Dag forum!
Om het wifi bereik in ons huis (van 3 verdiepingen) overal goed te krijgen, heb ik besloten een Cat6 kabel door te trekken en op de 1e verdieping daar bedraad een superwifi punt aan te sluiten.
Dit werkt vlekkeloos, het superwifi punt lampje is groen, snelheden van zo’n 600 Mb/s over wifi worden gehaald. De netwerkmap geeft prima verbinding aan: “connection=excellent, 1Gbit/s”, zie ook bijgevoegde foto1. Ik ben er erg blij mee.
Dan, na ongeveer week, springt het superwifi punt ‘spontaan’ op oranje, behaal ik snelheden van slechts zo’n 60 Mb/s over wifi, en is op de netwerkmap te zien dat het vaste lijntje naar het superwifipunt oranje is, met de text “connection=good, 100 Mbit/s”. Hij throttled dus de verbinding.
Online gelezen dat dit inhoudt dat hij van 8 draadjes in de UTP kabel naar 4 draadjes gaat omdat er een wellicht slecht zou zijn. Ik heb de vaste lijn naar boven goed getest, direct in een desktop behaalt hij 900 Mb/s +, en een kabeltester geeft allemaal groene lampjes. Ik heb de overige kabels naar het superwifi punt vervangen, uit en aan gezet, de router uit en aan gezet, superwifi punt blijft oranje.
Alleen het resetten van het superwifi punt lijkt te helpen: daarna is hij weer ongeveer een week groen, alle verbindingen snel. En na een week weer precies hetzelfde: lampje op oranje, snelheid gecapped op 100 Mbit. Omdat ik twee superwifi punten bij het KPN abonnement gekregen heb, heb ik ook geprobeerd het andere punt aan te sluiten. Hier precies hetzelfde: alles voor een week op groen, volle snelheid, en dan spontaan op oranje.
Help?!
Edit (extra info):
modem/router: KPN box 12, hardware version 1.0, firmware version SGEJ1000060E.
superwifi2 punten: model WE620242, firmware version 2.00.27v2