Skip to main content

Sinds een week draait hier KPN Glasvezel 1Gbit internet en TV.

Tot heden erg blij mee in vergelijk met mijn vorige aansluiting bij Ziggo.

 

Maar nu als volgt; Ik gebruik 3 Fritz 2400 repeaters in huis waarmee een Mesh-netwerk is opgezet. Ik zal de situati schetsen:
 

Beneden: FritzBox in meterkast, repeater in woonkamer met Wifi verbonden

1e verdieping: repeater met Wifi verbonden

2e verdieping: repeater met wifi verbonden.

 

Nu zit ik in de woonkamer en doe op de webiste van KPN de speedtest met als resultaat wat op de afbeelding te zien is. Mijn vraag; is dit een goede snelheid?

Het lijkt mij wat aan de lage kant, zeker omdat ik een 1Gbit verbinding heb.
Bij Ziggo had ik dit ook en hier lag de downloadsnelheid via Wifi vaak rond de 400 a 450.

Kan ik iets doen om de snelheid te verhogen? De repeaters bekabelen begrijp ik, maar dat is geen optie. De repeater op zolder (2e verdieping) heeft een lagere snelheid, dit snap ik, dat komt door de afstand tot de FritzBox. Maar beneden en op de 1e verdieping zou de snelheid toch hoger moeten kunnen?

 

 

Die snelheid is technisch gezien beneden de maat maar functioneel gezien prima. Je zult toch nooit meer dan zo’n 80Mbps verbruiken.

Ik raad je aan om ook eens een tijdje het totale verbruik te monitoren, jouw FRITZ!Box heeft daar standaard functionaliteit voor. Je zult vast en zeker zien dat het totale verbruik vrijwel nooit (waarschijnlijk zelfs helemaal nooit) boven de 200Mbps uitkomt en dus ben je dief van je eigen portemonnee met zo’n 1Gbps abonnement.


Jouw mening hierover weten we nu wel @wjb . Hou daar eens mee op. Als je antwoord wilt geven geef dan antwoord op de vraag van de TS. 


Jouw mening hierover weten we nu wel @wjb . Hou daar eens mee op. Als je antwoord wilt geven geef dan antwoord op de vraag van de TS. 

Ik geef @FreddyOnderstal gewoon mijn welgemeende advies en het is niet aan jou om mij dat te beletten.


Ik belet niks maar je hebt er een handje van om dat telkens weer aan te kaarten (en dus off-topic te gaan). Dat wordt op het forum als zeer irritant ervaren. Daarom zeg ik het. Maar dat zal wel weer niet mogen richting super-users. 

Misschien betaalt hij helemaal niets extra voor de gigabit verbinding (zoals ik). 

 


Ik belet niks maar je hebt er een handje van om dat telkens weer aan te kaarten (en dus off-topic te gaan).

En toch ziet @FreddyOnderstal (als nieuwkomer) mijn welgemeende advies zeer waarschijnlijk voor het eerst.

 

Dat wordt op het forum als zeer irritant ervaren.

Dat is jouw probleem, niet de mijne. Als ik zo'n welgemeend advies wil geven dan doe ik dat. Wellicht dat het een eye-opener is voor de topicstarter en dat is de enige persoon waar het om draait. Het zou maar zo kunnen zijn dat topicstarter daardoor €66,- per jaar zou kunnen besparen zonder dat dat ten koste gaat van de "beleving" van de snelheid.

Echt, geloof me, meer is niet altijd beter en waak ervoor dat je je mee laat slepen door die marketeers die je dat wel willen laten geloven.


@FreddyOnderstal 

ik ben zelf een Fritzman, en wil mijn 2 cent bijdragen. 
2400 repeater is voor dit doel denk ik niet de beste keus. 
de (Flink) duurdere 3000 en 6000 hebben een apart kanaal voor onderling dataverkeer. 
als je niet kunt bekabelen zou daarmee wel snelheidswinst te boeken zijn geweest. Met name op de onderliggende verdiepingen. 
1200ax is ook alweer beter dan de 2400 in mijn ervaring. 
Gelukkig krijg je bij Fritz apparatuur altijd wel compensatie in de vorm van stabiliteit en controle!
 


@EAZ1964 

 

Bedankt voor je reactie. 
Deze repeaters heb ik via KPN gekocht, zijn ook de enigen die zij aanbieden icm de FritzBox. 
 

