Skip to main content
Beantwoord

Ineens twee euro voor vaste telefoon, wat zijn de gevolgen als ik dit uit mijn abonnement haal

  • 26 July 2024
  • 12 reacties
  • 194 keer bekeken

Ik kreeg vandaag de rekening van mijn alles in een pakket, waarbij voor het eerst 2 euro voor de vaste telefoon werd gerekend. Die was altijd gratis.

Ik heb met een medewerker gebeld die had een vaag verhaal dat de inflatiecorrectie meteen was toegepast en dat ik dus niets voor de vaste telefoon extra betaalde. Ik was zelfs nog goed af vond hij. Helaas kon hij mij niet uitleggen waarom die 2 euro er voor de vast telefoon er opeens stond. Toen ik voorstelde om de vaste telefoon eraf te halen, zou dat opeens wel 2 euro op de rekening schelen. Dus toch extra betalen voor de vaste telefoon, wat hij maar bleef ontkennen. 

Los nog even van de vraag of deze helpdeskmedewerker wel verstand van zaken had, vraag ik mij af; wat zijn de gevolgen als ik de vaste telef eraf haal? Ik heb ook mobiel abonnement.

Als je de vaste telefoon eraf haalt kan je niet meer kosteloos bellen met uw mobiel naar uw vaste nummer of andersom. Dat zijn de gevolgen voor de voordelen die u nu ervaart.

 

U heeft volgens mij inderdaad niet helemaal de juiste info gehad over vaste telefonie. Het zit als volgt:

 

U betaalde het altijd natuurlijk want het was onderdeel van uw vaste pakket, KPN heeft besloten om dit voor al haar klanten te laten zien dus heeft de kosten uit het abonnement gehaald en los er weer bij gestopt onder de regel vaste telefonie. Dus u betaald nu niet meer dan voorheen voor de vaste telefoon maar het is wel zichtbaar. Als u de vaste telefoon opzegt verdwijnen dus inderdaad deze kosten en bent u iets voordeliger uit. Voorheen kon dat niet omdat het dus in uw huidige pakket zat.


Het zat er bij Alles in 1 eerst bij in. Ook voor 2 euro overigens. 

Alles in een is echter nu zonder telefoon en is dat nu apart voor 2 euro. 

De totale kosten wijzigen dus niet. Afgezien van de inflatiecorrectie. 

Daardoor bestaat sinds nu ook de mogelijkheid om vast bellen te beëindigen ook al heb je alles in één.

Zie ook http://kpn.com/internet2024

 


Dit klopt niet. Toen vaste telefonie nog in het pakket zat betaalde ik daar niet voor! Zie onderstaand; gekopieerd van mijn factuur

 

Gratis producten:

Abonnement Periode 04 jun t/m 03 jul

HD tv-ontvanger -

HD tv-ontvanger -

Opnemen Pakket -

Gratis Onderling Bellen -

F-Secure 2 apparaten -

Spotify Premium. -

Vast telefoonnummer

 

 


@GWJK het zat gewoon in de prijs verwerkt.  Vroeger gebeurde dat vaak. Denk aan gratis gemaakt bij gordijnen of gratis gelegd bij vloerbedekking. Uiteraard was het niet echt gratis.


U denkt toch zeker niet dat het echt gratis was? KPN is geen filantropische instelling ofzo. Natuurlijk betaalde er voor met de pakketprijs.

Er zijn ook klanten die zogenaamd "gratis" Spotify hebben. Maar dat is natuurlijk ook niet echt gratis. De pakketprijs bij deze klanten is gewoon 10 euro hoger dan bij klanten die het niet hebben.


Stond wel vermeld onder Gratis Producten dus ik heb er in het verleden ook niet voor betaald. Dus als KPN in de toekomst HD tv-ontvanger - HD tv-ontvanger - Opnemen Pakket - Gratis Onderling Bellen - F-Secure 2 apparaten - Spotify Premium ook apart gaat vermelden dan kan dat zomaar en zou ik daar ook (extra) voor moeten gaan betalen. Het klopt gewoon niet.


Dit klopt niet. Toen vaste telefonie nog in het pakket zat betaalde ik daar niet voor! Zie onderstaand; gekopieerd van mijn factuur

 

Gratis producten:

Abonnement Periode 04 jun t/m 03 jul

HD tv-ontvanger -

HD tv-ontvanger -

Opnemen Pakket -

Gratis Onderling Bellen -

F-Secure 2 apparaten -

Spotify Premium. -

Vast telefoonnummer

 

 

Overdenking: Maar waarom is/was Alles in één Standaard en Premium dan (veel) duurder dan Ai1 Instap? Terwijl alle extra opties als 'gratis' vermeld staan. Juist, je betaalt er tóch voor.

Ook Spotify zit in je huidige abonnement voor de standaard prijs van € 10,99. Want de € 4 korting die er eerst op zat mag kpn al enkele jaren niet meer rekenen van Spotify. 

Tweede HD ontvanger? Betaal je gewoon € 5 voor.

Alleen opnemen en F-Secure zijn echt gratis. 

Alles in één Instap kost momenteel € 63,83. Met één ontvanger zonder opnemen. En ook geen Spotify. 


Concreet antwoord voor @Franske2 :

als je die 2 euro uit je pakket haalt heb je géén vaste telefonie meer.

 


Maar eigenlijk doet KPN (en misschien ook andere providers) nu precies hetzelfde als die z.g. ‘gratis’ mobieltjes aanbieden. Daar is toen op ingegrepen omdat a) ‘gratis’ gewoon niet klopte en b) omdat veel mensen dachten dat het wel echt gratis was. Oftewel: dat waren misleidende handelspraktijken.

Er hoort gewoon in dat overzicht NIET de term ‘gratis’ gebruikt te worden, want het is NIET gratis.


Maar eigenlijk doet KPN (en misschien ook andere providers) nu precies hetzelfde als die z.g. ‘gratis’ mobieltjes aanbieden. Daar is toen op ingegrepen omdat a) ‘gratis’ gewoon niet klopte en b) omdat veel mensen dachten dat het wel echt gratis was. Oftewel: dat waren misleidende handelspraktijken.

Er hoort gewoon in dat overzicht NIET de term ‘gratis’ gebruikt te worden, want het is NIET gratis.

Bij de nieuwe abonnementen is dat ook niet meer zo.


Stond wel vermeld onder Gratis Producten dus ik heb er in het verleden ook niet voor betaald. Dus als KPN in de toekomst HD tv-ontvanger - HD tv-ontvanger - Opnemen Pakket - Gratis Onderling Bellen - F-Secure 2 apparaten - Spotify Premium ook apart gaat vermelden dan kan dat zomaar en zou ik daar ook (extra) voor moeten gaan betalen.

U hoeft er dan niet extra voor te betalen. Want het bedrag word eerst uit de pakketprijs gehaald en dan apart op de factuur gezet. Dat heeft KPN nu met telefonie ook gedaan. Onder aan de streep betaald u hetzelfde. 


Alleen de zon gaat voor niks op!


Reageer