Skip to main content
Beantwoord

Port forwarding op Sagecom modem werkt niet

  • 6 September 2024
  • 14 reacties
  • 107 keer bekeken

Hallo KPN kennis community,

 

Ik wil graag een Linux server vanuit thuis runnen en die vanuit elders accessen zodat ik aan het e.e.a. kan werken via bijvoorbeeld mijn laptop.

Daarvoor heb ik via VirtualBox een virtual machine aangemaakt, waarop een Ubuntu 20.04 LTS server draait. Deze luistert voor een SSH signaal op port 2022 (ik heb ook de standaard 22 geprobeerd; zelfde probleem), via een bridged adapter van virtual box (zodat de VM dus direct op het netwerk kan ontvangen). Op het Sagecom modum van KPN heb ik een port-forwarding rule aangemaakt (TCP, extern host = *, port = 2022, interne host = 192.168.2.12, port = 2022).

Dit lijkt allemaal goed te gaan; als ik het publieke IP adres aanroep met bv. Putty of MobaXterm vanuit mijn eigen WiFi kom ik in mijn server. De forwarding rule lijkt dus goed te werken, en mijn server accepteert het signaal. Maar als ik hetzelfde publieke IP adres aanroep vanuit een ander netwerk (bv. met het mobiele netwerk van mijn telefoon) dan krijg ik een “Connection timed out” error. Als ik op een port-checking website port 2022 check is die ook closed. Ik heb de firewall van mijn server al eens helemaal uitgezet om te checken of dat niet het probleem is, maar dat hielp verder niet (en de firewall is geconfigureerd dat hij sws. het signaal wel zou moeten accepteren).

Ten slotte heb ik al het modem 3x herstart (stekker eruit en 10 minuten gewacht), en ik zie in het logboek van het modem dat hij daarna firmware updates heeft geïnstalleerd, maar dit heeft helaas het probleem niet opgelost.

Het lijk dus alsof het modem weigert het port te forwarden voor signalen vanuit buiten mijn eigen netwerk, maar ik begrijp niet waarom en/of hoe ik dit oplos?

 

Hallo @Victor de Vries 

 

Ik vermoed dat je bij Externe host je publiek IP adres hebt ingevuld, klopt dat?

Je moet die leeg laten om vanaf andere dan je eigen IP adres toegankelijk te zijn.

 

Zie ook dit kennisbank artikel:

of als je nieuwe firmware hebt:

 

Mocht dat het niet zijn plaats dan afbeeldingen van je instellingen, misschien valt daaruit op te maken wat er fout gaat.


Nee, de external host is uiteraard leeg gelaten. Als ik weer thuis ben morgen zal ik een screenshot maken, maar de settings zijn zoals ik al zei:

TCP, extern host = *, port = 2022, interne host = 192.168.2.12, port = 2022.

Hij maakt van een leeg vakje automatisch dat sterretje. Aan het interface te zien heb ik overigens nog wel de “oude” firmware.

 


U heeft dus in de configuratiefile van sshd ook poort 2022 ingesteld en het zaakje opnieuw opgestart? 


Klopt (anders zou overigens de SSH vanuit het interne netwerk ook niet werken lijkt me).


Welke distro gebruikt u?


Ubuntu 20.04 LTS server versie


Ubuntu 20.04 LTS server versie

Ip adres via dhcp verkregen? Niet handmatig ingesteld? 


Klopt, staat nog steeds op DHCP en met “ip route” nog even dubbelcheck gedaan dat het ook echt naar dat adres gaat.


IP adres ook vastgezet via DHCP binding zoals vermeld in het Portforwarding artikel?

 


Ah ik realiseerde met niet dat dit nodig was, en heb ik nog niet gedaan! Ik morgen meteen even kijken of dit het oplost en zal het terugkoppelen.


Ah GeSp je bent een held(in), het werkt perfect! Zeer veel dank!

