Skip to main content

Ik heb thuis een router (Asus RT-AX5400) maar geen WAN verbinding. Om deze reden wil ik gebruik maken van een 4G modem(/router) (Asus 4G-N16) met hierin de KPN sim-card (abo: KPN SuperUnlimited)

Als ik de computer koppel (UTP) aan het 4G-modem is er een goede internet verbinding.

Als ik de computer aan de router koppel (LAN-poort) en de router (via WAN-poort) aan het 4G-modem (LAN) is er geen 'internet' verbinding. Het vreemde hierbij is dat ik wel de web-interface van het 4G modem via de router kan benaderen (https) maar geen internet verbinding heb. Ook kan ik via de web-interface van de router wel NSlookups uitvoeren (naar www.google.com) maar geen ping (ICMP) of tracert.

Verder hebben de router en het 4G-modem verschillende netwerk ranges (resp 192.168.50.** & 192.168.51.**) en zijn ze automatisch ingesteld (DHCP) met de standaard instellingen. 
Ik heb het gevoel dat ik iets kleins mis maar weet zo niet wat.

Hallo @tjgalama denk er wel aan dat je voor die router uitsluitend een datasim mag gebruiken met een 097-nummer en niet een 06-nummer, zie onderstaande link(s) voor nadere uitleg:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

en

https://www.kpn.com/zakelijk/service/mobiel/nummerwissel.htm#waarom

Hallo @JanD , bedankt voor je snelle reactie.
En nee, hier had ik niet aan gedacht. Ik moet toegeven dat dit een noodoplossing is. We zijn net verhuisd, de koperkabel is tijdens de verbouwing doorgeknipt, een afspraak voor reparatie duurt heel erg lang (->personeelstekort) en glasvezel-kabel wordt januari geïnstalleerd. Ondertussen zitten we thuis met werk en drie pubers zonder internet. In deze tijd kom ik hier niet mee weg
(20 jaar geleden niet gedacht dat we hier zo afhankelijk van zouden zijn 😞 )

Dus afgezien dat dit met een 06 nummer wellicht niet bedoeling is, is een tijdelijke oplossing van harte welkom.

nogmaals bedankt en hopend op meer helderheid
TJ Galama

Hallo @tjgalama als alternatief kun je je mobiel als hotspot instellen voor internet thuis.

Als je mobiel van KPN hebt kun je zelfs om gratis extra databundel voor op je mobiel vragen.

Succes.

Hoi @tjgalama . In sommige gevallen (met name als het onze schuld is dat je zonder zit) kun je een direct online pakket krijgen.  Of we zetten gratis bundel op je mobiel. 

Is daar met jou over gesproken?

Hallo @Erwin van KPN ,

nee hier is niet over gesproken. Het doorknippen van de koperkabel was niet de schuld van KPN. Bij het bellen met de technische support (2e lijn?) was het duidelijk dat herstel van een koperkabel ook niet op korte termijn eenvoudig en handig was. vandaar deze tijdelijke oplossing
Ik moet wel zeggen dat mijn doel nog steeds een glasvezel aansluiting is. Volgens de laatste berichten van de KPN-site zou hier komende december/januari aan worden begonnen.

Volgens de laatste berichten van de KPN-site zou hier komende december/januari aan worden begonnen.

Ze moeten nog beginnen? Dan duurt het nog wel een jaar voordat het werkt. Heb je ook een aansluiting van Ziggo? 

de koperkabel is tijdens de verbouwing doorgeknipt

Waar is die doorgeknipt? Waar zit die kabel nu? In de muur? Kruipruimte? Buiten?

We zijn nu overigens een maand verder. Is die nu nog niet gerepareerd?

Reageer