Skip to main content
Beantwoord

Map verzonden e-mails leeg op iPhone ondanks terugzetten reservekopie

  • 11 January 2024
  • 18 reacties
  • 283 keer bekeken

Ik heb een nieuwe iPhone en heb mijn oude reservekopie hierop gezet. Alle gegevens zijn overgezet maar mijn verzonden mailbox is leeg. 
de gegevens van de uitgaande server zijn netjes mee gekopieerd maar helaas de mails blijkbaar niet. Wat is er fout gegaan en hoe krijg ik deze terug?

Hallo @Astor 


Staan de Verzonden mails misschien in een map met een andere naam zoals Sent items o.i.d.?
Hoe is het KPN mailaccount ingesteld, mail ophalen via POP of IMAP?
In het geval dat IMAP ia dan blijft alle ook op de KPN mailserver staan en zou je de mails nog moeten kunnen vinden in de KPN webmail Verzonden map.
Kan je ze daar nog wel zien?

De vorige iPhone heb je niet meer?


Inkomende mail via pop. 
Verzonden mails vanaf mijn iPhone komen nooit in verzonden mail in webmail te staan. Staan ze nu ook niet, en ook niet in een andere map. De map verzonden is gewoon leeg. 
Oude iPhone is inmiddels teruggezet naar fabrieksinstellingen, dus daar staat het ook niet meer. 


Bij POP komen de verzonden mails alleen lokaal op de telefoon te staan, als ze niet in een reservekopie (misschien heb je nog oudere?) zitten dan zijn ze helaas niet meer terug te halen.

 


Hoi @Astor 
Ik kan kort zijn met mijn  antwoord, die ben je gewoon kwijt en krijg je niet meer terug.
Je had eerst een backup op iCloud of op je PC moeten maken van de verzonden items.


Hoi @Astor 
Ik kan kort zijn met mijn  antwoord, die ben je gewoon kwijt en krijg je niet meer terug.
Je had eerst een backup op iCloud of op je PC moeten maken van de verzonden items.

Ik had een extra reservekopie gedraaid voordat ik alles ging overzetten. Alles is ook meegekomen behalve de verstuurde mails uit m'n KPN mail. Hoe had ik daarvan een speciale backup moeten maken dan?


Hallo @Astor ,

Bij mij gebeurt dat ook altijd als ik een nieuwe IPhone aanschaf. Van te voren even checken of er echt belangrijke e-mails tussen staan. En die dan naar jezelf doorsturen zodat ze dan bv op je PC staan. 


@Astor Kijk naar de reactie van @Noordzee 


Beste Noordzee en huistijger.

Ik kan jullie bericht niet bevestigen.

Als je IMAP gebruikt staan ook de verzonden mails in de Verzonden-map op de server.

Die blijven dus behouden als je telefoon, ipad of wat voor device je dan ook hebt wisselt. 
Mails naar jezelf sturen, dat is flauwekul, tenzij je op een of andere manier lokale opslag hebt, zoals bij POP3


Zoals @Astor al vermeld in zijn bericht is hij (naar mijn mening) zo verstandig om POP te gebruiken @EAZ1964 
Ik wil ook -geen- IMAP hebben.
Je moet er met sommige dingen meer om denken, maar het geeft meer privacy dan IMAP


Ieder zijn keus, In mijn ogen is het gebruik van POP de beste manier om je mails kwijt te raken. Tenzij je weet wat je doet.

 


Ik zie nu dat mijn mails ook niet verzonden worden. Blijven in de uit-box hangen, dus is sowieso iets niet helemaal in orde 


Beste Noordzee en huistijger.

Ik kan jullie bericht niet bevestigen.

Als je IMAP gebruikt staan ook de verzonden mails in de Verzonden-map op de server.

Die blijven dus behouden als je telefoon, ipad of wat voor device je dan ook hebt wisselt. 
Mails naar jezelf sturen, dat is flauwekul, tenzij je op een of andere manier lokale opslag hebt, zoals bij POP3

Ook ik kies bewust voor POP.


