Skip to main content

Mijn netwerk is als volgt door KPN opgebouwd: KPN 12 box met glasvezel in woonkamer.

Hier mee bekabeld verbonden twee Experia wifi punten, een in de woonkamer, de ander in de slaapkamer

Vanuit de slaapkamer is bekabeld verbonden een derde Experia Wifi punt in de studeerkamer van mijn vrouw.

De Experia punten in de woonkamer geven 1000 Mbps aan, maar die in de studeerkamer maar 100 Mbps.

Hoe komt dit en kan ik dit verbeteren?

Heeft u al eens een andere kabel geprobeerd? 


Andere kabel geprobeerd? 


Daar heb ik nog niet aan gedacht. Kan het ook met de lengte van de kabel te maken hebben? Deze kabel is redelijk lang. Maar ik zal het in ieder geval eens met een andere kabel proberen, ik heb nog wel kortere en dan zet ik hem vlak bij de Experia in de slaapkamer. Als ik een nieuwe kabel zou kopen, waar moet ik dan op letten? Ik heb ook nog een pc via dit Experia verbonden met een kabel. Zou een andere kabel ook hier nog verbetering brengen?

 


Daar heb ik nog niet aan gedacht. Kan het ook met de lengte van de kabel te maken hebben? Deze kabel is redelijk lang. Maar ik zal het in ieder geval eens met een andere kabel proberen, ik heb nog wel kortere en dan zet ik hem vlak bij de Experia in de slaapkamer. Als ik een nieuwe kabel zou kopen, waar moet ik dan op letten?

 

Hallo @Wouter22 de lengte van de kabel mag maximaal 100 meter zijn, dat heb je in een woonhuis nooit nodig. De kwaliteit van de kabel moet minimaal CAT5e zijn of hoger.

Bij vcoorkeur een kant-en-klare kabel en niet met zelf geprutste stekkertjes, want die kunnen ook voor signaalverlies zorgen.

Succes.


Hij is  misschien 20 meter en kant en klaar gekocht, maar geen idee welke categorie. Ik ga het wel eens uitzoeken als het iets minder warm is. Maar bedankt voor de tips!

 


Hij is  misschien 20 meter en kant en klaar gekocht, maar geen idee welke categorie. Ik ga het wel eens uitzoeken als het iets minder warm is. Maar bedankt voor de tips!

 

Hallo @Wouter22 op de kabel zelf staan allerlei aanduidingen o.a. CAT5, CAT5e, CAT6, CAT6a,

jij moet minimaal CAT5e hebben.

Zie onderstaande voorbeeld:

Dit is een CAT5e kabel

 


Euh, heb je die 100 Mb/s tegelijk nodig in de studeerkamer op dat bewuste Wifi punt?

Ter vergelijk: er kunnen meer auto's over met meer rijstroken. Maar ze blijven maar 100 km per uur mogen en per rijstrook kunnen meerdere auto's. Zo is het ook met pakketjes data op internet.

Het downloaden gaat NIET sneller ofzo. 

Over al je aansluitpunten (LAN poorten van de modem) en de wifi wordt de snelheid verdeeld wat elk apparaat op dát moment en meestal maar eventjes nodig heeft.


Euh, heb je die 100 Mb/s tegelijk nodig in de studeerkamer op dat bewuste Wifi punt?

Ter vergelijk: er kunnen meer auto's over met meer rijstroken. Maar ze blijven maar 100 km per uur mogen en per rijstrook kunnen meerdere auto's. Zo is het ook met pakketjes data op internet.

Het downloaden gaat NIET sneller ofzo. 

Over al je aansluitpunten (LAN poorten van de modem) en de wifi wordt de snelheid verdeeld wat elk apparaat op dát moment en meestal maar eventjes nodig heeft.

Ik heb eigenlijk geen klachten over de verbinding. Mijn vrouw is er tevreden mee en ik speel Flightsim op mijn pc, die dus bekabeld is aangesloten op het Experia punt. Heel af en toe heb ik geen verbinding maar dat ligt volgens mij eerder aan de server dan aan mijn verbinding. Het was alleen dat ik toevallig zag dat de Experia boxen een verschillende snelheid hadden. Dus misschien maar gewoon laten wat het is. Scheelt weer werk.


Hallo @Wouter22 als je de experia wifpunten eens omwisselt, verplaatst het probleem zich dan ook?

Zo nee, ligt het aan de kabel, zo ja, kan het aan de LAN-poort van het puntt liggen en kun je de andere poort eens proberen.

 


Kan ik ook nog doen. Ook een goede tip. Wel leuk om uit te zoeken, alleen nu een beetje te warm boven, dus mooi voor de komende week.


Kan ik ook nog doen. Ook een geode tip. Wel leuk om uit te zoeken, alleen nu een beetje te warm boven, dus mooi voor de komende week.

Hallo @Wouter22 laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.


Doe ik!


Probleem (waarschijnlijk) opgelost!

De kabel bleek 6a te zijn, dus voldoende. Toen heb ik twee wifipunten omgewisseld, geen verschil.

Maar opeens realiseerde ik me dat ik er een switch tussen heb zitten, een TP-Link TL-SF1005D.

Ik had de keuze tusssen een 1005 en een 105. De verkoper gaf aan dat de 105 voor 100 Mbps was en de 1005 voor 1000 Mbps. dus de 1005 gekocht. Wat zoeken op intenet en het blijkt echter dat de namen de lading niet dekken, het is net omgekeerd. Dus hoe vreemd het ook klinkt, ik heb een 100 Mbps switch en daardoor een lagere snelheid. Ik zal wel eens kijken wat ik verder doe, maar ik denk dat dit dus de oplossing is.

Allemaal bedankt voor het meedenken. Was echt fijn!