Skip to main content
Beste mensen,

volgens de lokale KPN-winkel is het basisstation alléén geschikt voor de merktoestellen van KPN, Chicago etc.

Volgens de website van KPN is het basisstation ook geschikt voor andere merken.

Zelf gebruik ik een set van 4 Gigaset, voorheen Siemens, DECT-toestellen.

Kunnen deze nu wèl of niet op het basisstation?

Ik stel deze vraag omdat er morgenmiddag een monteur komt om een lijnmeting te doen en te herstellen, stel nu dat mijn modem (v10) in de meterkast moet, dan heb ik ook een DECT basisstation voor in de meterkast nodig.

Ik ben benieuwd naar de reactie van een KPN-moderator.

Ben nu nog Telfort-klant, maar aangezien de webwinkel van Telfort geen basisstation verkoopt stel ik de vraag hier.
( mag ik hier ook iets over zeggen als dect gebruiker ? )

Je kunt je huidige dect basis naar de meterkast verplaatsen en dan evt er nog een bij zetten in de huiskamer voor alleen laden.



Overigens heb ik al allerlei dect's op elkaar aan kunnen melden in het verleden, het is wel even vogelen, een knopje 5,3 sec indrukken en dan 3 stappen naar het oosten oid :-)

Maar dat heb je niet nodig nmi, je kunt maar een basis gebruiken.

Of, een draadje leggen (of is er al ?) vanuit meterkast naar huiskamer.
( mag ik hier ook iets over zeggen als dect gebruiker ? )

Je kunt je huidige dect basis naar de meterkast verplaatsen en dan evt er nog een bij zetten in de huiskamer voor alleen laden.



Overigens heb ik al allerlei dect's op elkaar aan kunnen melden in het verleden, het is wel even vogelen, een knopje 5,3 sec indrukken en dan 3 stappen naar het oosten oid :-)

Maar dat heb je niet nodig nmi, je kunt maar een basis gebruiken.

Of, een draadje leggen (of is er al ?) vanuit meterkast naar huiskamer.


Natuurlijk mag je reageren, bedankt voor je reactie☺️
Je kunt de huidige basis/lader gewoon in de meterkast erbij plaatsen. Ik neem aan dat dat gewoon ook Gigaset is bij de 4 handsets. Dan zit je wel met het puntje van het aantal laders in huis (afgezien van meterkast) t.o.v. het aantal handsets.



Maar, je kunt ook het losse basisstation in de kpn winkel (of webshop) kopen en dáár de 4 handsets op aanmelden. De huidige basis/lader ga je dan alleen als laadstation gebruiken, zoals KeesYagi al aangeeft.



Alle DECT apparatuur moet al zo'n 10 jaar aan de GAP norm voldoen; wat betekent onderling bruikbaar. De DECT apparatuur van KPN voldoet daar uiteraard ook aan.

Onder de merknaam Gigaset is die losse basis er ook, maar alleen i.c.m. een (luxe) handset en dan dus veel duurder dan bij KPN.

https://www.gigaset.com/nl_nl/cms/telefoon-overzicht.html
En, nog een laatste kleine toevoeging, op een bekende website met veel 2e hands spullen is er veel prima spul te vinden op dit gebied, en in kringloop winkels.
Bedankt voor jullie reacties, ik heb ook deze gevonden:

https://www.dectdirect.nl/nl/los-analoog-basisstation-box-100a.html

Is dat wat, of verouderd, komt niet (meer) op ge Gigasetsite voor.

Wacht nog graag een reactie van KPN moderatoren af en wat de monteur morgen gaat doen, dan moet ik een beslissing nemen.
Die kan ook mijns inziens.



Je zou zelfs zeggen, gezien de vorm en de plek van de oproep/aanmeld/reset-knop a.d. linkerkant, dat het dezelfde is als bij KPN. Ook met antw.app. en geschikt voor max. 6 handsets.

Specs gelijk aan die van KPN ook.
Die kan ook mijns inziens.



Je zou zelfs zeggen, gezien de vorm en de plek van de oproep/aanmeld/reset-knop a.d. linkerkant, dat het dezelfde is als bij KPN. Ook met antw.app. en geschikt voor max. 6 handsets.

Specs gelijk aan die van KPN ook.