 

Overigens als die KPN moderator die ik overal zie staan dit ook leest; misschien wat laat en ik zie dat het topic gesloten is, maar ik zou het een goed idee vinden om een zinnetje aan dit topic toe te voegen:

https://community.kpn.com/kennisbank%2Dmodems%2D145/modems%2Dmet%2Dkpn%2Dsoftware%2Dport%2Dforward%2Dinstellen%2Dupnp%2Daanzetten%2D593715

 

Iets van “Zorg er eerst voor dat je een vast IP instelt, zie hier iinstert GeSp's linkje] “

Want nu als googled hoe de port te forwarden krijg je alleen het eerste linkje. Daar staat nergens dat een vast IP zetten nodig is en de port forwarding anders niet werkt (zelfs al is het IP adres wel op dat moment correct).


Eigenlijk zou dat normaal gesproken niet hoeven. Het moet wel om te voorkomen dat het apparaat later een ander ip zou kunnen krijgen. Dat is duidelijk. Maar het zou niet hoeven om de poortforwarding te laten werken lijkt me.

Maar goed... het zal wel...


Ah excuus ik heb nogmaals wat getroubleshoot, want ik vond het ook raar. GeSp's suggestie was eigenlijk niet hetgene wat het probleem heeft opgelost.

Het probleem zat hem toch in de server zelf (excuus!). Deze had 2 network adapters; 1 op NAT en 1 als “bridged adapter”. De NAT adapter is de standaard adapter als je een VM aanmaakt, en volgens de tutorials van Virtual Box had ik dus de bridged adapter er als 2de adapter er naast gezet. Beide hebben een apart intern IP adres en MAC adres, en luisteren op andere porten. Desalniettemin raakt blijkbaar toch danwel de server danwel het modem hiervan in de war. Vanavond was ik wat rap in het opspoelen van de VM en dus ipv. de bridged adapter er naast te zetten heb ik de NAT adapter een bridged adapter gemaakt, en zo per ongeluk het probleem opgelost. Zodra ik de NAT adapter uitzet is het probleem weg, zodra ik hem weer aanzet is het er meteen weer.

Desalniettemin dank voor het meedenken beiden.


Eigenlijk zou dat normaal gesproken niet hoeven. Het moet wel om te voorkomen dat het apparaat later een ander ip zou kunnen krijgen. Dat is duidelijk. Maar het zou niet hoeven om de poortforwarding te laten werken lijkt me.

Maar goed... het zal wel...

Ik zou ook niet weten of het perse nodig is (bij een KPN modem) maar toch al een paar topics gezien dat het alleen werkte als DHCP binding was ingesteld.
Normaal zou het inderdaad niet nodig moeten zijn.

 

Ah excuus ik heb nogmaals wat getroubleshoot, want ik vond het ook raar. GeSp's suggestie was eigenlijk niet hetgene wat het probleem heeft opgelost.

Het probleem zat hem toch in de server zelf (excuus!). Deze had 2 network adapters; 1 op NAT en 1 als “bridged adapter”. De NAT adapter is de standaard adapter als je een VM aanmaakt, en volgens de tutorials van Virtual Box had ik dus de bridged adapter er als 2de adapter er naast gezet. Beide hebben een apart intern IP adres en MAC adres, en luisteren op andere porten. Desalniettemin raakt blijkbaar toch danwel de server danwel het modem hiervan in de war. Vanavond was ik wat rap in het opspoelen van de VM en dus ipv. de bridged adapter er naast te zetten heb ik de NAT adapter een bridged adapter gemaakt, en zo per ongeluk het probleem opgelost. Zodra ik de NAT adapter uitzet is het probleem weg, zodra ik hem weer aanzet is het er meteen weer.

Desalniettemin dank voor het meedenken beiden.

Raar probleem dan omdat het intern blijkbaar wel werkte.

Ik zou de DHCP binding sowieso instellen om de eerder genoemde reden dat het IP adres anders zomaar kan wijzigen.

Maar fijn dat het is opgelost.


Reageer