Skip to main content

N.a.v. een bericht in een ander topic over de V10 update, op verzoek van moderator Erwin van KPN een eigen topic gestart. 

Ik heb in mijn thuisnetwerkje onder andere een aantal Pi's draaien die een vast IP-adres hebben.  Tijdens mijn vakantie is (helaas) de software van de V10 geüpdatet. En dat is nou niet bepaald een succes.

V10 gebruikt nu standaard een hele andere IP-range. Dus een aantal apparaten onbereikbaar. Maandag de hele dag aan het kloten geweest met de instellingen van de nieuwe software, En ik ben er klaar mee. Kort samengevat: de nieuwe v10 software slaat instellingen en wijzigingen consequent NIET op. 

-ik gebruik NIET de wifi van de Experiabox, had ik uitgeschakeld. Na de update schakelt wifi zichzelf in. Ik zet het uit. Modem schakelt het weer in. Enz. enz.  

-het standaard password om in te loggen is nu “inloggen@v10".  Het allereerste wat ik gedaan heb is dat password vervangen door een eigen password. Dit wordt echter niet opgeslagen. Wat ik ook doe, het blijft “inloggen@v10”. Dat dit niet veranderd kan worden vind ik eigenlijk wel een veiligheidsissue!

-Ik heb nog vaste telefonie. Gebruik dat weliswaar niet meer, maar heb het nog wel. Vaste telefonie is nu echter niet meer actief. 

-Ik wil een aantal aangesloten apparaten een eigen naam geven, in plaats van “Device-99". De eigen naam wordt soms wel opgeslagen, soms niet en heb al gezien dat na een reset van het modem de eigen naam weer vervangen zijn door de standaard benamingen. 

-IP-adressen reserveren werkt niet of niet goed. Het is ten eerste al niet mogelijk om makkelijk een overzicht te krijgen van de vastgezette IP-adressen. Heb gisteren een aantal keer gehad dat vaste IP-adressen toch niet vastgezet werden, of een ander adres kregen dan ik ingegeven had, of weer teruggezet waren naar het automatisch toegewezen IP-adres. 

En toen ben ik er mee gestopt. De oude V10 had wat beperkingen maar werkte erg stabiel. Deze firmware-versie is k*t-met-peren. En wat mij vooral mateloos irriteert is dat KPN niet vooraf aankondigt dat de update je hele netwerk overhoop zal gooien en dat ik uren heb zitten kloten om eea. aan te passen, zonder resultaat.  

Alle beschreven effecten kloppen en zijn terug te voeren op een bug in de software waarbij er geen enkele instelling wordt vastgehouden. Dit schijnt soms te gebeuren in de overgang van de oude software naar de nieuwe. Er zit namelijk een automatisch script in dat alle instellingen probeert over te nemen. Zodra dat in de soep loopt worden nieuw gemaakte instellingen dus ook niet meer doorgevoerd.

Dit verhaal is namelijk al een aantal malen in dit forum voorbij gekomen. Er zijn op dit moment maar 2 oplossingen. Apparaat moet worden omgewisseld voor een andere of er moet gewacht worden op een opvolgversie waar dit item gerepareerd is.

Wat ik gisteren vergeten ben te zeggen: ik heb de afgelopen dagen heel veel tijd in dat modem gestopt en nog werkt het dus niet. Hoe gaat KPN dat compenseren?

Over ander modem: heb maar op eigen kosten een Fritz!box besteld. Dank je wel KPN. 

bekend probleem en bug

ik heb exact hetzelfde

modem configureren en belangrijk NIET herstarten!!! dan behoud hij de settings

Alle beschreven effecten kloppen en zijn terug te voeren op een bug in de software waarbij er geen enkele instelling wordt vastgehouden. Dit schijnt soms te gebeuren in de overgang van de oude software naar de nieuwe. Er zit namelijk een automatisch script in dat alle instellingen probeert over te nemen. 

"Soms"? Ik denk eerder dat het standaard is bij iedereen die ook maar iets aan de instellingen veranderd heeft. Ik heb die nieuwe firmware gelukkig nog niet maar kan vanmiddag wel langs bij een oud-buurvrouw waar de update vannacht is uitgevoerd en waarbij de Wi-Fi het nu niet meer doet: dat was het enigste dat ooit is aangepast maar zelfs daarop lijkt dat bagger script vast te lopen. KPN stop aub direct met de uitrol en ga je huiswerk opnieuw doen! 

@Henk2304, ik heb vannacht ook de update gekregen hier werkt alles gelukkig goed. Moet wel zeggen dat ik geen handmatige DNS of port forwarding instellingen had.

