Skip to main content

@Babylonia ik heb exact hetzelfde probleem, krijg geen inkomende omroepen zoals @JohanKampen 

 

*Admin: eigen topic voor vraag gemaakt aorigineel topic]

@JohanKampen   en   @Hsmits 

Hebben jullie wel eerst een reset laten uitvoeren voor VOIP?
Zoals in < deze eerdere > reactie beschreven en vervolgreactie.

         Via de experiabox werkt de telefonie nu 😉, dit na een reset via kpn.

Daarna werkte het met de juiste settings ook in de Grandstream centrale.


Ik heb geen experia box, ik ben vanochtend overgezet naar KPN van XS4ALL. Ik had verder ook nog geen KPN id. Die heb ik inmiddels aangemaakt, maar ik kan nog steeds niet in de service tools 😑. Wat hebben ze er toch weer een bende van gemaakt.


@Babylonia Ik denk dat er wellicht iets meer aan de hand is. Heb niks verandered aan mijn SIP configuratie en nu registreren mijn trunks ook niet meer.

 

(╯°□°)╯︵ ┻━┻


@Hsmits, Wat is het merk en type van jouw router?

Heb jij een brief gehad met daarin het wachtwoord van jouw SIP login bij KPN? 


@wjb Ik heb een draytek vigor 2962 als router (ALG is uitgeschakeld, en poort 5060 is geforward). Verder heb ik de grandstream UCM6204, met de NAT correct geconfigureerd in PBX > SIP > Nat.

Ik heb inderdaad een brief gekregen met de SIP login.

Zoals vermeld, werkte hij net eventjes (waarbij de registratie correct verliep), maar nu wordt ik er gewoon uitgemieterd, ongeacht wat ik doe.


UDP poort 5060 hoeft niet geforward te worden maar dat is niet de oorzaak van dit issue.

Heb jij jouw FRITZ!Box nog en kan je die als test eens aansluiten en van het KPN profiel voorzien?

 

Ik hoop ook dat een moderator meeleest want dit issue lijkt niet op zichzelf te staan.


Ik ben klaar met KPN/XS4all. Ongeveer 10 telefoontjes verder met een wachttijd van 35 to 55 minuten komen ze niet verder dan dat het aan de centrale ligt of aan de Fritzbox (gaan ze nieuwe voor sturen). Nieuwe aansluiting via basicvoice.nl was na aanvraag binnen een paar uur beschikbaar. Invullen userid, password en sip-server en bellen maar! binnen 2 minuten geconfigureerd. Mijn xs4all nummer staat nu doorgeschakeld tot de nummerportering rond is.


Ik ben klaar met KPN/XS4all. Ongeveer 10 telefoontjes verder met een wachttijd van 35 to 55 minuten komen ze niet verder dan dat het aan de centrale ligt of aan de Fritzbox (gaan ze nieuwe voor sturen). Nieuwe aansluiting via basicvoice.nl was na aanvraag binnen een paar uur beschikbaar. Invullen userid, password en sip-server en bellen maar! binnen 2 minuten geconfigureerd. Mijn xs4all nummer staat nu doorgeschakeld tot de nummerportering rond is.

Maar je belt toch zeker wel jouw oude vertrouwde XS4ALL helpdesk?

Zo nee, waarom niet?


 

Maar je belt toch zeker wel jouw oude vertrouwde XS4ALL helpdesk?

Zo nee, waarom niet?

Ja zeker bel ik met xs4all helpdesk. Maar daar is de wachttijd belachelijk en geen kennis van het kpn netwerk en er wordt ook niet zoals vroeg even voor je in logfiles gekeken wat er aan de hand kan zijn.

“Deze apparatuur ondersteunen wij ook helemaal niet. U mag al lang blij zijn dat wij u proberen te helpen!”


“5 minuten wachttijd” → dat is gewoon dik 2 uur op dit moment.

Ik vind dit echt gewoon belachelijk. Ik moet telefonisch berijkbaar zijn, en nu flikken ze dit. Wat een waardeloos bedrijf. Ik heb al 5 jaar XS4ALL, en letterlijk vanaf het 1ste moment dat KPN het overzet heb ik al gezeik.

Los daarvan, ik heb dus nog steeds geen inkomende gesprekken en de hulp van KPN is echt minimaal op dit moment. Ik zal dus zeker niet de enige zijn met dit probleem.

Overigens, alles omtrent SIP is ontzettend slecht gedocumenteerd. Er is vrijwel niks te vinden over de gebruikersnaam (ze geven namelijk letterlijk de verkeerde mee in de brief). Daarnaast werd er gesteld dat er niks anders zou veranderen dan alleen de login gegevens, wat dus ook absoluut niet waar is. Simpelweg het wachtwoord en de login aanpassen was niet genoeg…

// end rant

 

Ik ga weer verder met kloten totdat ik zelf een oplossing vind, of totdat iemand hier iets post wat mijn probleem oplost.


Er is vrijwel niks te vinden over de gebruikersnaam (ze geven namelijk letterlijk de verkeerde mee in de brief).

Dat is een interessant punt.

Wordt dan wel je juiste weergegeven in de SIP Servicetool?


Nee, daar wordt de gebruikersnaam getoond voor het “AuthID”, echter is dat niet de gebruikersnaam voor SIP configuraties. Ik kwam er vrij laat pas achter dat ze hier het nummer met `+31` notatie voor gebruiken.

De gebruikersnaam die ze tonen, komt letterlijk niet overeen met de SIP standaard 😑 (omdat deze een `@` heeft).


Nee, daar wordt de gebruikersnaam getoond voor het “AuthID”, echter is dat niet de gebruikersnaam voor SIP configuraties. Ik kwam er vrij laat pas achter dat ze hier het nummer met `+31` notatie voor gebruiken.

De gebruikersnaam die ze tonen, komt letterlijk niet overeen met de SIP standaard 😑 (omdat deze een `@` heeft).

Dus de pdf over vaste telefonie op deze pagina had je nog niet gevonden?

Waar is gedefinieerd dat de authorization ID geen @ zou mogen bevatten?


Hier: https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc3261

Username wordt meegegeven voor de `@`, net zoals een email adres. KPN communiceert hun AuthID, als username. Wat absoluut niet het geval is.


Hier: https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc3261

Username wordt meegegeven voor de `@`, net zoals een email adres. KPN communiceert hun AuthID, als username. Wat absoluut niet het geval is.

Op mijn Gigaset wordt het een "authentication name" genoemd en ook daar leg je de naam gewoon vast als geheel. 

 

Maar inderdaad, KPN zou dat niet de gebruikersnaam moeten noemen maar de "authenticatie ID".


Ik heb inmiddels nog verder zitten kijken. Het lijkt er op dat KPN de gesprekken niet acknowledged. Hij komt dus wel binnen op de telefoon centrale, maar zodra de sessie opgezet wordt, acknowledged KPN het telefoongesprek niet, waardoor deze gecancelled wordt.


Ik heb inmiddels nog verder zitten kijken. Het lijkt er op dat KPN de gesprekken niet acknowledged. Hij komt dus wel binnen op de telefoon centrale, maar zodra de sessie opgezet wordt, acknowledged KPN het telefoongesprek niet, waardoor deze gecancelled wordt.

Welke codecs heb je ingesteld en met welke preferentie?