Skip to main content

Vorige week heb ik van KPN een KPN 12 modem ontvangen, omdat mijn oudere modem V10A vaak begon uit te vallen. Ik heb daarnaast twee Superwifi punten (een op de eerste etage en voorheen op de V10A bekabeld). Het internet op de begane grond en de eerste etage werken prima (de lampjes op de Superwifi waren altijd groen) alleen op de zolder een call in Teams doen, is niet altijd gegarandeerd.

Ik heb nu het bekabelde Superwifi punt op advies van KPN weggehaald uit de V12 en op de zolder geplaatst. Nu zie ik alleen continu mijn Superwifipunt op de eerste etage op oranje staan. Ik zie ook in de KPN Thuisapp dat dit punt gebruik maakt van 2.4 GHZ en een signaalsterkte van -65dBM geeft. Het Superwifipunt op zolder brandt groen, maakt gebruikt van 5 GHZ en heeft een signaalsterkte van -74 dBM. Volgens Google is alles onder de 70 dBM geen goede verbinding. Ik heb het Superwifipunt van de zolder even in weer bekabeld met de KPN 12 en toen brandden op beide Superwifipunten de lampjes weer groen. Het lijkt wel alsof het bekabeld moet blijven?

Nu vraag ik mij af, zou een derde Superwifi punt gaan helpen om de wifi op zolder te verbeteren? Dus een wifipunt verbinden met het V12 modem, eentje op de eerste etage en eentje op de zolder. Of wat zouden nog meer opties kunnen zijn naast alles bekabeld? Ik ben alles behalve technisch de wifipunten leken de oplossing. Glasvezel is helaas ook niet bij mij beschikbaar. Op zolder hoef ik alleen te kunnen mailen en calls te kunnen doen. Dank alvast voor jullie reactie. 

De beste opstelling is 'm.i. modem in de meterkast,  1ste punt op de eerste overloop en nr. 2 op de 2de overloop.  Probeer dat een keer. Ben benieuwd of dat beter is.


Hi Joep, toch het modem in de meterkast? Ik las overal het advies om het modem buiten de meterkast te plaatsen, maar ik probeer het graag. Dankjewel alvast


Het modem buiten de meterkast is altijd beter want hoe minder deuren of muren hoe beter het werkt. Maarja een modem in de gang is ook niet altijd gewenst. 


Het modem buiten de meterkast is altijd beter want hoe minder deuren of muren hoe beter het werkt. Maarja een modem in de gang is ook niet altijd gewenst. 

Hallo @Joep1965 , vroeger had je een telefoon in de gang hangen of staan en daar viel ook geen mens over:wink: