Skip to main content

Hoi,

 

Wanneer komt de optie bij IPv6 dat je de DNS kan aanpassen.

Bij IPv4 is dit geen enkel probleem en kan je bij de DHCP zelf een IPv4 DNS server instellen.

Dit is handig zodat ik mijn eigen DNS server kan gebruiken, alleen sommige gebruiken IPv6 DNS die ik niet in kan stellen waardoor mijn DNS server niet gebruikt wordt. Dit tot grote irritatie van mij!!

Nu kan ik natuurlijk het per apparaat instellen, maar dat kost veel moeite, ook moet ik alles dan een vaste DHCP geven, alleen dan kan ik bij sommige de DNS voor IPv6 aanpassen, als ik dit in de router kan doen scheelt dit een hoop gedoe.

Nu lees ik dat er meerdere mensen naar vragen om het te implementeren. Nu vraag ik mij af waarom gebeurt dit niet?

Zijn er meer mensen die dit zouden willen dat je de DNS van IPv6 kan aanpassen?
Misschien dat er bij genoeg reacties er geluisterd wordt naar de klant en het geïmplementeerd wordt in de router.

Mijn vraag is dus wie van jullie zou dit graag nog meer de DNS van IPv6 willen zien in hun router? En is er iemand van KPN die mij kan vertellen wanneer het wordt toegevoegd of anderzijds waarom dit dan niet mogelijk is.

 

Ik hoor het graag!

Helaas lijkt KPN de urgentie van deze functionaliteit niet in te zien terwijl dit toch eigenlijk essentiële functionaliteit is voor die mensen die een eigen DNS server willen gebruiken om zo meer inbloed te hebben op welke sites wel of niet benaderbaar zijn en om reclame te blokkeren.

 

Ik ben bang dat je dan toch echt voor een eigen router zal moeten kiezen die dergelijke functionaliteit wel ondersteunt.


Hoi,

 

Wanneer komt de optie bij IPv6 dat je de DNS kan aanpassen.

Bij IPv4 is dit geen enkel probleem en kan je bij de DHCP zelf een IPv4 DNS server instellen.

Dit is handig zodat ik mijn eigen DNS server kan gebruiken, alleen sommige gebruiken IPv6 DNS die ik niet in kan stellen waardoor mijn DNS server niet gebruikt wordt. Dit tot grote irritatie van mij!!

Nu kan ik natuurlijk het per apparaat instellen, maar dat kost veel moeite, ook moet ik alles dan een vaste DHCP geven, alleen dan kan ik bij sommige de DNS voor IPv6 aanpassen, als ik dit in de router kan doen scheelt dit een hoop gedoe.

Nu lees ik dat er meerdere mensen naar vragen om het te implementeren. Nu vraag ik mij af waarom gebeurt dit niet?

Zijn er meer mensen die dit zouden willen dat je de DNS van IPv6 kan aanpassen?
Misschien dat er bij genoeg reacties er geluisterd wordt naar de klant en het geïmplementeerd wordt in de router.

Mijn vraag is dus wie van jullie zou dit graag nog meer de DNS van IPv6 willen zien in hun router? En is er iemand van KPN die mij kan vertellen wanneer het wordt toegevoegd of anderzijds waarom dit dan niet mogelijk is.

 

Ik hoor het graag!

Is prima mogelijk maar het is in de software gewoon uitgezet. Gewoon blijven aangeven dat dit van belang is voor toekomstige update.


Omdat KPN het nodig vind de firmware te (over)versimpelen ...


Ik gok dat zoiets op de Experiabox v10 nooit meer komt. Zelfs op de KPN Box kan het niet volgens mij. Ik verwacht ook niet dat het op de KPN Box binnenkort toegevoegd zal worden. 


Ik gok dat zoiets op de Experiabox v10 nooit meer komt. Zelfs op de KPN Box kan het niet volgens mij. Ik verwacht ook niet dat het op de KPN Box binnenkort toegevoegd zal worden. 

En dat is dus pure minachting van de klant. Het is een zeer valide verzoek waar KPN gewoon werk van zou moeten maken.


