Skip to main content

Ik heb sinds kort 2 superwifi punten en ben super tevreden. Bijna alles is ook netjes overgenomen van 2 losse, naar 1 mesh netwerk. Ik heb echter nog 1 probleem, ik heb een robot grasmaaier die ik niet meer gekoppeld krijg. Ik vermoed dat het iets met 2,4 en 5 Ghz te maken heeft. Ik heb de beschrijving van de leverancier toegevoegd. Wie kan mij helpen? Oh bijna nog vergeten, ik heb een V10 modem en 2 x een superwifi 2 punt.

 

 

Kleine update, ik heb mijn oude kpn wifiversterker extra toegevoegd aan de 2 superwifi punten. Dit is een ander netwerk (mijn oude configuratie) maar koppelt binnen 1 minuut. Werkt wel maar is eigenlijk niet wenselijk…. Waarom koppelt hij niet met de superwifi punten?


De super wifi's hebben tegenwoordig een extra wifi netwerk.  Hier kunt u de 2.4ghz en de 5ghz band wel splitsen.  Die kunt u dan ook een andere naam  geven. In principe hetzelfde als wat u nu gedaan heeft. De grasmaaier kan waarschijnlijk nuet omgaan met zgn bandsteering.  We zien dat vaker. Snapt u wat ik bedoel?


Ja ik snap het wel maar ik heb vanmiddag het 2,4 en het 5Ghz ‘netwerk’ in de router een andere naam en wachtwoord gegeven en dat werkte ook niet.


En u heeft het extra wifi netwerk wel aktief gezet want standaard staat het uit. U moet dat niet in de v10 doen want daarvan is de wifi uit. Die doet niks.


Ehhhhhh, waar moet ik dat dan doen?


Standaard is de super wifi te benaderen via 192.168.2.151. Je logt in met admin als gebruikersnaam. Het wachtwoord vind je onderop één van de super Wifi (web password). Je kunt ook de kpn thuis app gebruiken. Roep maar als je er niet uitkomt 


Het is mij nog niet gelukt om in de superwifi punten te  komen. Via het IP nummer krijg ik geen verbinding en in de thuis app kan ik niet vinden hoe ik erin kan. Heeft het veranderen van de naam van het 2,4 GHz netwerk nog nadelen? Een minder goed mesh netwerk?


Het is mij nog niet gelukt om in de superwifi punten te  komen. Via het IP nummer krijg ik geen verbinding en in de thuis app kan ik niet vinden hoe ik erin kan. Heeft het veranderen van de naam van het 2,4 GHz netwerk nog nadelen? Een minder goed mesh netwerk?

Als u windows heeft en file explorer opstart en dan netwerk aanklikt dan zall windows een scan doen op het netwerk. Elke superwifi zal daar met een eigen icoon opduiken. Er kan op een willekeurige geklikt worden en dan zal via de browser de verbinding worden gemaakt met de superwifi. 

Als er nog nooit verbinding is gemaakt dan zal er om een password worden gevraagd. Deze staat op de achterzijde van de superwifi die blauw staat te knipperen.

 

Na het inloggen op de superwifi is daar de mogelijkheid Extrawifi om een separaat 2.4Ghz wifi netwerk aan te maken voor de grasmaaier. De grasmaaier moet dan qua wifi verbonden worden met deze nieuw aangemaakte 2.4Ghz wifi naam met bijbehorende ander password. 

Zowel de nieuw gecreerde 2.4Ghz wifi naam als de bestaande wifi naam zitten qua netwerk communicatie 1 op 1 met elkaar verbonden.


Ja ik snap het wel maar ik heb vanmiddag het 2,4 en het 5Ghz ‘netwerk’ in de router een andere naam en wachtwoord gegeven en dat werkte ook niet.

U heeft echt een Experiabox v10 en niet een v10a?

Ziet u dit in de Experiabox?

In de 2de kolom zouden de SuperWiFi's moeten staan met hun ip adres erbij. Klopt dat?


Het is mij nog niet gelukt om in de superwifi punten te  komen. Via het IP nummer krijg ik geen verbinding en in de thuis app kan ik niet vinden hoe ik erin kan. Heeft het veranderen van de naam van het 2,4 GHz netwerk nog nadelen? Een minder goed mesh netwerk?

De thuis app heb je toch niets aan. Daar mee is het niet mogelijk om het Extra WiFi in te stellen.


Via file explorer met ‘admin’ en het wachtwoord (admin pasword) kom ik er niet in. Ikben inderdaad echt een V10 en ik heb inderdaad dat scherm waarin beide superwifipunten staan.

 


Als u 192.168.2.15 in uw aankiest dan moet u inloggen met het password achterop de blauw knipperende superwifi. Niet het password van de v10.


Als u 192.168.2.15 in uw aankiest dan moet u inloggen met het password achterop de blauw knipperende superwifi. Niet het password van de v10.