Ik zie nu dat mijn mails ook niet verzonden worden. Blijven in de uit-box hangen, dus is sowieso iets niet helemaal in orde 

Waarschijnlijk zijn de instellingen voor uitgaande mail dan niet goed, je kan de toestelhulp voor instellen van je mailaccount op een iPhone hier vinden: https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#!/topic/e-mail/handmatig-instellen/device/apple

 

Dit zijn de juiste instellingen als je het zonder toestelhulp wilt doen:

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (START)TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen


Verzonden emails vanaf een iPhone of iPad blijven op een locale map staan van het device, zijn dus ook niet zichtbaar op de server bij verzonden items. Wellicht mosterd na de maaltijd, zelf doe ik altijd, als ik vanaf mijn iPhone iets verstuurd, een bcc naar mijzelf om toch een kopie te hebben.


Verzonden emails vanaf een iPhone of iPad blijven op een locale map staan van het device, zijn dus ook niet zichtbaar op de server bij verzonden items. Wellicht mosterd na de maaltijd, zelf doe ik altijd, als ik vanaf mijn iPhone iets verstuurd, een bcc naar mijzelf om toch een kopie te hebben.

@driemaster bovenstaand is pertinent niet waar.

Ik kan een mail sturen op de iphone, en die in de Sent mappen op de Macbook, of of webmail bekijken. Dus ook verzonden mail staat op de server.

Bij gebruik van IMAP dan uiteraard.


Verzonden emails vanaf een iPhone of iPad blijven op een locale map staan van het device, zijn dus ook niet zichtbaar op de server bij verzonden items. Wellicht mosterd na de maaltijd, zelf doe ik altijd, als ik vanaf mijn iPhone iets verstuurd, een bcc naar mijzelf om toch een kopie te hebben.

@driemaster bovenstaand is pertinent niet waar.

Ik kan een mail sturen op de iphone, en die in de Sent mappen op de Macbook, of of webmail bekijken. Dus ook verzonden mail staat op de server.

Bij gebruik van IMAP dan uiteraard.

Indien je over IMAP praat is het inderdaad niet waar, ik had het echter over POP instellingen. Sorry, niet duidelijk genoeg opgeschreven.


Wat is de reden dat iemand nog POP wilt gebruiken? Je e-mails worden bij elke device die je gebruikt vanaf de mailserver gekopieerd, en het loopt niet synchroon met andere apparaten. Je kan natuurlijk wat lapmiddelen instellen zoals de functie 'behoud na het downloaden een kopie op de server', maar de Verzonden items zullen nooit synchroon lopen.

KPN biedt mailboxen van gigabytes aan op hun mailservers, dus waarom zou je dat niet willen benutten? Met IMAP wil je alles toch synchroon houden tussen al jouw apparaten? Verstuur een e-mail vanaf je telefoon, en bekijk je verstuurde e-mail weer terug op je computer. Verwijder een (spam)mail op je computer, en hij verdwijnt ook op je telefoon.

Iedereen heeft tegenwoordig meerdere apparaten om e-mail op te bekijken, Dus waarom zou je nog het verouderde POP willen gebruiken?

Als je oude e-mails hebt die je niet meer leest, dan kan je die bijvoorbeeld na een jaar gewoon migreren naar je lokale computer om weer wat ruimte bij KPN vrij te maken. 

 


Zelf gebruik ik het liefste POP. Ik zit al sinds mid 90’s op het internet en in het prille begin had ik ook IMAP. Door een stomme (in)regelfoutje in het begin… pats alle email weg… van de mailserver… dat gaat mij geen tweede maal gebeuren, dus POP gebruiken!!

Met inderdaad de optie ‘op server laten staan’. Via XS heb ik 25Gb aan mail beschikbaar, waarvan er maar 1 Gb op staat, nog even te gaan. Zo heeft, zowel IMAP als POP, zijn of haar voor- en nadelen. Voor ieder wat wils.