Helemaal mee eens dat dit mogelijk zou moeten zijn.
Net als het configureren, aanpassen van het secundaire DNS adres.
laad deze mensen bijvoorbeeld hun bruikleen modem tegen kostprijs omwisselen voor een modem met meer mogelijkheden in plaats van deze zelf te moeten kopen.

Voor mij is wel duidelijk geworden na het lezen van zeer veel review hier op het forum dat we te maken hebben met een speler met een behoorlijk machtspositie.
Voor mij dan ook een redenen om me te verdiepen in de opties die andere providers aanbieden.

 


Voor mij dan ook een redenen om me te verdiepen in de opties die andere providers aanbieden.

Er zijn maar zeer weinig providers die standaard een router bieden met veel configuratie mogelijkheden. Dit heeft alles te maken met het "behapbaar" houden van de klantenservice. Hoe meer flexibiliteit hoe hoger het kennisniveau van een "medewerker" van de klantenservice moet zijn en daarmee dus ook de kosten.


Voor mij dan ook een redenen om me te verdiepen in de opties die andere providers aanbieden.

Er zijn maar zeer weinig providers die standaard een router bieden met veel configuratie mogelijkheden. Dit heeft alles te maken met het "behapbaar" houden van de klantenservice. Hoe meer flexibiliteit hoe hoger het kennisniveau van een "medewerker" van de klantenservice moet zijn en daarmee dus ook de kosten.

Het wordt vanzelf behapbaar als je zoveel afschermt en beperkt dat mensen ergens anders hun heil moeten gaan halen. 

Ik volg de redenering van behapbaar houden niet. Er zijn mijn inziens 3 categorieën personen qua omgang met instellingen in apparaten:

  1. Mensen die nog nooit een configuratie hebben aangeraakt of veranderd omdat de basis die nodig is automatisch wordt ingesteld tijdens installatie. Extra instel mogelijkheden zijn dus niet relevant voor deze groep maar ook niet schadelijk omdat er toch niets mee wordt gedaan.
  2. Mensen die specifieke veranderingen willen kunnen aanbrengen voor uiteenlopende netwerksituaties. Hierbij ga ik er van uit dat het overgrote deel in de categorie power users valt en heus wel weet wat men aan het uitvoeren is. Deze groep wordt nu nodeloos betuttelt en beperkt.
  3. Mensen die echt niet weten waar het over gaat en zich uitgenodigd voelen door de extra mogelijkheden om op verkeerde dingen te gaan klikken en zichzelf de hoek in schilderen. Mijn inziens een kleine groep die om tegen zichzelf beschermd te zijn groep 2 ernstig aan het beperken is. Specifiek voor deze categorie zit er altijd een mooie resetknop of gaatje op het apparaat en die brengt alles terug in de beginstand. Case closed.

Wel kan ik begrijpen dat een serviceprovider ergens de grenslijn van support moet zien te duiden. Met het aanbieden van welke functionaliteit dan ook is niet automatisch gezegd dat elk apparaat dan ook maar vlekkeloos hiermee samenwerkt en gegarandeerd kan worden. Communicatie is een samenspel van standaarden en protocollen en hier kan aan de zijde van de ISP maar ook aan de zijde van het aangesloten apparaat een probleem opduiken wat niet stante pede gegarandeerd kan worden.

De huidige gemiddelde omvang, complexiteit en diversiteit van thuisnetwerken anno 2023 vereist ook uitgebreidere mogelijkheden dan de eenheidsworst die nu wordt aangeboden. Meer instelmogelijkheden bevordert namelijk ook de zelfredzaamheid, het nodeloos vervangen van kastjes die vermeend stuk zijn beoordeeld, en het uitwijken naar eigen apparatuur naast de al toegezonden en geproduceerde apparatuur van KPN.

Geen goed nieuws voor de planeet temeer omdat je in dit forum vaak leest dat het vaak om hele kleine dingen gaat die men wil kunnen aanpassen. En deze categorie mensen zit helemaal niet te wachten om naar eigen apparatuur te worden gejaagd waar je dan ook een studie op los moet laten wat te nemen om er zeker van te zijn dat alle KPN diensten zoals bv multicast tv nog blijven werken.