Sinds de laatste update van een maand of anderhalf geleden, is de software van het kpn modem box 10 op veel fronten erg slecht. Een paar irritante bugs zijn dat alle instellingen en zelfgekozen wachtwoord bij iedere herstart gewist worden, en alles weer opnieuw ingesteld moet worden als je de modem even wilt rebooten. Ondanks dat de info bij de knoppen zegt dat dit niet zal gebeuren. Dat is inclusief alle port-forwards en vaste ip-adressen.
Vervolgens wil ik de ftp poort naar een van mijn apparaten doorschakelen. Dit is niet mogelijk. Ik heb de port-forwarding aangezet en doorgeschakelt naar een van de vaste ip-adressen. Op dat moment wordt het nog door de firewall tegengehouden, dus in een custom firewall setting probeer ik het ftp verkeer door te laten. Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd voor de ftp regel, vervolgens de firewall op ‘standard’ (= uit) gezet, maar nog steeds wordt het ftp verkeer niet doorgeschakeld - in tegenstelling tot mijn andere firewall regels die wel te controleren zijn. Uiteindelijk heb ik het hele ftp-apparaat buiten de DMZ gezet, en pas dan wordt het apparaat bereikbaar van buitenaf. Maar dit is natuurlijk geen veilige instelling.
Ik lees veel klachten over deze update. Zijn er al plannen wat er gaat gebeuren met deze software? Dit zijn naar mijn mening wel heel basale functionaliteiten voor een modem die nu onklaar zijn gemaakt met deze update.