Skip to main content

Ik heb sinds januari dit jaar een 1Gbit glasvezel abonnement met een Box12 (Sagemcom F5359) en 6 Superwifi punten. Heb daar eigenlijk continue storingen aan:

  • Superwifi punten zijn groen, gaan na x-tijd (kan dagen zijn of soms minuten) ineens oranje branden en dan weer naar groen of soms enkel weer groen nadat de spanning er af is geweest. Ze staan eigenlijk continue te switchen tussen de 2.4Ghz en 5 Ghz. Heb alle in dit forum aangereikte tips, trucs, updates e.d. gedaan. Maar het blijft instabiel. Ik heb als test alle Superwifi punten in 1 ruimte direct naast het Wifipunt wat aan de Box 12 hangt gezet en ook dan oranje lampjes ipv groen. Ze staan dan echt naast elkaar … om gek van te worden.
  • De Box12 zelf gaat regelmatig ook spontaan in een reboot. Soms meerdere keren achter elkaar en dan weer een aantal weken geen last. Dacht dat het te maken zou hebben met de aangekondigde firmware update, maar ik zit nog steeds op SGEJ10000312 en heb geen update ontvangen.
  • De KPN thuis app geeft sinds vandaag ook geen sjoege meer. Geeft de melding dat hij de Experia Box niet kan vinden. Kan het Superwifi netwerk hierdoor dus niet meer bekijken / beheren. De app opnieuw installeren e.d. werkt niet. Bijzondere is wel dat alle devices wel zijn verbonden met het Superwifi netwerk. Dat werkt dus wel
  • De TV ontvanger werkt niet als het Superwifi punt waarop deze is aangesloten naar oranje gaat. Dan is het tv-modem de weg kwijt en moet ook die gereset worden. Superwifi punt waar de TV op is aangesloten staat hemelsbreed 2 meter van het (basis) Superwifipunt in de meterkast.

Kortom .. een zeer instabiele omgeving om gek van te worden …..

@KPN: bellen met de klantenservice is geen optie, daar enkel iemand die wat standaard “oplossingen” opleest uit een boekje. Maar die staan hier ook op het forum beschreven. Heb daar dus niets aan. Hoe krijg ik een stabiel netwerk?

Ik mag toch aannemen dat ik met 6 Superwifi punten in een normaal rijtjes huis een meer dan goede dekking zou moeten hebben.

@Erombout U kunt die update ook zelf doen.

Wil je niet wachten tot je vanzelf aan de beurt bent? De update naar 528 is op te halen door je Box 12 een reset te geven. Let er wel op dat dit ook al je instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Eventuele aanpassingen zul je daarna opnieuw moeten doen. Wil je dit niet, wacht dan tot wij de update naar je pushen, dat heeft geen effect op je instellingen.
Zit je nu nog op 312 en reset je om de update binnen te halen? Let er dan wel op dat je daarna nog maar één SSID hebt. 

KPN Box 12 Update: Mesh SGEJ100000516 & SGEJ10000528] | KPN Community


Hi Erombout, welkom hier. 

Is dit inmiddels gelukt met de update? Ik ben verder ook benieuwd wat de reden is dat je 6 SuperWiFi's hebt. Hoe groot is het huis precies en om hoeveel verdiepingen gaat het? 6 lijkt mij namelijk aan de hoge kant. 


De update naar 528 is gelukt. Is nu 1 dag geleden. Lijkt alsof alles wat stabieler is, maart ik juich niet te vroeg.

 

Mijn huis is een doodnormaal rijtjes huis, alleen wel dik beton met veel vlechtwerk er in. Ik heb een wifi punt in de meterkast (moet in de router), dan 1 in de woonkamer naast de TV ontvanger (die daar bekabeld op aangesloten. Dan een wifi punt in de kelderkast onder de bovenste traptrede en 1 bij de bovenste traptrede van de zoldertrap. Dan nog 1 op zolder op de werkkamer waar de vaste PC met UTP op is aangesloten en nog 1 op de slaapkamer van de kids ook met UTP aansluiting op PC. Als ik de wifi kastjes in het traphuis weg laat heb ik zowel op de werkkamer als op de slaapkamer van de kids geen goede ontvangst. Daarom helaas 6 stuks .. dat was een dure grap ….

 


U zou eens na moeten denken over een bekabeld netwerk door uw huis. Want ik denk dat dit nooit stabiel zal werken zo. Misschien zo af en toe een poosje. En dan is het weer hommeles.