Beste KPN
Ik ben na het bellen met de klantenservice gestuurd naar het forum omdat de klantenservice niet wist wat ze er mee aan moesten. (Dit vind ik eigenlijk al frappant na zo'n firmware update maar goed.)
Op 16 December begin van de nacht heb ik ook de twee firmware updates ontvangen, sindsdien ervaar ik packetloss en ping spikes op willekeurige momenten voor een fractie van een seconde. Dit is te merken als ik videobel, als ik P2P games speel en als ik een packetloss test doe. Dit kan soms een uur fine zijn en en soms paar keer ik achter elkaar in korte periode.
Wat ik al geprobeerd heb: Ik heb het modem gereset met een pin achterop het modem (viel me wel op dat die na een reset wel mijn wifi settings behouden wat op ZTE firmwares niet het geval was.) Ik heb verschillende firewall settings geprobeerd, DMZ, uPnP, port forwarding. Alle andere apperaten ge-disconnect voor het geval dat.
Mijn setup: PC direct verbonden op mijn Modem.
Enige andere dat ik weet is dat de dag na de firmware updates er ook in de straat een KPN bus stond die bezig was bij de “internet kast” in de straat. Het makkelijkst zou natuurlijk zijn als ik handmatig de firmware kon terug rollbacken naar de ZTE firmware maar dat kan dus niet, is het mogelijk om een nieuw V10 modem te krijgen op de oude firmware en op mijn adres die firmware update niet te pushen?
Ik sta open voor suggesties iig.
/V.m.
Aangezien mij meermaals is verteld dat ik naar het forum moet door de klantenservice bump ik mijn thread maar in de hoop op een reactie van iemand bij KPN die wel kan helpen.
Hoi
Maar goed, ik ben er. En ik denk graag met je mee.
Om maar meteen even de laatste vraag te beantwoorden: Een rollback is inderdaad niet mogelijk. Ook is het niet mogelijk om een andere Experia Box V10 te krijgen met de oude software en hier vervolgens op te blijven. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle KPN modems overgaan op de KPN Software.
Bovendien zou er geen garantie zijn dat dit de oplossing zou zijn, aangezien we niet weten wat de oorzaak precies is. Ik snap de gedachtegang wel. Je hebt een update gehad en sindsdien problemen. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde denken. Maar dit kan natuurlijk ook toeval zijn. Daarom zullen we toch eerst andere dingen moeten uitsluiten.
- Ervaar je de problemen met packetloss en ping spikes alleen op jouw PC of ook op andere apparaten?
- Heb je de kabel tussen jouw PC en het modem ook al eens vervangen?
Ook andere apparaten (waaronder ook bedraden apparaten dus de kans dat meerdere ethernet kabels het tegelijk hebben begeven lijkt me klein.)
Inderdaad, die kans lijkt me klein. Maar, ik verwacht alsnog niet dat de modemupdate hier iets mee van doen hoeft. Er zitten geen veranderingen in de update die een dergelijk effect hebben. Meer over de update lees je trouwens hier:
Wat voor soort aansluiting heb je eigenlijk, glasvezel of koper? En als het koper is, enkele lijn of pairbonding?
Pairbonding want er is geen glasvezel beschikbaar.
Ik heb inderdaad die url gechecked maar wat er op de back-end echt veranderd is kan je niet zien, is er een github of iets beschikbaar? De realiteit is dat het moment dat ik die update ontving, ik issues ervaar met mn netwerk. Kan dat toeval zijn? Sure, is dat aannemelijk? Nee. Als er nou gewoon een mogelijkheid was om mn modem te downgraden kon ik dit testen maar ook dit is niet mogelijk. Jullie forceren een firmware update (zonder opt-out optie,) halen functionaliteit WEG en ook downgraden is niet mogelijk. Een verbeterde UX boeit mij echt niet voor iets waar ik per jaar een paar keer gebruik zolang alles werkt namelijk.
Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom er functionaliteit weg is gehaald in deze “upgrade,” waarom is er bijvoorbeeld gekozen voor het forceren van 5ghz op de main Wi-Fi signal die niet uit te zetten is of op 2.4ghz te zetten? (En ja ik weet dat je een extra Wi-Fi signal kan aan zetten met 2.4ghz maar 5ghz kan niet uit want reasons.)
