Skip to main content

Airco Daikin, 2,4 GHz, krijgt geen verbinding met 2,4GHz netwerk op modem, wifi versterkers staan denk ik op 5Ghz. Hoe weet ik wat de wifi versterker uitzend? EnĀ  kan ik de versterkers ook 2,4GHz laten zenden?

Standaard zal de apparatuur die KPN levert op zowel 2,4 als 5 GHz uitzenden. Tenzij het is uitgezet maar dat is eigenlijk niet aan te raden omdat 2,4 GHz een groter bereik heeft als 5 GHz.

Maar het is waarschijnlijk dat je probleem niet veroorzaakt wordt door een uitgeschakeld 2,4 GHz maar doordat de 5 GHz aanstaat. Veel z.g.n. slimme apparatuur kan hier niet mee omgaan. De beste oplossing hiervoor is het aanmaken van een extra wifi netwerk die alleen van de 2,4 GHz gebruik maakt en daar je airco op aanmelden. Als alternatief kan je ook tijdelijk de 5GHz uitschakelen, hierna je airco aanmelden en vervolgens de 5 GHz weer inschakelen. Helaas leert de ervaring dat veel van die slimme apparatuur dan na verloop van tijd alsnog de verbinding kwijt raakt en je weer tijdelijk de 5GHz moet uitschakelen zodat die weer verbind.

Er zijn apps voor jeĀ telefoon waarmee je de netwerken en of ze op 2,4 / 5 of allebei werken in jouw omgeving zichtbaar kan maken zoals bv Wifiman voorĀ Android. Deze gebruikĀ ik regelmatig.Ā 

Als je inlogt op je modem/wifiversterker dan kan je ook zien of e.e.a. aan of uit staan. Waar en hoe je kan inloggen is afhankelijk van welke router en wifi versterkers je hebt.

Voor een gedetailleerder advies zou mijn vraag dan ook zijn: welke router en wifi versterkers heb je?

Ā 

Ā 

Berste ā€‹@Vader12Ā welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

WelkĀ (KPN) wifipunt gebruik je? De witte vierkante, de zwarte vierkante, de witte ronde of de zwarte ronde en hoe is deze aangesloten op de modem, bekabeld, of draadloos?

Ā 

Hallo ā€‹@Vader12Ā ,

Je moet dan in jouw modem een extra Wifi-netwerk aanzetten. Hieronder kun je per modem de instructie vinden:Ā 

Ā 

Hallo ā€‹@Vader12Ā ,

Je moet dan in jouw modem een extra Wifi-netwerk aanzetten. Hieronder kun je per modem de instructie vinden:Ā 

Ā 

ā€‹@Vader12Ā 

Is het gelukt via Ć©Ć©n van deze mogelijkheden?Ā 

Dag allen, dank voor jullie antwoorden. Ik heb reeds een extra 2,4 GHz netwerk aangemaakt voor een andere device, met netwerknaam aangevuld met 2,4 GHz, maar de airco unit (zolder van garage)Ā staat te ver weg om verbinding te maken met dit netwerk op de modem.

Ik heb dus wel een superwifipunt in de buurt, maar die zend volgens mij geen 2,4 GHz uit. Het zijn witte ronde superwifi punten en mijn model modem is Experia box v10, een superwifi punt naast de modem is bedraad aangesloten de overige 2 (dus ook die vlakbij de garage) zijn onbedraad aangesloten. Kan iemand me verder helpen?

Reageer