Toch vind ik het wel vreemd dat de snelheid dan redelijk laag blijft. Bij Ziggo had ik een mesh met de Deco M4 van TPLink. Ik haalde daarmee toch een hogere snelheid op Wifi. Die ruime 200 is niet slecht, maar wel teleurstellend. 
 

Duw ik de laptop in een lan-poort van de Fritzbox, dan haal ik een keurige 890Mbit. Daar word ik wel blij van. Misschien toch maar overwegen om een kabel te trekken naar de repeater in de woonkamer dan om de snelheid te verhogen. 


Duimpjes 😍 voor een kabel.

Er zijn prima webshops zoals de fritzshop die een breder assortiment hebben. Momenteel zou je waarschijnlijk ax ondersteuning moeten kopen.


Duimpjes 😍 voor een kabel.

Er zijn prima webshops zoals de fritzshop die een breder assortiment hebben. Momenteel zou je waarschijnlijk ax ondersteuning moeten kopen.

Wanneer ik dus een kabel trek van modem in de meterkast naar repeater in de woonkamer, zou ik de snelheid weer moeten hebben?


Duimpjes 😍 voor een kabel.

Er zijn prima webshops zoals de fritzshop die een breder assortiment hebben. Momenteel zou je waarschijnlijk ax ondersteuning moeten kopen.

Wanneer ik dus een kabel trek van modem in de meterkast naar repeater in de woonkamer, zou ik de snelheid weer moeten hebben?

De repeaters moet je eigenlijk altijd bedraad opstellen voor het beste resultaat.

wifi doorsturen via zo,n repeater heb je altijd verlies.

Afhankelijk van stoorzenders (wifi buren) of wat dan ook. zal 500/600 Mbit mogelijk zijn via wifi 5 ac.

Ik zou als het nog mogelijk is die repeater (s) terug doen en voor de Fritz 3000 gaan.

Deze Fritz 3000 heeft 2 rj45 poorten dus kun je makkelijk tussen de tv ontvanger plaatsen. (mocht je ook itv van kpn hebben)

 

 


Duimpjes 😍 voor een kabel.

Er zijn prima webshops zoals de fritzshop die een breder assortiment hebben. Momenteel zou je waarschijnlijk ax ondersteuning moeten kopen.

Wanneer ik dus een kabel trek van modem in de meterkast naar repeater in de woonkamer, zou ik de snelheid weer moeten hebben?

Als je een kabel naar de woonkamer legt is het dan misschien een idee om het modem in de woonkamer te zetten en de tv ontvanger direct op de fritzbox aan te sluiten?


Duimpjes 😍 voor een kabel.

Er zijn prima webshops zoals de fritzshop die een breder assortiment hebben. Momenteel zou je waarschijnlijk ax ondersteuning moeten kopen.

Wanneer ik dus een kabel trek van modem in de meterkast naar repeater in de woonkamer, zou ik de snelheid weer moeten hebben?

Als je een kabel naar de woonkamer legt is het dan misschien een idee om het modem in de woonkamer te zetten en de tv ontvanger direct op de fritzbox aan te sluiten?

 

Nou, met de TV ontvanger van KPN heb ik het opgelost. 

Er zit in de muur in de woonkamer een UTP-aansluitpunt. Deze lag er al voor wij hier kwamen wonen (11 jaar). Ook bleek het andere eind van de kabel in de meterkast uit te komen.

Dat eind heb ik in de Fritzbox gestoken, de TV ontvanger zit dan met kabel in de muur, zodat daar een bedrade verbinding ligt van 100Mbit (cat 5 kabel). 


In dat punt in de muur zit een 2e aansluiting, maar deze is niet actief. Ik zou dus in de toekomst een kabel onder de grond kunnen trekken vanaf dat 2e punt naar de meterkast, en zo de repeater in de woonkamer kunnen bekabelen.


Is daar geen mogelijkheid om een (goede, imgp snooping ondersteunende) switch voor je tv te plaatsen en daar ook de repeater op te bekabelen? 
Als je daar al ethernet hebt is dat eenvoudiger.

Als je gaat bekabelen, is een groot voordeel van de repeater 3000 overbodig geworden (het onderling versturen over een apart wifi kanaal) dus kun je daar prima met een 2400 toe.

voor de bovenverdiepingen ligt dat misschien anders, als daar geen kabel is, of als die repeater het signaal weer een verdieping hoger moet sturen, dan zijn de 3000 echt in het voordeel.