Skip to main content

Hi ik zit met het volgende:

Beneden: modem + superwifi in schuur (voor beveiligingscamera bij garage)

tussenverdieping: superwifi op slaapkamer voor verbinden met extra tv ontvanger

 

issue: in werkkamer bizar trage verbinding (op telefoon sneller dan op pc; op pc haal ik zo ± 150mbps), na aanpassing gaat het wel snel! 

Aanpassingen:

  • Superwifi op slaapkamer uit
  • Verbinding verbroken en opnieuw verbonden

De verbinding is dan rechtstreeks met modem en met 5Ghz. Op dat moment is die super snel (800+mbps via wifi) 

Nu mijn vraag: hoe stel ik het zo in dat ik mijn pc alleen rechtstreeks met het modem laat verbinden en allleen via 5 Ghz ? 

 

Hartelijk dank voor het meedenken!

Nu mijn vraag: hoe stel ik het zo in dat ik mijn pc alleen rechtstreeks met het modem laat verbinden en allleen via 5 Ghz ? 

Hallo @Thomas van den Berg door in de pc bij de draadloze netwerkkaart alleen voor 5Ghz te kiezen en niet voor beide banden.

 


Nu mijn vraag: hoe stel ik het zo in dat ik mijn pc alleen rechtstreeks met het modem laat verbinden en allleen via 5 Ghz ? 

Hallo @Thomas van den Berg door in de pc bij de draadloze netwerkkaart alleen voor 5Ghz te kiezen en niet voor beide banden.

 

Je bedoelt in apparaatbeheer → netwerk adaptor → geavanceerde instellingen → voorkeursband → 5Ghz ? 

Ik heb daar dat nu ingesteld, maar helpt dat werkelijk? 


Hallo @Thomas van den Berg , ja dat werkt.

 


Hallo @Thomas van den Berg , ja dat werkt.

 

Top dit deed inderdaad een deel van wat ik wilde, maar nu zit ik nog dat de desktop verbinding maakt met de superwifi ipv de modem en via superwifi snelheid van ± 160-180 mbps en via modem ± 800 mbps… 

 

dus hoe forceer ik dat hij geen verbinding mag maken met de superwifi… (echt lijkt dramatisch product op deze manier), maar dat ik de superwifi wel kan gebruiken voor de kpn tv box (zo'n klein zwart ding dat alleen signaal krijgt via kabel… dus superwifi met ethernetkabel naar kpn box).


Hallo @Thomas van den Berg , dan heb je waarschijnlijk een KPN Box12, die ondersteunt wifi 6 ax en jouw laptop blijkbaar ook, maar de superwifi's nog niet, dat is de makke dus op dit moment. 

Zie binnen dit forum de special over de superwifi's en het update beleid, want ik gebruik ze zelf niet.

Succes 


Betekent dit dan dat ik superwifi 2 punten (met wifi 6?) moet kopen om een hebbelijke pc verbinding te hebben? Of moet ik iedere dag als ik iets snels op pc wil, mijn superwifi uit gaan zetten?

 

Ik heb getest met “extrawifi” in de hoop dat die niet door de superwifi opgepikt zouden worden en gewoon dus alleen via modem zou werken, maar helaas.


Hallo @Thomas van den Berg met 150Mbit/s kun je ook goed snel werken. Ik weet niet of de witte versterkers na een update ook wifi6 ondersteunen, maar als je echt het onderste uit de kan wil halen, kun je de witte verkopen en proberen via de wifimanager van KPN zeer voordelig de zwarte te kopen.

Succes

 

 

 

 


Hallo @Thomas van den Berg met 150Mbit/s kun je ook goed snel werken. Ik weet niet of de witte versterkers na een update ook wifi6 ondersteunen …

Nee. Die witte gaan nooit WiFi 6 ondersteunen. 

... maar als je echt het onderste uit de kan wil halen, kun je de witte verkopen en proberen via de wifimanager van KPN zeer voordelig de zwarte te kopen.

Succes

Iemand die ooit via de WiFi Manager al witte SuperWiFi's aangeschaft heeft, of eerder Experia WiFi's, krijgt geen aanbod meer om nogmaals de nieuwe zwarte SuperWiFi’s aan te schaffen.

Ik betwijfel ook of het echt veel effect zal hebben. Die zwarte SuperWiFi’s. Je blijft hetzelfde effect houden, een draadloze SuperWiFi als tussenstation. Dat levert verlies van snelheid op.

Het enige wat echt helpt: kabel leggen en die SuperWiFi boven bekabeld aansluiten. 


Hoi @Thomas van den Berg . Lees ik er overheen? Want ik weet nu nog niet welk type modem jij gebruikt. Is het een box12?


Hoi @Thomas van den Berg . Lees ik er overheen? Want ik weet nu nog niet welk type modem jij gebruikt. Is het een box12?

 

Ja dat is de box 12


Dan snap ik je dilemma.  Die box12 heeft inderdaad wifi 6 aan boord maar dit wordt door de ‘mesh’ weer teniet gedaan. 

Daar heb ik ook geen oplossing voor.  Ik zou proberen om die pc bekabeld aan te sluiten. Hopelijk heb je daar de mogelijkheden voor. 


Dan snap ik je dilemma.  Die box12 heeft inderdaad wifi 6 aan boord maar dit wordt door de ‘mesh’ weer teniet gedaan. 

Daar heb ik ook geen oplossing voor.  Ik zou proberen om die pc bekabeld aan te sluiten. Hopelijk heb je daar de mogelijkheden voor. 

 

Ik heb even contact gehad met de helpdesk, waar ik helaas niet veel wijzer werd. Deze persoon zei mij dat 1 superwifi punt alleen niet kon werken, wat momenteel toch echt het geval is. 

Als tijdelijke oplossing heb ik de superwifi namelijk weggehaald op de slaapkamer en een google chromecast (de nieuwe met afstandsbediening) aangeschaft die omdat die google tv aan boord heeft de android kpn app kan draaien. Ideaal is het niet maar de pc verbindt nu wel direct met het modem. 

 

Dit betekent alleen dat superwifi niet doet wat het moet doen en dat de 2e kpn tv box nutteloos is.

Ik vrees dat ik zelfs op zolder niet de kpn superwifi (die nu over is) kan neerzetten want ik heb werkelijk gemerkt dat die waarden die je ziet van signaal sterkte zeer weinig uitmaken als het gaat om waar wordt de verbinding mee gemaakt.


Tja euh... kabel leggen, kabel leggen, kabel leggen en nog eens kabel leggen. De oplossing voor al uw problemen. 


Ow euhm... let op, dat als u besluit de 2de tv ontvanger terug te sturen: opnemen vervalt dan. Dus denk daar even aan.