Skip to main content

Hallo, ik heb tot driemaal toe telefonisch met een KPN-medewerker SuperWifi aangesloten. Alleen: de maximumafstand is 3 meter. Anders heb ik geen bereik. Daarmee heb ik 25 SuperWifi-punten nodig in m’n rijtjeshuis. Lijkt me wat duur. En verbruikt dan zoveel dat je er een elektrische auto op kan laten rijden.

Is er iets sterkers? Iets dat wél werkt? Voorheen werkten 4 stekkers van TP-link wel behoorlijk. 

Hallo @Jan Marten de Vries ,

Wat altijd beter werkt, is een bekabelde aansluiting. 


Kan je wat meer details met ons delen?

Welke Experia/KPN Box heb je?

Waar staat deze?

Heb je een "super"WiFi 1 (wit) of 2 (zwart)?

Is deze met een netwerkkabel aangesloten op de Experia/KPN Box of via wifi?

Wat is de afstand tussen Experia/KPN Box en de "super"WiFi?


Dank je, dat weet ik. Maar is in mijn huis geen optie. Ik werkte de afgelopen jaren met TP-link stekkers. Dat ging prima. Tot er eentje hinderlijk begon te piepen.

Dus toen las ik over SuperWifi. Thuis ontvangen, maar lukte niet om zelf aan te sluiten. Vervolgens met drie verschillende KPN-medewerkers in totaal 7 uur aan de telefoon gezeten. Lukte steeds niet. Eerst zou m’n Experiabox kapot zijn. Toen een Box12 modem ontvangen, maar dat lukte ook niet. De SuperWifi komt niet verder dan 3 meter.

Conclusie van de laatste KPN-medewerker: alle 3 SuperWifi-punten die ik toegestuurd heb gekregen zijn kapot. Of ik ze om wilde ruilen. Nou, dat er 3 tegelijk kapot zijn, geloof ik niet. Volgens mij is het hele systeem (in ieder geval in mijn huis) lang niet zo goed als beloofd.

Dus ben ik op zoek naar een beter systeem. Kun je die TP-links zomaar uitbreiden (ik bedoel dus: vervangen)? Dat zou het beste zijn.


OK @Jan Marten de Vries ,

Bij mij in huis werkt het wel met tweemaal SuperWiFi 1 (de witte). Maar het eerste punt staat inderdaad binnen drie meter op dezelfde verdieping en het tweede SuperWiFi punt staat precies één verdieping lager op dezelfde hoogte. Dus eigenlijk ook binnen drie meter.  

Kun je mogelijk de Box 12 een stukje verplaatsen? Staat die nu ergens onderin de meterkast? Zet die dan wat hoger of buiten de meterkast. (Zelf heb ik de Box 12 op de eerste verdieping staan, middenin het huis.) 

 


@Jan Marten de Vries 

 

Ik gebruik 2 WiFi repeaters van TP-link.

Eentje op de begane grond, en eentje op de eerste etage.

 

Op de tweede etage (zolder) heb ik nog steeds prima bereik, alleen de snelheid is wel gekelderd.


 

Dus ben ik op zoek naar een beter systeem. Kun je die TP-links zomaar uitbreiden (ik bedoel dus: vervangen)? Dat zou het beste zijn.

Les dit artikel even door, hier worden allerlei mogelijkheden beschreven en getest:

https://www.wifiweb.nl/wifi-versterker/


Ik heb een Box12 modem, zoals ik al aangaf. Drie zwarte SuperWifi-punten.

Het eerste punt staat aangesloten naast het modem. Als ik nu op 4,5 meter afstand het tweede punt zet, dan geeft-ie aan dat daar nog te weinig signaal is. 
Ik heb de aansluitronde nu een keer of 6 gedaan. Drie keer zelf en drie keer onder begeleiding van de KPN. De KPN kwam uiteindelijk niet verder dan: ‘de KPN-Experiabox is kapot’ en na omruilen ‘de SuperWifi-punten zijn alle drie kapot.’

Afijn, ik ben nu in totaal 21 uur bezig geweest met aansluiten, omruilen, resetten, telefoneren, controleren. 
Uiteindelijk maar weer de TP-linken teruggezet. Maar één fluit, en een is inmiddels kapot. 
Dus ik ben op zoek naar een systeem dat werkt, goed werkt. 


Er hoeft geen "super"WiFi naast de V12 te staan immers de V12 doet zelf ook mee.

