Skip to main content

Sinds de laatste update van een maand of anderhalf geleden, is de software van het kpn modem box 10 op veel fronten erg slecht. Een paar irritante bugs zijn dat alle instellingen en zelfgekozen wachtwoord bij iedere herstart gewist worden, en alles weer opnieuw ingesteld moet worden als je de modem even wilt rebooten. Ondanks dat de info bij de knoppen zegt dat dit niet zal gebeuren. Dat is inclusief alle port-forwards en vaste ip-adressen.

Vervolgens wil ik de ftp poort naar een van mijn apparaten doorschakelen. Dit is niet mogelijk. Ik heb de port-forwarding aangezet en doorgeschakelt naar een van de vaste ip-adressen. Op dat moment wordt het nog door de firewall tegengehouden, dus in een custom firewall setting probeer ik het ftp verkeer door te laten. Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd voor de ftp regel, vervolgens de firewall op ‘standard’ (= uit) gezet, maar nog steeds wordt het ftp verkeer niet doorgeschakeld - in tegenstelling tot mijn andere firewall regels die wel te controleren zijn. Uiteindelijk heb ik het hele ftp-apparaat buiten de DMZ gezet, en pas dan wordt het apparaat bereikbaar van buitenaf. Maar dit is natuurlijk geen veilige instelling.

Ik lees veel klachten over deze update. Zijn er al plannen wat er gaat gebeuren met deze software? Dit zijn naar mijn mening wel heel basale functionaliteiten voor een modem die nu onklaar zijn gemaakt met deze update.

De KPN Software versie V10.C.24.10.03 heeft inderdaad een bug waarbij de instellingen bij het opnieuw opstarten van het modem ook opnieuw ingesteld moeten worden. Dit zou verholpen moeten zijn in de nieuwste software update: Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.11. Wanneer jij deze  update krijgt, is lastig te zeggen. Het gaat namelijk in groepen. Je kunt het afwachten, of je kunt het modem handmatig updaten. Dit gaat via de instellingen van jouw modem.

Het FTP protocol is in de nieuwe software ook automatisch geblokkeerd. Je kunt dit wel weer toestaan. Hoe je dit doet, lees je in dit artikel: Modems met KPN Software: Firewall instellingen.

Dank voor je antwoord.

Ik weet niet preciet hoe ik “Het FTP protocol is in de nieuwe software ook automatisch geblokkeerd.” moet opvatten. Het probleem is niet dat het default ingestelde veiligheidsniveau FTP verkeer blokkeert: Dat zou in principe met ‘standaard’ of ‘custom’ veiligheidsniveau uitgezet moeten kunnen worden.

Het probleem is dat het apparaat met software versie V10.C.24.10.03 ook op het laagst instelbare veiligheidsniveau geen ftp doorlaat (ik heb de port-forwarding aanstaan, en die werkt keurig met andere (niet-ftp) protocollen). Anderzijds, merk ik nu, staat ook met het hoogst instelbare veiligheidsniveau ssh poort 22 juist open, terwijl de software aangeeft dat die juist gesloten zou moeten zijn op niveau ‘high’. Kortom, met deze steekproefjes lijkt het er sterk op dat, welke firewall instelling je ook maakt in software versie V10.C.24.10.03, er verandert niks aan de feitelijke instelling: die lijkt de settings van ‘medium’ te behouden. Ik hoop dat dit probleem in ieder geval ook gefikst is in de nieuwe software versie.

Reageer