

Hi Mark, allereerst welkom op onze community. 
Bij een aantal V10 modems komt het voor dat de instellingen niet worden overgenomen, erg naar omdat je dit zelf moet instellen. Zie ook de Product Update van de V10. 

Dit komt specifiek voor bij de V10. Ik lee ook je nu een Box 12 hebt ontvangen, daar speelt dit niet dus zal het ook niet meer voorkomen. Ontzettend sorry voor dit ongemak. 

...volgens mij staat bij mijn bericht toch echt dat ik met de v12 hetzelfde gedoe heb... en ik lees hier op het forum dat ik niet de enige ben. Beseft KPN dat dit probleem blijkbaar ook speelt bij de v12 modems?

Exact hetzelfde: zodra je een instelling aanpast, gaat alles random wel of niet meer werken. Zolang je niets aanpast, werkt alles het redelijk goed en als je wel wat aanpast, is het hopen dat alles goed werkt, maar het kan ook ineens ophouden met werken.

Maar tot nu toe heeft deze ongein me een paar dagen klooien gekost (zonder gewenst resultaat) en vind ik wat van de hele gang van zaken. Ik hoop van harte dat dit snel wordt opgelost.

Maar welke gedoe heb je met de Box 12? Worden je instellingen uit zichzelf gewist? Na een herstart? Of na een update? Zodat ik dit beter kan begrijpen. 

Of bedoel je dat je instellingen op de Box 12 niet automatisch weer zijn ingeladen? Dat klopt, dat moet je eenmalig weer instellen. 

Ik hoor graag van je. 

Hi Alex,

Dank voor je reactie.

Wat ik bedoel is dat zodra je een instelling aanpast en opslaat:

• Internet random wegvalt. Random als in dat het ene apparaat wel internet heeft en het andere niet (wifi of bekabeld, maakt geen verschil). Maar ook dat op één apparaat een backupjob naar de cloud gewoon doorloopt, terwijl een webpagina openen niet lukt op datzelfde apparaat. En nog vager: in 1 browsersessie op een webpagina heen en weer kunnen klikken, maar op een nieuw tabblad een nieuwe webpagina willen openen geeft een melding ‘pagina kan niet geladen worden’. Dat kan ook terwijl die backupjob nog gewoon loopt, maar kan ook op een heel ander apparaat gebeuren (waar geen backupjob loopt).
  • Internet via wifi 1-2-3 uur werkt, ineens wegvalt en niet meer terugkomt. TV kijken kan alleen live, de tv gids werkt veelal niet, opnames starten of een programma via de gids terugkijken, geeft een melding dat de server niet bereikbaar is (of een respons uitblijft, ken de exacte tekst van de melding niet). Het herstarten van tv ontvangers duurt langer dan normaal (ongeveer 2x zo lang).
  • Sommige verbonden apparaten wel gewoon verbinding hebben met internet via de wifi, maar soms ook weer kunnen wegvallen en dan geen verbinding meer kunnen maken (niet na herstarten, niet na uitschakelen en weer inschakelen van de wifi op het apparaat).
  • Een opgeslagen aanpassing in de netwerknaam na een reset weg is, maar na een 2e reset weer terug kan komen (met het wachtwoord als je dat ook had gewijzigd).
  • Alleen een harde reset (dus met de paperclip) e.e.a. lijkt te verhelpen, maar zodra je weer een instelling opslaat, begint het weer.

Eigenlijk alles wat ik met de v10 had, heb ik nu met de v12 ook.

Omdat ik wel normaal tv wil kunnen kijken en internet ook wel handig is, gebruik ik de v12 nu met de standaardinstellingen. Maar dat betekent wel dat ik wat uren bezig ben geweest om alles aan te passen wat werkt via vaste ipadressen (nas, printer, netwerkschijven) aan te passen. Als na een herstart/update van een apparaat het ipadres anders is, kan dat weer opnieuw.

Ik zou eigenlijk ook wel willen weten of de firmware in de v12 echt anders is dan in de v10? En dan niet de softwareversie als in het nummertje wat ik zie staan in het modem bij ‘softwareversie’, want die is anders, maar of de firmware van de v12 echt anders geprogrammeerd is dan die van de v10. Als de v12 dezelfde firmware heeft als de v10, begint de rij met problemen die de v10 nu heeft, vanzelf over de v12 modems.

Hi Mark, ik heb het een en anders hier ook nagekeken. Wat mij opvalt is dat je aangeeft dat tv alleen live te kijken is, dat de opnames niet willen starten en dat je internetverbinding/WiFi regelmatig wegvalt. Dit zou ongeacht de modem en firmware niet mogen gebeuren. Heb jij naast de Box 12 ook andere routers, switches of apparaten in je netwerk? Op het moment dat je WiFi het niet meer doet, valt dan je hele verbinding weg? Dus ook televisie en vast internet? 

Ik heb nu een beetje het idee dat er richting mijn netwerk gewezen worden en daar vind ik wat van. Maar in het kader van ‘oplossingen’ zal ik antwoorden (en kom ik nog terug op wat ik er van vind).

Hi Mark, ik heb het een en anders hier ook nagekeken. 

Zie jij iets geks of iets wat niet klopt/anders is dan bij anderen? Ik neem aan van niet, je geeft dat niet aan in je bericht, maar voor de zekerheid.