Installeer een de app WiFi Analyzer op een Android telefoon.

Zet alle "super"WiFi's uit en meet de veldsterkte van zowel de 2.4GHz als de 5GHz van jouw V12.

Hoeveel dBm meet je op anderhalve meter van de V12 met zicht op de V12?

Hoeveel dBm meet je in de woonkamer?

En hoeveel op de eerste verdieping?


U bedoeld met het Tp link systeem powerline adapters die via het stroomnet werken of de wat mindere variant repeaters? Welk model in principe kunnen beide systemen worden uitgebreid. Hoewel vervangen voor een hedendaagse set mogelijk beter is. 

 

Op wat voor apparaten heeft u internet signaal via wifi nodig? Wij hebben hier de Box 12 hangen bij een muur aan de voorzijde van de kamer en aan de andere kant van de kamer voor de tablets en smartphone's prima werkbaar signaal op 8 meter afstand. We hebben voor een iets betere dekking met name voor buiten een Experia Wifi bij de andere buiten muur deze is bekabeld en de kabel langs de plint, grotendeels uit het zicht achter meubels. Ik lees vaker dat een kabel geen optie is, terwijl dat dan eerder niet wenselijk is om esthetische redenen. Wat ik wel kan begrijpen maar soms moet men dan toch een compromis is bedenken.

 

"Dus ik ben op zoek naar een systeem dat werkt, goed werkt."

Eigenlijk kan alles goed werken van de meest eenvoudige TP link Deco M4 tot de duurste home office apparaten. En zelfs die duurdere hebben wezenlijk met dezelfde regels te maken echter soms betere onderdelen. En wat mogelijk belangrijker is de wifi hardware in de apparaten waarop dit nodig is zit daar maar een kleine antenne in of andere minder kwalitatieve onderdelen dan heeft zelfs het duurste en beste wifi systeem weinig nut.

 

Nu met wifi6 en 6e wordt het allemaal steeds beter maar draadloos blijft draadloos met alle nadelen van dien.

Terwijl ik dit intikte heeft wjb nog wat goede tips gegeven.


O ja, wjb, mijn eerste SuperWifi punt staat bekabeld 10 cm van de Box12. Op advies van KPN.

Er is onduidelijkheid of de wifi van de Box12 uitgezet moet worden of niet. In beide gevallen werkt het niet goed. 
Dank voor je overige opmerkingen. Ik ben al veel aan het meten geweest. Ik ben woensdag weer thuis, dus dan ga ik met je opmerkingen aan de slag.


O ja, wjb, mijn eerste SuperWifi punt staat bekabeld 10 cm van de Box12. Op advies van KPN.

Dat is nergens voor nodig en eigenlijk ook absoluut niet verstandig.

 

Er is onduidelijkheid of de wifi van de Box12 uitgezet moet worden of niet. 

De wifi op de V12 moet je gewoon aan laten staan.


O ja, wjb, mijn eerste SuperWifi punt staat bekabeld 10 cm van de Box12. Op advies van KPN.

Dat is nergens voor nodig en eigenlijk ook absoluut niet verstandig.

 

Er is onduidelijkheid of de wifi van de Box12 uitgezet moet worden of niet. 

De wifi op de V12 moet je gewoon aan laten staan.

Dat uit of aanzetten van de wifi op de box12 hangt  toch af van welke software versie op de Box12 en de Superwifi punten staat? Vooral in verband met het hele mesh verhaal?

 

Met de eerste SuperWifi zo kort bij de box 12 werken ze elkaar feitelijk. Bekabeld aangesloten moet dat eerste punt eigenlijk veel verder staan om nut te hebben.


Rowi. schreef:

Dat uit of aanzetten van de wifi op de box12 hangt  toch af van welke software versie op de Box12 en de Superwifi punten staat? Vooral in verband met het hele mesh verhaal?

De wifi op de V12 kan al meerdere jaren gewoon aan blijven staan I.c.m. "super"WiFi punten.


Rowi. schreef:

Dat uit of aanzetten van de wifi op de box12 hangt  toch af van welke software versie op de Box12 en de Superwifi punten staat? Vooral in verband met het hele mesh verhaal?

De wifi op de V12 kan al meerdere jaren gewoon aan blijven staan I.c.m. "super"WiFi punten.

De wifi kan hoe dan ook altijd aan blijven staan. Ook met mijn Experia Wifi ss dat totaal geen probleem in combinatie met de Box12.

