Skip to main content

Bij mijn buurvrouw zie ik in de huiskamer:

  • een KPN modem (ik denk V12)
  • daarnaast een witte ronde wifi versterker (superwifi?)
  • daarnaast een KPN powerline stekker
  • in de huiskamer op 4 meter afstand de TV met een TV+ kastje
  • het TV plus kastje heeft een ethernetkabel aangesloten op een KPN powerline stekker
  • in de slaapkamer een KPN powerline stekker, een ronde wifi versterker

Die powerline stekker bij de TV in de huiskamer leek me wat overdreven. Dus de ethernetkabel uit het TV+ kastje gehaald en de TV op wifi. Dat werkt goed. Vraag 1: die powerline stekker achter de tv was niet nodig?

Vraag 2: ik wil met KPN powerline stekkers een verbinding maken naar de garage over het stroomnet dus. Dat is 4 verdiepingen lager maar op de eigen stroomkabel. Dan daar een een Experia wifi versterker (vierkant zwart model) aansluiten. Ten behoeve van een wifi garagedeurbediening. Gaat dat werken en hoe stel ik de Experia Wifi versterker in?

Noot: ik heb hetzelfde gedaan voor mijn garage en dat werkt goed. Ik heb een V10 modem en 2 Experia versterkers.

 

Aanvulling: als ik een 3e Superwifipunt koop (bijv via Marktplaats) dan is dat misschien de eenvoudigste oplossing? Eerst met een utp kabel op het modem en 10 minuten wachten. Dan ontvangt deze de instellingen die de aaanwezig Superwifi apparaten al hebben. En het 3e Superwifipunt dan in de garage aansluiten. Heb ik dat goed?


Nee dat gaat niet werken @jkb . De superwifi zal ook met een kabel aangesloten moeten worden op het modem. Sowieso moet je Devolo's zien te vermijden.  Het electriciteitsnetwerk is overbelast en daardoor kunnen ze snel in storing gaan. 


Dank voor je reactie. Ja, ik zie het steeds: “dat gaat niet werken”. Liever zie ik natuurlijk een antwoord hoe het wel gaat werken. :)  En: bij mij werkt het al een aantal dagen zonder problemen. En de KPN leverde toch in de begintijd die powerline adapters om geen kabel te hoeven trekken??? Hoe overigens dat “Devolo” in mijn topictitel  erbij komt weet ik niet. Ik heb 2 KPN powerline adapters (zo noem ik ze maar) met als enige aanduiding MT 2360. Er staat geen “Devolo” op.

Bij werkt het gewoon en goed. een V 10 modem in de meterkast; in mijn huiskamer een KPN Arcadyan Experia Wifi versterker. De powerline adapter bij het modem in een stopcontact van dezelfde elektraleiding als van de garage. In de garage ook een adapter en een WiFi versterker KPN Arcadyan Experia. Het gaat niet om een TV signaal en TV kijken maar een enkel signaal van “open”  en “close”van de garagedeur en soms een reminder dat de deur nog open staat..

Waarom zou dat bij mijn buurvrouw ook niet werken. Of ligt dat aan de Super Wifi punten en een mesh netwerk (in dit laatste ben ik niet echt thuis). Nogmaals: ik wil via het stroomnet en de Powerline adapters werken en dan een Super WiFi punt of misschien een Arcadyan Experia wifi versterker beneden op de powerline adapter aansluiten.

En een utp kabel vanaf de 4e verdieping van een flagebouw naar de garage beneden leggen/trekken is hier echt geen optie.

 


Als het werkt dan heb je gewoon geluk. Vroeger is er inderdaad een tijdje voorgesteld dat de powerlines een alternatief waren voor een utp kabel.  Dat is al lang niet meer zo. Het electriciteitsnetwerk is niet geschikt voor transport van data. Als jij de magnetron aanzet is er een dip in het transport van de data. De snelheden en de verfijnde appartuur kan daar slecht tegen waardoor het modem in storing kan gaan. Daarbij zijn de powerlines die jij hebt al heel oud en kunnen geen hoge snelheid aan waardoor je digitale verstopping kunt krijgen en/of een wildgroei aan datastreams kan ontstaan.  Maar nogmaals als jij er zo tevreden mee bent dan is dat toch prima 😉


@jkb Ik zie niet waarom het niet werken met powerline-adapter als je 2 op zelfde groep aansluiten. Je heb het alleen nodig voor de garagedeur en die moet geen continue uptime hebben. Een korte onderbreking van paar milliseconden is voor TV kijken heel slecht maar voor jouw doel is geen kwaad.


Dank voor jullie berichten. En mijn vraag over de Super WiFi? Gewoon zo een ronde witte WiFi versterker gebruiken. En instellen door die een poosje met het modem te verbinden?

Terzijde: ik heb 2 Bascom camera’s in huis dmv eenzelfde soort powerline adapters via de stroomkabels in mijn huis met de digitale recorder verbonden. Dat werkt doorgaans ook goed. 


Hi @jkb, we zijn een aantal dagen verder en ik hoop dat je inmiddels een manier gevonden hebt om dit werkend te krijgen voor je buurvrouw!

Bij dit soort constructies, kan je het best gewoon dingen gaan proberen 😊 Wij kunnen er vanuit KPN geen ondersteuning voor bieden omdat je gebruik maakt van factoren waar wij geen invloed op hebben (je stroomnetwerk) maar ondanks dat zou het natuurlijk helemaal goed kunnen gaan!