Wat mij opvalt is dat je aangeeft dat tv alleen live te kijken is, dat de opnames niet willen starten en dat je internetverbinding/WiFi regelmatig wegvalt. Dit zou ongeacht de modem en firmware niet mogen gebeuren. 

Hier is een nuance nodig: ik geef aan dat internet op het ene apparaat kan wegvallen en op het andere niet. Dus niet de internetverbinding die het modem heeft (anders had alles eruit moeten liggen). Het lijkt te zitten in het doorgeven van de internetverbinding naar apparaten die verbonden zijn met het modem (geen idee of daar een specifieke term voor is).

Ik heb letterlijk op een backup naar een cloudlocatie kunnen laten lopen op een pc, terwijl ik op datzelfde moment geen webpagina geopend krijg op dezelfde pc. Op diezelfde pc is het ook gelukt om webpagina A te openen (die prima werkt), maar in dezelfde browsersessie kan ik geen 2e tab openen voor website B. Website A blijft gewoon werken… zolang ik geen andere pagina intik en alleen klikkend door de website navigeer.

Heb jij naast de Box 12 ook andere routers, switches of apparaten in je netwerk? Op het moment dat je WiFi het niet meer doet, valt dan je hele verbinding weg? Dus ook televisie en vast internet? 

Ik heb normaal gesproken een switch in gebruik direct na het modem, een kabel naar de zolder naar een 2e switch (ivm een vaste pc en de printer) en dat is het bekabelde deel muv de tv's. De tv's zitten normaliter rechtstreeks in het modem. De tv beneden met een directe verbinding, de tv boven via zo'n internet via het stopcontact setje. Momenteel zit beneden de switch tussen het modem en de tv's, dus de pc kabels rechtstreeks in het modem en op zolder en switch voor pc/printer.

De reden dat ik normaliter 2 switches gebruik, is omdat beneden en boven apparaten staan die met elkaar communiceren. Die verbinding is met beide switches 120MB/s, als ik de switch bij het modem weghaal en de kabels in het modem plug, keldert die verbinding naar een kansloze 8-9MB/s (dus nog niet eens 100Mb/s). Dat is nu dus het geval, maar ik durf niet teveel aan te passen, want wie weet begin het gedoe weer opnieuw.

Omdat ik eigenlijk niet meteen dacht aan bugs in de software heb ik de eerste 2 dagen lopen klooien om de rest systematisch na de lopen en, in dit geval, uit kunnen sluiten: alles rechtstreeks in het modem (zonder switch), het bekabelde netwerk via een switch, de tv's rechtstreeks in het modem, de tv's via een switch, allemaal hetzelfde resultaat: zodra een instelling wordt aangepast, begint het gezeik. Ik heb zelfs vanalles geprobeerd met een aparte router die het bekabelde netwerk aanstuurt (waarbij de v12 alleen verbonden is met de tv's en de extra router). Zodra in het modem een instelling wordt aangepast, begint de ellende.

Maar ik heb het idee dat er nu wat gewezen wordt naar mijn thuisnetwerk. Een thuisnetwerk probleemloos werkt met eerdere modems en met de v10 tot de update werd uitgevoerd. De ellende is begonnen na de software update van de v10. Dat is me veel te toevallig om nog eens mijn hele thuisnetwerk na te lopen en uit te sluiten, maar dat is nu (hopelijk voldoende) beantwoord. 's Avonds werkte alles, 's nachts is het modem bijgewerkt en 's ochtend was het ellende. Dat wijst niet op mijn thuisnetwerk, maar op het enige apparaat wat is gewijzigd: het modem. Ook na vervanging van mijn v10 door een v12 is er niets veranderd. Ook in dat geval is namelijk het enige wat is gewijzigd, het modem. Dus ook dan wijst alles op het modem. Waar ik nog geen antwoord op heb gekregen is mijn vraag over de software in de v10 en v12.

In mijn vorige bericht heb ik gevraagd naar de softwareversie in de v12. Daar heb ik geen antwoord op gehad, dus nogmaals: is de software in de v12 dezelfde als in de v10? En dan niet kijkend naar het nummertje wat eraan gegeven is, maar de (programma-) code zelf? Eerder heeft iemand gezegd van wel. En totdat KPN mij kan overtuigen van het tegendeel, wijst alles erop dat de v12 dezelfde problemen heeft als de v10. Dus ja, prima dat er allerlei vragen worden gesteld over mijn thuisnetwerk, maar ondertussen worden de v10 modems omgeruild voor de v12 en het is nog niet uitgesloten dat de v12 zonder bugs is.

...dus, 2e keer in dit bericht en de 3e keer in dit draadje: zou het kunnen zijn dat de v12 dezelfde bugs heeft als de v10 vanwege dezelfde software?

Ja v10 en v12 hebben dezelfde software. Echter bij de huidige v10 speelt er additioneel wel nog een extra bug mee die indien toeslaat gevolg heeft voor zo,n beetje alle instellingen die gemaakt worden dat deze niet geaccepteerd worden en/of bij herstart niet behouden  blijven. Dit hangt samen met de overgang van de oude naar de nieuwe versie op de v10 en die problematiek zou niet bij de v12 spelen. Daarnaast zijn er her en der nog wat verschillen zoals pptp vpb wat niet werkt op een v10 maar wel v12. Dus in grote lijnen is de software gelijk met toch wel her en der verschillen.

Reageer