Dus WiFi werkt hier goed hoewel ik zag dat bij WiFi de kanaal keuze op zowel 2.4 als 5.0 ghz op een vast kanaal stonden vanmorgen. Deze had ik op auto staan en heb deze inmiddels weer terug op auto gezet.

Daarbij stond vanmorgen een ooit eerder door mij gedefinieerd WiFi tijdschema ineens weer actief. Zou dit laatste bij jouw buurvrouw aan de hand kunnen zijn waardoor ze geen WiFi heeft? Kan ook zijn dat KPN wifi accesspoints niet goed terug opgekomen zijn. Zelf heb ik al jaren een AP van tp-link en die is nog nooit uitgevallen gelukkig.

Daarbij heb ik nog een restart gedaan van de v10 en de door mij gewijzigde WiFi instellingen zijn wel behouden.

Hi @Wiend, @BruisTablet heeft gelijk, dit is een bug die zal worden opgelost in de volgende versie. Heel zuur dat deze bug ontstaan is, er wordt aan gewerkt om hem de wereld uit te helpen! Tot die tijd wil ik je aanraden om je modem niet herstarten want dan verliest je opnieuw instellingen. Het gaat hierbij dus om een bug waarbij de zelf gemaakt instellingen niet onthouden worden en bij reboot alles weer leeg geveegd wordt.
Dit is nog weer wat anders dan het niet meenemen van eigen instellingen bij de update. Dat is een ander -net zo vervelend- probleem waar ook aan gewerkt wordt. 

Hi @Wiend@BruisTablet heeft gelijk, dit is een bug die zal worden opgelost in de volgende versie. Heel zuur dat deze bug ontstaan is, er wordt aan gewerkt om hem de wereld uit te helpen! Tot die tijd wil ik je aanraden om je modem niet herstarten want dan verliest je opnieuw instellingen.

Wat vind je nou zelf van zo’n antwoord?

KPN levert (weer) prutswerk. Dankzij KPN ligt mijn hele thuisnetwerk op z’n gat. Ik kan niets aanpassen want al zou ik dat doen, dan 99% kans dat ik na de volgende update weer opnieuw moet beginnen. En KPN vindt dit blijkbaar normaal want, los van dit forum, elke vorm van communicatie ontbreekt. Alsmede elke vorm van compensatie. 

Ik vind het zelf niet zo'n fijn antwoord @Wiend, maar het is wel de situatie zoals die is. Had je graag wat anders willen vertellen, maar helaas is dit hoe we er nu voor staan. Deze specifieke update is een eenmalig iets, wij zetten dezelfde software op al onze modems en als die er eenmaal op staat, hoeft dat niet opnieuw te gebeuren. Het percentage van 99% dat je benoemt, is dan ook niet op zijn plaats en je kunt prima opnieuw je instellingen aanpassen als alles nu op z'n gat ligt. 

Hi @Wiend@BruisTablet heeft gelijk, dit is een bug die zal worden opgelost in de volgende versie. Heel zuur dat deze bug ontstaan is, er wordt aan gewerkt om hem de wereld uit te helpen! Tot die tijd wil ik je aanraden om je modem niet herstarten want dan verliest je opnieuw instellingen. Het gaat hierbij dus om een bug waarbij de zelf gemaakt instellingen niet onthouden worden en bij reboot alles weer leeg geveegd wordt.
Dit is nog weer wat anders dan het niet meenemen van eigen instellingen bij de update. Dat is een ander -net zo vervelend- probleem waar ook aan gewerkt wordt. 

Kan een factory reset de zaak oplossen?

Kan een factory reset de zaak oplossen?

Dit is een issue dat vanaf onze kant opgelost moet worden, het uitvoeren van een reset zal dus geen verschil gaan maken zolang wij dit nog niet verholpen hebben. Excuus voor het ongemak!

Zelfde probleem hier. Na update is alles terug naar fabrieksinstelling. Heb nog een vaste lijn, maar die doet het niet. Zelf opnieuw ingesteld zodat hij het wel doet. Reboot, weer weg. Heb die lijn wel nodig voor calamiteiten. Ook alle vaste IP's, wachtwoord etc weer weg. Vooral WW is kwalijk: terug naar fabrieksinstelling! Dus als iemand op je netwerk kan komen dan kan die ook je router configureren. Lekker veilig KPN !!!

Reacties hier, of vragen worden door onbekende Admin verwijderd> zonder opgaaf van reden of samengevoegd, waardoor het kant nog wal slaat.

Heel jammer hoe KPN hier mee omgaat bij klanten die doodmoe zijn van al het werk en ellende, wat je na zo'n update hebt àls je door dit probleem getroffen wordt en dood en doodmoe bent> is het de bedoeling dat ik niets meer vraag, post of overstap...