Dat doe ik. Maar het IP adres is toch 151 als laatste?


Als u 192.168.2.15 in uw aankiest dan moet u inloggen met het password achterop de blauw knipperende superwifi. Niet het password van de v10.

Dat doe ik. Maar het IP adres is toch 151 als laatste?

Aha, daar gaat het fout 😀


192.168.2.151 is het ip adres dat de superwifi met preferentie aanvraagt. Als de v10 dit niet geeft wat blijkbaar gebeurt is dan moet het uitgegeven dhcp adres gebruikt worden. Ik zie in de foto dat dit blijkbaar 192.168.2.15 is geworden ipv 151.


Het ‘grappige’ is dat het pasword onderop het knipperende wifipunt niet werkt. Echt 5 x geprobeerd en gecontroleerd.

 

 


Is dit een eigen installatie of is er ooit door een monteur een paswoord in gezet. Als het echt niet lukt dan zit er niets anders op dan de superwifis te resetten naar fabrieksstand. 

Zorg dat ze beide even aangesloten staan op de v10 modem met een ethernetkabel en groen zijn.

Dan middels de sateprikker aan de achterzijde ingedrukt houden totdat de superwifi aantal malen rood knippert. Doe dit op de blauw knipperende superwifi. Dit is het hoofdapparaat. De reset zal ook door gegeven worden aan de andere superwifi.

 

Na enige tijd staan ze in fabrieksstand. Als eerste zullen ze contact gaan zoeken met de v10 om de wifi gegevens weer terug te halen.

 

Op dit moment zou ik de procedure van inloggen nog eens herhalen. Let wel op na fabrieksreset kan de hoofd superwifi een andere zijn en ook het ip adres kan veranderd zijn. Echter u weet nu hoe dit achterhaald kan worden.


Gereset en ik kan er nu inderdaad in komen, de optie voor een extra 2,4 GHz netwerk leek inderdaad DE oplossing voor mijn probleem. Echter…. De grasmaaier wil niet verbinden met het extra netwerk. Ik ga het even laten rusten, wordt er gek van…… straks verder 😉


Gereset en ik kan er nu inderdaad in komen, de optie voor een extra 2,4 GHz netwerk leek inderdaad DE oplossing voor mijn probleem. Echter…. De grasmaaier wil niet verbinden met het extra netwerk. Ik ga het even laten rusten, wordt er gek van…… straks verder 😉

Ik weet niet of er voor de grasmaaier een setup procedure is via een smart phone app. Soms gaan deze setup procedures er rechtlijnig van uit dat ze op dezelfde wifi netwerk naam verbonden zijn als waar de grasmaaier mee verbonden dient te worden.

 

De oplossing hiervoor is om voor de setup procedure de wifi van de telefoon eerst te verbinden met de nieuw aangemaakt 2.4Ghz wifi naam en dan de setup uit te voeren.

 

 


Gereset en ik kan er nu inderdaad in komen, de optie voor een extra 2,4 GHz netwerk leek inderdaad DE oplossing voor mijn probleem. Echter…. De grasmaaier wil niet verbinden met het extra netwerk. Ik ga het even laten rusten, wordt er gek van…… straks verder 😉

U stelt het wel op de juiste manier in?

Dus alleen links ingeschakeld, rechts in uw geval uitgeschakeld houden.


Nou, een paar dagen verder en nog steeds geen verbinding met mijn maaier. Het gras staat inmiddels 20 cm hoog dus ik overweeg nu een schaap 😀. Inmiddels ook contact gehad met de fabrikant van de maaier en die komt met allerlei algemene opmerkingen die ik al lang geprobeerd heb. Het enige waar ik wellicht nog iets mee kan is de firewall. Men zegt dat tijdelijk de firewall uitgezet moet worden maar ik probeer te registreren met mijn iphone (dus geen echte firewall?). Zit er in de wifipunten nog iets van een beveiliging die me zou kunnen tegenwerken?


Wij hebben geen firewall die je uit kunt zetten. Ik verwacht ook niet dat dit het probleem is. Wat het wel is? Geen idee.

Je kunt nog proberen om de grasmaaier dichterbij 1 van de SuperWifi punten te zetten als je deze wilt koppelen. En controleer ook of je niet nog een oude wifi versterker in jouw netwerk hebt zitten.


Jaaaaaaaaaaaa, het is gelukt. Het heeft even geduurd maar het is eindelijk gelukt. Ik heb wel een extra 2,4 GHz netwerk moeten maken, en dit netwerk heb ik na aanmelden onzichtbaar gemaakt. Het probleem zat dus in de maaier, die weigerde gewoon om het netwerk te zien, ook het losse 2,4 GHz netwerk. Ik heb de maaier via een USB stick (fabrieksprocedure) aangemeld en toen vond hij mijn extra 2,4 GHz netwerk. Iedereen enorm bedankt voor het meedenken 👍😘👍😘


Fijn dat het gelukt is!