Ik wijs bewust naar de nieuwe software. Met de oude software werken de SW2 zover ik begrijp niet lekker samen met de box12. Als beiden de laatste software hebben ben ik het volledig met je eens.

 

 


Dank weer, tja, ik heb het eerste SW-punt nu op een meter afstand staan, onbedraad. Met Box12 wifi aan.

Kleur lamp: constant groen, dan knipperend groen, dan constant blauw, dan knipperend blauw en tenslotte rood. Na twee minuten weer constant groen.

Ik probeer te controleren op de software-update van de Box12. Helaas geeft-ie telkens aan dat ik een verkeerd wachtwoord gebruik. Ik ‘moet het wachtwoord achterop de Box12’ gebruiken. Ja, duh, meneer KPN, dat doe ik al drie keer met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Maar telkens blijven jullie zeggen dat ik het wachtwoord niet goed heb ingevoerd. Nee: kennelijk hebben jullie een verkeerd wachtwoord op dit apparaat gezet.

Hoe nu verder? Een snelheidstest gedaan: eenvoudig. Ik heb wel 100% wifi-ontvangst, maar de internetsnelheid is NUL. Zowel bij de Box12 als bij het eerste SW-punt.

Ik kan natuurlijk iets over het hoofd gezien hebben, maar ik denk toch dat de hoofdoorzaak is dat KPN ondeugdelijke spullen heeft geleverd. De laatste medewerker zei het al: ‘volgens mij hebben wij drie kapotte SW-punten gestuurd.’ Daarbij komt nu dus de Box12 met een wachtwoord dat niet werkt. 

Wat moet ik nu doen?
 

 

 


Inmiddels werkt de SuperWifi af en toe. Langere afstanden dan 3 meter zijn tricky. Maar: ze blijven maar opstarten. En zodra er een opstart, doet de volgende het ook niet.

Onder gunstige omstandigheden kan ik 10 minuten achterelkaar tv kijken. Dan loopt alles prima. Maar daarna start het 1e SW-punt weer opnieuw op. Wat veelal leidt tot het vastlopen van de tv-ontvanger. Een programma van een half uur terugkijken, daar ben ik nu een dagdeel mee bezig. Het is wel de ultieme vorm van onthaasten. En zo kies je wel bewust je programma’s uit. 
Maar of dit nou echt bedoeld is door KPN?

In mijn dossier van KPN staat nu, dat alle drie geleverde SW-punten kapot zijn. Vanmorgen maar weer gebeld. De enige mogelijkheid om verder te kunnen, is volgens deze medewerker de drie SW-punten om te laten ruilen en het dan zelf weer opnieuw te proberen. Pas dan mocht ik voor eventuele hulp weer bellen. Ik heb om een monteur gevraagd, maar dat mocht niet. Omdat de drie SW-punten kapot zouden zijn. 
Heel raar: eerst zegt KPN dat mijn KPN-modem kapot is en vervolgens dat alle drie nieuwe SW-punten ook kapot zijn. Een logische conclusie zou dan ook zijn: ‘Meneer, u hebt er zoveel tijd in moeten steken, terwijl alle producten die u van ons huurt defect bleken te zijn: wij lossen het voor u op.’

Afijn: ik besluit mijn SW-punten terug te sturen en op zoek te gaan naar een andere provider. Ik bel zojuist nog eens om te vragen hoe ik die SW moet terugsturen. Maar toen kon er opeens wel een monteur komen. Morgenmiddag! Ik hoop dat die wel wat reservehardware bij zich heeft, want het recente verleden laat zien dat KPN 100% van het geleverde materiaal defect acht. Tenminste: in mijn geval. 
Ik moet wel zeggen, dat de KPN-medewerkers o.h.a. heel erg vriendelijk en communicatief zijn! Dat ze er überhaupt tijd voor hebben om elke keer een, anderhalf uur met mij aan de lijn te hangen en al die opstartprocedures rustig afwachten. En dan vooral die dame die bij de afronding na anderhalf uur nog vriendelijk zegt: ‘Hebt u nog een vraag?’

Maar ergens in het systeem is iets mis. Ofwel de apparatuur is echt van slechte kwaliteit, of het hulpprotocol klopt niet.

Maar goed: er komt een monteur. Ben heel benieuwd.

