Skip to main content

Beste KPN,

Onder Beveiliging ->Port Forwarding staan regels. In kennisbank over de Firewall op dit forum zie ik alleen staan dat er opties zijn x = blokkeer, » = toestaan, die staan hier niet in de regels bij ons. Hier staat enkel ‘disabled’. 
Een grijs schuifje is dat de regel niet actief is, maar wat betekent dat in combinatie met ‘disabled’ ? Zijn deze poorten open of gesloten voor inkomend? Ik interpreteerde het eerst als ‘deze zijn standard gesloten bij deze firewall instellingen, dus aanpassen is disabled’. Echter bij inloggen zien wij in het Overzicht (1e pagina) onder kopje Filters: Hier staan alle actieve filters

Port Forwarding, port forwarding actief in het netwerk: getal

—> als dit getal niet gelijk is aan 0, suggereert dit dan dat er getal aantal poorten inkomend geopend staan? 

Standaard zou bij deze firewall instellingen inkomend geen poorten open staan, maar er is mij gezegd dat het getal in het overzicht een indicatie is van het aantal poorten dat op dat moment geopend zijn voor bepaalde applicaties. Hier zou dus 0 moeten staan. Dan rijst de vraag: zijn de inactieve disabled poorten wel open? Of zo nee, waar zien wij dan welke er wel open staan? Er zijn door ons geen poorten geopend, en voor de grote update waren inkomend ook allen gesloten. 

Een screenshot kunnen wij nu niet sturen. UPnP is uit.

Wellicht is er ook nog iemand anders met een V10 zelfde firmware update en de automatisch ingestelde firewall die bij zijn overzicht kan kijken wat het getal hier is achter Port Forwarding onder het kopje Filters? 

Bedankt en fijne dagen  

Beste ​@Drindel zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Succes.

Onder Beveiliging ->Port Forwarding staan regels. In kennisbank over de Firewall op dit forum zie ik alleen staan dat er opties zijn x = blokkeer, » = toestaan, die staan hier niet in de regels bij ons. Hier staat enkel ‘disabled’. 

Firewall en poortforwarding zijn 2 verschillende dingen. Je zit op de verkeerde pagina te kijken denk ik.

Poort forwarding is voor binnenkomende verbindingen. De firewall voor uitgaand verkeer.

De firewall is zowel voor inkomend als uitgaand verkeer ​@Marlon92 en ​@Drindel 

De firewall is zowel voor inkomend als uitgaand verkeer ​@Marlon92 en ​@Drindel 

De instellingen op tabblad "Firewall" in de KPN Box of Experiabox zijn alleen voor uitgaand verkeer. Niet voor inkomend verkeer.

Bedankt voor jullie reacties.
Specifiek; als er staat op de eerste pagina, het overzicht, onder ‘actieve filters’, 

port forwarding actief in het netwerk, wat betekent het aantal dat hiernaast staat precies? 
Is dat het aantal poorten inkomend geopend / actieve forwards?

Zo ja, moet dit dan niet 0 zijn als je niets inkomend geopend hebt? Hoe hebben anderen met V10 dat met deze update die zelf niets hebben geopend? 

als ik klik op ‘port forwarding’ in dat overzicht, dan kom ik direct op de pagina van beveiliging (vandaar dat ik had gekeken bij de kennisbank firewall), waar forwards (?) staan, alles ‘disabled’. Als ik de kennisbank link van ​JanD doorneem zie ik staan dat ‘Eenmaal ingestelde forwards komen onderaan de pagina in een lijst te staan. Hier kun je ze ook weer verwijderen (prullenbak) of bewerken (potlood) als je dat wilt.

Ik zie niets over ‘disabled’ en ook niet of er standaard al forwards staan als je zelf deze niet hebt ingesteld.

Bedankt voor jullie reacties.
Specifiek; als er staat op de eerste pagina, het overzicht, onder ‘actieve filters’, 

port forwarding actief in het netwerk, wat betekent het aantal dat hiernaast staat precies? 
Is dat het aantal poorten inkomend geopend / actieve forwards?

Ja

Zo ja, moet dit dan niet 0 zijn als je niets inkomend geopend hebt?

Ja. Mogelijk staan er bij jouw nog hele oude forwardings in naar de tv ontvangers. Dat was vroeger normaal. Die werden automatisch aangemaakt. Die kun je verwijderen. Worden niet meer gebruikt.

Hoe hebben anderen met V10 dat met deze update die zelf niets hebben geopend? 

als ik klik op ‘port forwarding’ in dat overzicht, dan kom ik direct op de pagina van beveiliging (vandaar dat ik had gekeken bij de kennisbank firewall), waar forwards (?) staan, alles ‘disabled’. Als ik de kennisbank link van ​JanD doorneem zie ik staan dat ‘Eenmaal ingestelde forwards komen onderaan de pagina in een lijst te staan. Hier kun je ze ook weer verwijderen (prullenbak) of bewerken (potlood) als je dat wilt.

