Skip to main content

Sinds 2,5 jaar zijn naast de Experiabox V10 twee SuperWifi's in gebruik. Al die tijd werkt alles goed; beide SuperWifi's geven een groen lampje. Geen problemen.

Vorige week gaat het tweede (draadloze) Wifipunt zonder enige aanleiding naar oranje. Er is niets veranderd, niet verplaatst; er is geen nieuwe apparatuur bijgekomen.

Daarna alles geprobeerd:

  • Gebruik gemaakt van de KPN-Wifimanager;
  • Opnieuw installatie met behulp van de KPN-thuis-app
  • Alles losgekoppeld en opnieuw geinstalleerd;
  • Op alle apparaten een voor een een reset uitgevoerd en daarna alles opnieuw geinstalleerd;

Alles zonder resultaat; het tweede SuperWifipunt blijft oranje.

Het tweede punt wordt pas weerd groen als het wordt verplaatst binnen drie meter van het bekabelde Superwifipunt naast de Experiabox V10. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Wat kan er veranderd zijn?

Hallo @janjgj 

 

Die superwifi AP's verbinden normaal met elkaar via 5GHz.

Heb je wel een goede 5GHz verbinding met het 1ste superwifi punt als je via een telefoon of laptop verbind op meer dan die 3 meter?

Zo niet dan zou het aan een storingsbron kunnen liggen, je zou kunnen proberen of het handmatig veranderen van de het 5GHz WiFi kanaal helpt, kies dan iets wat niet in de buurt is van waar het nu op staat.

B.v. als het nu 100 of hoger is ga dan naar 64 of lager.

Ik had hier hetzelfde (ik heb geen Superwifi maar een ander merk APs), kanalen boven de 100 ineens slechte verbinding, op kanaal 52 gaat het wel goed.

En geen enkele tool geeft aan dat kanalen boven de 100 in gebruik zijn, die WiFi manager van KPN zou zoiets ook niet detecteren lijkt mij.

 

In deze post kan je vinden hoe je het superwifi kanaal kan aanpassen:

 


Dank voor de reactie.

Uit het inloggen in het Superwifi-scherm blijkt dat verbonden wordt via 2.4Ghz. Ik kan dat niet veranderen.

Het veranderen van de Superwifi-kanalen levert geen ander resultaat op. Helaas.

 

 


Op het moment dat hij vlak naast die 1ste staat en groen wordt, is hij dan wel via 5GHz verbonden?

Misschien als je op dat moment het 5GHz kanaal veranderd en hem daarna weer verder weg plaatst hij wel op 5GHz verbonden blijft.

Of verbind er geen enkel apparaat (laptop/mobiel/tablet o.i.d.) via 5GHz?


Intussen opnieuw geinstalleerd vlak bij de eerste. De verbinding gaat dan wel via 5Ghz.

Daarna de kanalen  veranderd. Toen op deze plek binnen 3 meter van de eerste een aantal uren laten staan.

Vervolgens teruggezet op de oorspronkelijke plaats.

Dan blijft de verbinding via 5Ghz en het lampje groen. Na een paar uur gaat het lampje weer naar oranje en zie ik dat de verbinding weer naar 2.4Ghz is gesprongen.  Op de KPN-thuis app staat dan de melding dat de 5Ghz band vanwege wettelijke reglementen tijdelijk kan worden uitgeschakeld of dat het tweede punt nu te ver af staat van de master. De verbinding met aangesloten apparaten blijft ook via 2.4Ghz wel in stand.

Ik zie dus wat er gebeurt, maar blijft de vraag waarom de verbindingen naar 2.5 jaar opeens veranderen.

 


Hoi @janjgj . Dat is inderdaad een beetje vreemd.  Ik moet ook, net als @GeSp  aan een storingsbron denken.  Heb je directe buren? Want ook daar zou het storende signaal vandaan kunnen komen. 


Dank @GeSp en Erwin voor de reacties. Het probleem blijkt even plotseling opgelost als het is begonnen. Nu al 'n dag lang opeens weer verbinding via 5Ghz en 'n groen lampje op de oorspronkelijke plek. Geen idee hoe of waarom, maar het werkt weer goed.


Dan zal het toch aan een stoorsignaal hebben gelegen.

Hopelijk blijft het bij jou nu verder goed functioneren.