 



Ik heb ook twee superwifi versterkers. De router zit beneden in de meterkast. Één super wifi is aangesloten fysiek met de router. De tweede superwifi is boven op zolder. Helaas haal ik op zolder met deze situatie nog steeds niet de gewenste snelheid. Omdat ik nog zo’n oude experia wifi versterker had liggen, heb ik deze bekabeld aangesloten met de superwifi op zolder. 
En nu haal ik wel de gewenste snelheid. Blijkbaar treedt er vermoeidheid op bij de tweede superwifi, waardoor je nog een laatste versterker nodig hebt om het signaal maar je telefoon of laptop te kunnen verzenden.


@Fatih_ de term versterker is niet corect, maar dat komt door de commercie. Het is heel jammer dat de pagina waar Noordzee naar linkt ook die term gebruikt. Een wifi acces punt versterkt helrmaal niets, deze verspreiden het signaal iets beter meer niet.

Uit wat voor materiaal is de vloer van de zolder gemaakt? En de eerste 'Super'Wifi bevindt die zich op de etage direct onder de zolder? 

De SuperWifi op zolder is dus draadloos verbonden en de Experiawifi zit in dat punt niet in het andere bekabelde wifipunt een etage lager? Het gaat bijna tegen elke logica in dat je zo een hogere bandbreedte haalt. 

Al zijn de technieken verbetert kan je met een draadloos verbonden dualband wifi accespunt bijna nooit dezelfde snelheden halen die met een draadloos verbonden tripleband accespunt mogelijk zijn of een bedraad aangesloten dualband accespunt. Met wifi 6 802.11 ax is dat  zoals ik schreef wel verbeterd zover ik dat lees daar kan ik niet uit eigen ervaring over oordelen.

 

@Jan Marten de Vries Bij een andere provider zult u bijna zeker tegen hetzelfde probleem aanlopen. Het beste blijft elk accespunt bekabeld aansluiten. Wat uw drie wifi punten betreft er wordt soms apparatuur verstuurt wat retour is gekomen van een andere klant, maar dat wordt normaliter gecontroleerd dus 3 ondeugdelijke apparaten mag eigenlijk niet voorkomen.

 

Succes met de monteur.

 


De zoldervloer is gewoon van stevig beton.

Router en eerste superwifi zijn op de begane grond. Een etage hoger heb ik geen apparatuur. En weer een etage hoger heb ik dus de tweede superwifi (niet bedraad met de andere super wifi) en experia AP( bedraad met tweede superwifi op zolder)


De zoldervloer is gewoon van stevig beton.

Router en eerste superwifi zijn op de begane grond. Een etage hoger heb ik geen apparatuur. En weer een etage hoger heb ik dus de tweede superwifi (niet bedraad met de andere super wifi) en experia AP( bedraad met tweede superwifi op zolder)

Er zitten dus twee betonnen vloeren tussen de "super"WiFI beneden en de "super"WiFi boven?

Dat zal dan een behoorlijk impact hebben op de snelheid en stabiliteit van de wifi.

Installeer eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet, zet de "super"WiFi op de tweede verdieping uit en meet de veldsterkte van de 5GHz WiFi op de plek waar die "super"WiFi" staat.

Hoeveel dBm meet je?


Dat klopt, er zijn twee betonnen vloeren tussen in.

Helaas kan ik niks aan de instellingen veranderen bij mijn tweede superwifi. Zelfs als ik ‘led uit’ selecteer, branden de lichtjes nog.


Dat klopt, er zijn twee betonnen vloeren tussen in.

Doe die meting eerst maar eens, ik ben  benieuwd naar de uitkomst.


Ik krijg dan deze resultaten:

Huidige situatie: 35 dbm

Alleen de oude experia AP uitzetten: 65 dbm

Beide apparaten op zolder ( oude AP en super wifi) uitzetten: 65 dbm.

 

Wellicht interessant: 

 

 


Dus de veldsterkte van de "super"WiFi op de begane grond, gemeten op de tweede verdieping is -65dBm. 

Dat is echt op het randje.

Wat bedoel je met die oude Experia AP? Wat voor een apparaat is dat en hoe is die dan aangesloten?

En waarom heb je de wifi van jouw V12 uit staan?


O nee, dit zijn op zolder gemeten resultaten. Beneden geeft ie 32 dbm aan.

 

Met experia wifi ap bedoel ik:

 

https://www.consumentenbond.nl/internet/kpn-experia-wifi-access-point-wifi-versterker