Skip to main content

Na de update van onze V10-router werkt de printer (HP Photosmart B110) niet meer draadloos. Printer teruggezet naar fabrieksinstellingen en met de printerwizard verbinding opnieuw ingesteld. Printer vindt het netwerk en lijkt verbinding te maken, maar printer blijft offline. In het testrapport draadloos netwerk dat de printer levert staat ‘verbonden GELUKT’, maar het wirelesslampje blijft knipperen, het display geeft aan geen verbinding en printopdrachten geven een melding printer offline. Via mijnmodem.kpn vind ik bij verbonden apparaten de printer wel (MAC-adres correpondeert met printerrapport), maar in mijnmodem.kpn zie ik een IP-adres dat anders is dan het adres in het testrapport dat de printer produceert.

De printer lijkt verder in orde. Ik heb deze meegenomen naar een vriend (ook KPN, zelfde router, nog niet geupdated), verbinding ingesteld op zijn netwerk en de printer werkt daar zonder problemen.

Ik heb de KPN-helpdesk gebeld, maar daar krijg ik te horen dat dit probleem niet op afstand opgelost kan worden. Een monteur kan het misschien wel, maar presenteert mogelijk ook een rekening. Vreemd, want het probleem lijkt toch echt veroorzaakt door de (ongevraagde) KPN-update.

Wie weet een oplossing?

Kun je de verschillende ip adressen opnoemen? 

Testrapport HP printer: 169.254.16.178

mijnmodem.kpn, verbonden apparaten: 192.168.2.11

Kijk eens bij wifi signaal of daar voor 2.4Ghz een b,g,n optie is. Mogelijk dat het hiermee te maken heeft.

Hi @fpr, hinderlijk dat dit probleem met de printer ontstaan is 😕

De laatste opmerking van @BruisTablet, heeft dat nog wat opgeleverd? 

@fpr Wellicht heb je hier wat aan 

Hallo @fpr kijk binnen je modem hoe de WPA-beveiliging ingesteld staat.

Als dit combi WPA2/WPA3 is, maak hier dan van alleen WPA2.

Heeft dat geholpen???

De WPA-beveiliging (JanD) kan ik niet vinden. De tip van @Bruistablet heb ik uitgeprobeerd, maar biedt geen oplossing. Wel correspondeert in mijnmodem.nl het IP-adres nu met het adres dat de printer in een netwerkconfiguratiepagina afdrukt. Verder lees ik in het display van de printer na het doorlopen van de wizard draadloze installatie ‘Verbinding gelukt Netwerkverbinding tot stand gebracht’ en zie ik in mijnmodem.nl de printer staan bij de verbonden apparaten (laatste keer verbonden geeft het tijdstip aan van het afsluiten van de verbindingsprocedure). Maar … De printer blijft offline (lampje wireless blijft knipperen, display geeft aan ‘niet verbonden’, printopdracht geeft ‘printer offline’).

Overigens heb ik in al dit gedoe helemaal geen zin, ben ik er niet goed in en word ik er helemaal gek van. Ik had een werkende printer tot de routerupdate. De printer maakt zonder problemen verbinding met een ander netwerk dan het mijne. Het probleem lijkt ontstaan door de KPN-routerupdate en m.i. zou KPN me moeten helpen met de oplossing. Ik ben er boos over dat dat niet gebeurt.

Je wordt hier toch geholpen door medeforumleden met kennis van zaken, eventueel aangevuld door het KPN-moderatieteam.

De WPA-instellingen vind je bij de beveiligingsinstellingen van de wifi binnen je modem.

Verder kun je bij de wifi nu ‘extra wifi’ activeren.

Als je printer uitsluitend de 2.4-band ondersteunt, kun je binnen de extra wifi de 2.4-band activeren en de printer daarmee verbinden, er vanuitgaande dat de printer uitsluitend de 2.4-band ondersteunt.

Succes.

Ik snap heel goed dat je geen zin hebt in dit gedoe @fpr, jij hebt vanaf jouw kant volgens mij al zo'n beetje alles geprobeerd wat er te proberen valt met de printer zelf. 

JanD geeft echter nog wel een goede tip wat betreft het instellen van de extra wifi optie, daarmee maak je een helemaal nieuw netwerk dat alleen uitzendt op 2,4Ghz, waar jouw printer zeer waarschijnlijk ook mee werkt. Dit is nog het proberen waard, mocht dit ook geen verschil maken dan wil ik je toch aanraden om het modem te resetten, zodat de software opnieuw ingeladen kan worden. Kan best zijn dat er toch ergens een foutje in is geslopen met de nieuwe update, en het opnieuw inladen zou dat soort vage problemen de wereld uit kunnen helpen!

Niet alleen met de printer zelf. Ook allerhande instellingen van de modem uitgeprobeerd, waaronder de tip van JanD. Vruchteloos. Zal nog een reset van de modem uitproberen. Hopelijk introduceer ik daarmee geen nieuw probleem. Dat er een foutje ingeslopen is met de nieuwe update lijkt me duidelijk. Heel jammer dat ik het zelf moet oplossen.

Reageer