Ik snap je gedachten, maar ik denk toch dat de update niet de oorzaak is. Als de update namelijk de oorzaak was, dan zouden we dit probleem bij veel meer mensen moeten zien. Je gaf ook aan dat er tegelijkertijd onderhoud aan het netwerk werd gepleegd. Ik denk dat we de oorzaak eerder daar moeten zoeken. Nu is dat via deze weg alleen lastig om uit te zoeken. Je kunt eerst de online probleemoplosser proberen. Als dit niets verandert, dan kan je een belafspraak inplannen. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.
Jullie forceren een firmware update (zonder opt-out optie,) halen functionaliteit WEG en ook downgraden is niet mogelijk. Een verbeterde UX boeit mij echt niet voor iets waar ik per jaar een paar keer gebruik zolang alles werkt namelijk.
Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom er functionaliteit weg is gehaald in deze “upgrade,” waarom is er bijvoorbeeld gekozen voor het forceren van 5ghz op de main Wi-Fi signal die niet uit te zetten is of op 2.4ghz te zetten? (En ja ik weet dat je een extra Wi-Fi signal kan aan zetten met 2.4ghz maar 5ghz kan niet uit want reasons.)
Het is niet alleen de verbeterde UI. Het is ook stroomlijnen van de software op alle modems van KPN. Dit maakt het uiteindelijk voor iedereen makkelijker.
Het is niet alleen de verbeterde UI. Het is ook stroomlijnen van de software op alle modems van KPN. Dit maakt het uiteindelijk voor iedereen makkelijker.
Okay maar dit geeft totaal geen antwoord op mijn vraag, waarom is er functionaliteit WEG gehaald? Great dat jullie de frontend willen stroomlijnen voor de gemiddelde gebruiker, ik begrijp dat, maar dat kan ook zonder functies weg te halen.
Dan over dit: “maar ik denk toch dat de update niet de oorzaak is”
Ik ben vandaag gebeld door KPN en die confirmde naar mij dat er meer meldingen waren van precies het zelfde probleem wat ik hier beschreven heb sinds de update. Dus ik denk dat we ondertussen kunnen concluderen dat er een correlatie is tussen de update en het probleem wat ik ervaar.
Okay maar dit geeft totaal geen antwoord op mijn vraag, waarom is er functionaliteit WEG gehaald? Great dat jullie de frontend willen stroomlijnen voor de gemiddelde gebruiker, ik begrijp dat, maar dat kan ook zonder functies weg te halen.
Dan over dit: “maar ik denk toch dat de update niet de oorzaak is”
Ik ben vandaag gebeld door KPN en die confirmde naar mij dat er meer meldingen waren van precies het zelfde probleem wat ik hier beschreven heb sinds de update. Dus ik denk dat we ondertussen kunnen concluderen dat er een correlatie is tussen de update en het probleem wat ik ervaar.
Ik ben het volledig met je eens! Ik verwijs je ook graag door naar mijn eerder topic. Ik heb een maand geleden ditzelfde geneuzel gehad. Tot 3x toe en monteur over de vloer en de derde gaf uiteindelijk het verlossende woord “Het moet de firmware update geweest zijn, dit is het enige wat is veranderd sinds U problemen heeft.” Monteur heeft een oud modem neergezet met oude firmware en TADA het probleem was weg! Helaas is het probleem sinds vandaag weer terug en ben ik bang dat de nieuwe firmware opnieuw is gepushed naar mijn router… Wat een enorme blunder van KPN weer.
Ben wel nieuwschierig of er bij jou inderdaad weer een firmware update gepushed is dan. Voor de rest snap ik dit echt niet, great zo'n nieuwe frontend maar dat had ook gekunt zonder de backend kapot te maken maar alas, here we are. KPN informeerde mij via de telefoon dat mijn opties zijn wachten tot het op firmware level gefixed wordt of zelf geld uitgeven aan een Fritzbox met pair-bonding support want dat past beter bij mijn needs. Als of ik niet al de hoofdprijs betaal voor internet bij KPN moet ik ook effe paar 100 uitgeven aan een Fritzbox, nice.
edit: heb jou topic gelezen, zie dat ook jij op pair-bonding zit, vraag me af of dat er mee te maken heeft.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.