Ik vind het zelf niet zo'n fijn antwoord @Wiend, maar het is wel de situatie zoals die is. Had je graag wat anders willen vertellen, maar helaas is dit hoe we er nu voor staan. Deze specifieke update is een eenmalig iets, wij zetten dezelfde software op al onze modems en als die er eenmaal op staat, hoeft dat niet opnieuw te gebeuren. Het percentage van 99% dat je benoemt, is dan ook niet op zijn plaats en je kunt prima opnieuw je instellingen aanpassen als alles nu op z'n gat ligt. 

Niet eenmalig; ik kreeg 2 (verschillende)updates, 2 nachten achter elkaar, allebei met problemen, maar oke; het is dus een bug; opnieuw instellen (en hopen dat de stroom niet uitvalt) tja, dat probeer ik, maar niet "ALLES" lukt bij mij, ik krijg dat kpn inlogwachtwoord NIET gewijzigd, daarom ben ik zelf een topic begonnen en heeft een "mij onbekende Admin" mijn reacties eerder op DIT topic verwijderd/ verplaatst, maar U dan ergens uitleggen; hoe je dat kpn inlog admin ww wijzigd en of je oude ww weer instelt, want DAT lukt niet bij mij, dank U!

Reacties hier, of vragen worden door onbekende Admin verwijderd> zonder opgaaf van reden of samengevoegd, waardoor het kant nog wal slaat.

Heel jammer hoe KPN hier mee omgaat bij klanten die doodmoe zijn van al het werk en ellende, wat je na zo'n update hebt àls je door dit probleem getroffen wordt en dood en doodmoe bent> is het de bedoeling dat ik niets meer vraag, post of overstap...

Je hebt een eigen topic lopen ov er dit zelfde onderwerp ​@Geen hier, vandaar dat jouw reactie in dit topic, dat van iemand anders is, verplaatst is naar jouw eigen topic. Dit houdt het juist overzichtelijker, het is niet handig om in meerdere topics tegelijk met hetzelfde bezig te gaan.

@Maja van KPN 

Dat is niet geheel waar, ik ben alleen een eigen topic begonnen> over hoe ik het "standaard inlog wachtwoord van de kpn" kon wijzigen; nadat ik na 2 dagen en nachten achter elkaar in de ellende zat na 2 verschillende "updates".

Neemt niet weg, dat ik geen enkele reactie c.q. hulp van een "moderator" heb ontvangen en dat ik hier ook had gepost> dat IK ZELF  dat probleem had opgelost en als "beantwoord" heb gezet!

Neemt niet weg dat  ik de "vele overige" problemen nog steeds ervaar en nu ook last krijg van vaak wegvallende wifi, bij mij is (op ITV na) alles draadloos op het V10 modem.

Maar ik durf geen herstart en/ of reset te proberen> het heeft mij zoveel moeite gekost om o.a. alleen al de vaste telefonie werkend te krijgen, en door bovenstaande topic en reacties ben ik bang alle instellingen weer kwijt te zijn.

Tevens bevat de "KPN" inlogpagina, lang niet alle instellingen die wel op de ZTE pagina stonden en heb ik ook niet zoveel kennis als sommige anderen hier.

Maar er zal wel weer een standaard reactie komen hier, of het zoveelste dezelde voorstel> wat ik verleden week donderdag t/m zaterdag als "zogenaamde oplossing" kreeg> die niet ZAL werken ( en al uitgeprobeerd c.q. gelezen heb) zolang deze versie een (of meerdere) bugs bevat.

Ik vind dat de KPN deze uitrol moet stoppen en moet werken aan de diverse problemen/ topics over deze ellende; er wordt op de bewuste "modem -update" al nauwelijks meer gereageerd, omdat iedereen een "eigen topic" moet starten bij problemen> werk ipv aan de uitrol van een verbeterde update aub.

Voor een niet frequent forum gebruiker, maakt DAT het juist onoverzichtelijk> de vele/ vele topics  over de problemen die klanten "kunnen" ervaren, na de laatste update van het V10 modem, sommige pas een paar dagen oud en tevens (nog) onbeantwoord…

Dat vind ik dus een beetje tegenstrijdig met wat U zegt, en voor mij persoonlijk is dit forum (bij deze update) nu erg "onoverzichtelijk", maar je wordt er wèl naar verwezen, door "KPN klantenservice", die er nu bij bovenstaande problemen/ ellende (en in andere topics hierover)  niet meer uitkomen en geen idee hebben!

Rest my case...

Reageer