Dat ziet er zo uit:

Ik zie niets over ‘disabled’ en ook niet of er standaard al forwards staan als je zelf deze niet hebt ingesteld.

Maar voor de updates waren deze er niet, dat zijn wij al eens eerder nagegaan. Er is nooit tv, vaste telefoon of game of zoiets gebruikt.

ik zie dat ze bij jou op ‘enabled’ staan, bij mij op disabled. Wat houdt disabled in, als ze tegelijk wel open / actief staan volgens het filtervak?

Disabled betekent dat de regel niet actief is. Dan is de poort dus gewoon dicht. 

Een HTTP+HTTPS  webserver op 160, een Wireguard VPN op 175. Lijkt erop dat er bij het upgrade script wat  door heen geslopen is. Als de DHCP server bij 1 begint te tellen zijn de adressen in ieder geval zo hoog dat maar weinig gebruikers die bereiken en dan zijn de regels dus ongevaarlijk.  Gewoon uitzetten of verwijderen, dan is er verder niets aan de hand. Vraag is of dat alleen bij U gebeurd is of ook bij andere gebruikers die niet zo oplettend zijn.

Een HTTP+HTTPS  webserver op 160, een Wireguard VPN op 175.

Ho eens ff. Dat is bij mij. En dat is de bedoeling. Hoe het er bij de topicstarter eruit ziet, dat weet ik niet. Ben eigenlijk wel benieuwd. 

Ik ben nu ook wel even benieuwd. Kun je anders een screenshot met ons delen hoe jouw overzicht er -standaard, zonder eigen configuratie-  uitziet, ​@Drindel ?  Want we willen natuurlijk geen onbedoelde poorten bij klanten open zetten. 

@Marlon92  Sorry, dat screenshot heb ik even verkeerd geïnterpreteerd. Bij mij (V10) staat het aantal “Port forwarding actief in het netwerk” op 28. Dat is identiek aan het aantal regels in Port Forwarding/IPv4.  Naar mijn idee is dit dus foutieve informatie en zou er 4 moeten staan, dat zijn forwards die op groen staan. In gebruik is er op dit moment helemaal geen. “Forwarded IPv4 ports  = 4” zou dus betere en zinvollere info zijn, de regels die “disabled” zijn doe niets als het goed is.

Disabled betekent dat de regel niet actief is. Dan is de poort dus gewoon dicht. 

Daae ging ik ook van uit, maar als deze poorten dicht zijn, dan snap ik niet waarom ‘port forwarding actief in het netwerk’ onder filters niet gelijk is aan 0. Of betekent dat iets anders?

@hmmsjan_2 , begrijp ik het goed dat ‘port forwarding actief in het netwerk’ bij jou het aantal regels weergeeft, van zowel actief + disabled? Jij hebt er 28; zijn dat er 4 zelf toegevoegd en 24 regels stonden er al standaard? 

een screenshot volgt morgen waarschijnlijk, is er ook ergens een screenshot zoals ook van andere pagina’s in de kennisbanken hoe het er standaard uit ziet bij de V10 na deze update? En wat zijn de standaard disabled regels die staan vermeld bij port forwarding? 

Klopt. Standaard stond er FTP,HTTP,HTTPS en OpenVPN in plus een hele serie playstation_network poorten. ISAKMP, IPSEC-NAT-T stonden erin en heb ik gebruikt, Wireguard heb ik toegevoegd.

De standaard aanwezige poorten staan niet alleen uit, maar zijn ook toegekend aan 0.0.0.0, dus ze zijn onbruikbaar zonder editing. Ik zou er de voorkeur aangeven als op de overzichtspagina alleen de actieve port forwards staan, het totale aantal regels is naar mijn idee geen zinvolle informatie.

Volgens mij is er dus niets om u zorgen over te maken.

… Ik zou er de voorkeur aangeven als op de overzichtspagina alleen de actieve port forwards staan, het totale aantal regels is naar mijn idee geen zinvolle informatie.

dit was inderdaad de reden waarom wij de vraag stelden. Er staat immers aantal port forwarding actief in het netwerk.

Ik ben nu ook wel even benieuwd. Kun je anders een screenshot met ons delen hoe jouw overzicht er -standaard, zonder eigen configuratie-  uitziet, ​@Drindel ?  Want we willen natuurlijk geen onbedoelde poorten bij klanten open zetten. 

Een screenshot kan ik nog niet sturen. Is is het mogelijk om te controleren of bij de v10 in het overzicht bij ‘actieve filters’ het stukje ‘port forwarding actief in het netwerk’ bij standaard instellingen ook al 24 aangeeft, ondanks dat er geen enkele poort inkomend is geopend / geen enkele regel actief is? 

Reageer