Skip to main content

Momenteel heb ik SuperWifi 1, de witte, met de kabel aangesloten op de KNP Box 12 in mijn meterkast. Wifi op de box zelf staat uit. Ik heb een tweede SuperWifi 1 maar die heb ik nooit gebruikt omdat ik ‘m op de 1e verdieping wilde plaatsen maar daar geen vrije ethernetpoort over heb en ‘ie draadloos niets deed. Speedtest boven geeft (met die ene SuperWifi in de meterkast) een snelheid van zo’n 20 Mbps: traag maar gewoonlijk goed genoeg. (Met alleen de box is het zo’n 4 Mbps...)

Zonet heb ik, om iets te testen, alsnog mijn tweede SuperWifi boven neergezet maar die (opnieuw) bleef rood. Nutteloos dus. Uiteindelijk dat exemplaar maar even verbonden met de ethernetkabel van mijn PC (die dus even geen internet had)… en de snelheid was opeens tussen de 400 en 500 Mbps…! Dat scheelt nogal!

Ik heb eigenlijk geen zin om een switch te kopen en met allemaal extra kabels en toestanden mijn PC tegelijkertijd met die SuperWifi te kunnen gebruiken (ik weet ook niet hoe vaak je zo’n SW door kan lussen). Nu zag ik dat SuperWifi 2 een extra ethernetpoort heeft: als ik die aansluit op mijn ethernetkabel, kan ik dan op die extra uitgang mijn PC aansluiten? Dan is mijn PC dus doorgekoppeld via de SuperWifi 2. Geeft dat nog snelheidsverlies (doordat ‘ie via de SuperWifi loopt)? Die PC zit niet op Wifi.

Voordat iemand zegt: koop dan een switch i.p.v. zo’n dure SuperWifi 2! Nou, ik heb vandaag de KPN TV+ box binnen gekregen maar die wil niet op Wifi… en nu schijnt het dat ‘ie dat wel wil met SuperWifi 2. (Klopt dat...?) Dus ik denk eraan twee SW 2 te kopen of te huren zodat die TV+ via Wifi kan én... dan heb ik meteen supersnel Wifi boven. Maar dan moet ik wel mijn PC kunnen doorlussen.

Maak ik nog ergens een denkfout?

Wat is trouwens de goedkoopste manier om aan SW2 te komen? Zijn mijn oude witte SW nog wat waard, zeg maar? Inruilen bij KPN of zo? Heeft die daarvoor niet een of andere actie of optie?

Hallo @hellogoodbye de witte sw1 zou je op een verkoopsites kunnen zetten.

KPN ruilt niet in.

De goedkoopste manier om aan een SW2te komen is te huren bij KPN


Dank voor de info. Ik ben nu nog wel benieuwd of ik de WiFi 2 tussen mijn ethernetpoort in de muur en mijn PC kan inzetten. Dus ethernetkabel uit de poort in de muur op de 1e verdieping naar de SuperWifi 2 (zodat die de meest snelle Wifi geeft voor mijn andere apparatuur) en vervolgens de andere poort op de SW2 gebruiken om mijn PC (die geen wifi heeft) op aan te sluiten (zodat die weer de volle bekabelde ethernet aansluiting snelheid heeft).

Ik vraag me dus af of er snelheid verloren gaat (voor mijn PC) als ik in feite de huidige ethernetkabel ‘onderbreek’ met die SW2.


Ik vraag me dus af of er snelheid verloren gaat (voor mijn PC) als ik in feite de huidige ethernetkabel ‘onderbreek’ met die SW2.

Hallo @hellogoodbye je pc is dan in feite bekabeld aangesloten en is er dus geen (merkbaar) verlies.

Wil je je pc niet draadloos aansluiten of kun je je pc niet draadloos aansluiten, indien het laatste, waarom niet?

Bekabeld aansluiten heeft altijd de voorkeur, is het snelst, stabielst en meest betrouwbaar.


Hallo @hellogoodbye je pc is dan in feite bekabeld aangesloten en is er dus geen (merkbaar) verlies.

Wil je je pc niet draadloos aansluiten of kun je je pc niet draadloos aansluiten, indien het laatste, waarom niet?

Bekabeld aansluiten heeft altijd de voorkeur, is het snelst, stabielst en meest betrouwbaar.

Dank je, duidelijk! Top!

En nee, ik wil mijn pc niet draadloos (i.v.m. veeleisende software) en kan het ook niet (geen wifi in pc).

De SW2 wil ik vooral om de TV+ box via wifi te kunnen aansluiten én om een laptop van betere wifi te voorzien.


Hi @hellogoodbye, welkom op onze community. 

Ik denk graag en zal het even samenvatten zoals ik dit heb begrepen. 

Jij hebt een Box 12. Hierop heb jij een SW 1 met een kabel aangesloten. Van de SW 1 is het dan de bedoeling dat er een kabel gaat naar de SW 2, de kabel die nu op de PC is aangesloten. Vanaf de SW 2 wil je vanaf de 2e poort een kabel naar je PC trekken. Klopt dit?

Dit moet geen probleem zijn, zoals JanD het al aangeeft is je PC dan in feite bekabeld aangesloten. 


Hi @hellogoodbye, welkom op onze community. 

Ik denk graag en zal het even samenvatten zoals ik dit heb begrepen. 

Jij hebt een Box 12. Hierop heb jij een SW 1 met een kabel aangesloten. Van de SW 1 is het dan de bedoeling dat er een kabel gaat naar de SW 2, de kabel die nu op de PC is aangesloten. Vanaf de SW 2 wil je vanaf de 2e poort een kabel naar je PC trekken. 

Dit moet geen probleem zijn, zoals JanD het al aangeeft is je PC dan in feite bekabeld aangesloten. 

Je samenvatting klopt niet echt maar ik begrijp dat het doorlussen via een SW 2 moet werken en daar was het mij om te doen. ;)


Een switch is goedkoper dan een SuperWiFi aanschaffen. En daar kan je dan meer apparaten op aansluiten.


Hi @hellogoodbye, welkom op onze community. 

Ik denk graag en zal het even samenvatten zoals ik dit heb begrepen. 

Jij hebt een Box 12. Hierop heb jij een SW 1 met een kabel aangesloten. Van de SW 1 is het dan de bedoeling dat er een kabel gaat naar de SW 2, de kabel die nu op de PC is aangesloten. Vanaf de SW 2 wil je vanaf de 2e poort een kabel naar je PC trekken. 

Dit moet geen probleem zijn, zoals JanD het al aangeeft is je PC dan in feite bekabeld aangesloten. 

Je samenvatting klopt niet echt maar ik begrijp dat het doorlussen via een SW 2 moet werken en daar was het mij om te doen. ;)

Dan heb ik het niet goed begrepen, maar doorlussen moet werken! ;) 


Reageer