Hallo @PeterG ,

vandaag de handleiding van de kpn basisset gedownload, aan het eind staat een conformiteitsverklaring van Gigaset wat volgens mij inhoudt dat het een Gigaset is kpn verpakking.
Hallo Jan! Chicago wordt geproduceerd door Siemens (Gigaset) 😉



Wat fijn dat KeesYagi en PeterG hier ook hebben gereageerd. Ik ben ook een voorstander van een losse basisstation bij de Experiabox. Dan kun je de losse handsets overal in huis plaatsen.



Alle DECT apparatuur moet al zo'n 10 jaar aan de GAP norm voldoen; wat betekent onderling bruikbaar. De DECT apparatuur van KPN voldoet daar uiteraard ook aan.

Onder de merknaam Gigaset is die losse basis er ook, maar alleen i.c.m. een (luxe) handset en dan dus veel duurder dan bij KPN.

https://www.gigaset.com/nl_nl/cms/telefoon-overzicht.html


Klopt, je kunt je voorstellen dat de fabrikanten hier graag wat vaag overdoen. Het liefst zien ze dat je de basis én handsets van ze afneemt. Waar je wel op moet letten is dat er mogelijk niet alle functionaliteiten werken als je merken met elkaar combineert. Zoals de antwoordapparaat in de basisstation, deze is alleen op te roepen vanaf de handset. Als de handset deze functie niet ondersteunt, kan het dus ook niet worden gebruikt.



Voor de liefhebbers nog een aantal uit het verleden en heden populaire Primafoon / KPN winkel toestellen + fabrikant :

Arizona toestellen = Tiptel

Bordeaux = Isolectra

Biarritz = Isolectra

Boston = Isolectra

Dallas = Gigaset



Mijn favoriet was toch wel de Gigaset toestellen! Deze kregen we het minst vaak in de winkel retour met fabrieksfouten of defecten. Ook ben ik erg gecharmeerd van het gebruiksvriendelijke en overzichtelijke menuoverzicht. Maar zoals gezegd, dat is misschien een persoonlijke voorkeur 🙂



Laat je weten hoe het bezoek van de monteur is gelopen? Ben benieuwd of het modem (+ basisstation) in de meterkast wordt verplaatst ;)


Hallo @Nadia ,

bedankt voor je reactie.

Ik laat weten hoe het met de monteur is afgelopen.
Ik laat weten hoe het met de monteur is afgelopen.

Als je hem/haar af en toe verzorgt met een kopje koffie /thee /water gaat het doorgaans goed. Misschien tegen de suikerdip een koekje, maar meer als dat vraagt 'ie niet ;)



Ik hoor graag van je!




Ik laat weten hoe het met de monteur is afgelopen.Als je hem/haar af en toe verzorgt met een kopje koffie /thee /water gaat het doorgaans goed. Misschien tegen de suikerdip een koekje, maar meer als dat vraagt 'ie niet ;)



Ik hoor graag van je!



Ik snap 'm☺️
Wat ook kan: huidige basis bij de Experiabox in de meterkast. Omdat laden daar mss wat lastig is een losse extra lader aanschaffen in de Gigaset-webshop.

Zie van af deze pagina: https://www.gigaset.com/nl_nl/telefoons/?p=3
Wat ook kan: huidige basis bij de Experiabox in de meterkast. Omdat laden daar mss wat lastig is een losse extra lader aanschaffen in de Gigaset-webshop.

Zie van af deze pagina: https://www.gigaset.com/nl_nl/telefoons/?p=3


Hallo @PeterG ,

bedankt voor de tip, we wachten af wat de monteur van plan is om op te gaan lossen, dan weet ik ook om de modem in de meterkast komt te staan of dat er alleen technisch iets opgelost moet worden en het modem gewoon buiten de meterkast kan blijven, het gemakkelijkst, ook voor de goede wifi.
Beste mensen,

vandaag is de monteur geweest en heeft zowel het IS/RA-punt als de woonkameraansluiting van de nieuwste aansluitingen voorzien en de modem in de meterkast geplaatst.

Mijn DECT-telefoon kon ik gewoon op de nieuwe huiskameraansluiting aansluiten en heb dus geen los basisstation in de meterkast nodig.

Alles werkt perfect en heb nu de snelheid die ik conform de KPN-richtlijnen moet hebben op mijn adres.

Iedereen bedankt voor het meedenken.☺️
YAY!! Wat een topper die monteur. Het is dus goed met 'm afgelopen 😉 Bedankt voor het delen Jan!

Reageer