Skip to main content

Hi all,

 

Ik woon samen met 7 andere mensen in een oude centrumwoning met drie verdiepingen, wat is omgetoverd tot studentenwoning. De router staat in de hal op ooghoogte met 1 superwifi op de begane grond, en 1 Superwifi staat op de eerste verdieping. Van meerdere huisgenoten, en ikzelf, hoor ik dat er regelmatig problemen zijn. De wifi is dan wel verbonden, met drie streepjes, maar er is geen tot weinig verbinding tot het net. Dit gaat niet alleen om intensievere dingen als streamen, maar zelfs voor webpagina's en kleine apps. Naast telefoons en laptops, zitten er ook meerdere smart apparaten waaronder +-10 lampen op het netwerk. Ik vermoed daarom een overbelasting.

 

Nu overweeg ik 1 of 2 superwifi punten erbij te halen om een betere dekking te realiseren. Maar ik vraag me af of dit ook de overbelasting tegen gaat, door het te spreiden over de meerdere punten. Of dat dit alleen handig is voor een hogere dekking (de dekking lijkt overigens prima).

Wat wordt er hier aangeraden?

 

Thanks voor het meedenken!

Wat is de afgesproken internetsnelheid via het abo @Istvan_M ?

Welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

 

 


Hallo @Istvan_M ,

Ik heb hier twee SuperWiFi-punten in gebruik. Ook in een huis met twee verdiepingen. Als je dan de punten op strategische punten plaatst, gaat het vast goed werken. Ik had hier eerst 50 Mbit/ en toen werkte het al. (Nu heb ik 100 Mbit/s)  


Wat is de afgesproken internetsnelheid via het abo @Istvan_M ?

Welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

 

 

Ah, goede vraag!

1Gbit glasvezel, heb ook topsnelheden met pingen op mijn telefoon, op verschillende kamers.

Het type router weet ik even niet, moet ik checken als ik thuis ben. 

 

 

Hallo @Istvan_M ,

Ik heb hier twee SuperWiFi-punten in gebruik. Ook in een huis met twee verdiepingen. Als je dan de punten op strategische punten plaatst, gaat het vast goed werken. Ik had hier eerst 50 Mbit/ en toen werkte het al. (Nu heb ik 100 Mbit/s)  

 

Hier ook redelijk strategisch, de snelheid an sich is ook niet per se het probleem maar vooral wanneer er teveel mensen op zitten. Ik ping op mijn telefoon op zolder zelfs boven de 200 mbit/s


 

 

 

Hallo @Istvan_M ,

Ik heb hier twee SuperWiFi-punten in gebruik. Ook in een huis met twee verdiepingen. Als je dan de punten op strategische punten plaatst, gaat het vast goed werken. Ik had hier eerst 50 Mbit/ en toen werkte het al. (Nu heb ik 100 Mbit/s)  

 

Hier ook redelijk strategisch, de snelheid an sich is ook niet per se het probleem maar vooral wanneer er teveel mensen op zitten. Ik ping op mijn telefoon op zolder zelfs boven de 200 mbit/s

 

Met jouw abonnement zouden één of twee extra-punten geen probleem zijn. Begin er anders eerst eens met eentje extra. Ik vermoed dat dit al een verbetering gaat opleveren.  


 

 

 

Hallo @Istvan_M ,

Ik heb hier twee SuperWiFi-punten in gebruik. Ook in een huis met twee verdiepingen. Als je dan de punten op strategische punten plaatst, gaat het vast goed werken. Ik had hier eerst 50 Mbit/ en toen werkte het al. (Nu heb ik 100 Mbit/s)  

 

Hier ook redelijk strategisch, de snelheid an sich is ook niet per se het probleem maar vooral wanneer er teveel mensen op zitten. Ik ping op mijn telefoon op zolder zelfs boven de 200 mbit/s

 

Met jouw abonnement zouden één of twee extra-punten geen probleem zijn. Begin er anders eerst eens met eentje extra. Ik vermoed dat dit al een verbetering gaat opleveren.  

 

Dank je! Dus als ik het goed begrijp kan een extra punt dus wel zorgen voor minder overbelasting. Ik ga het proberen dan inderdaad :)


Een extra punt gaat niet zorgen voor minder belasting, een extra punt zorgt voor een betere verdeling vaan het draadloze signaal in de betreffende ruimte.

Je schrijft dat je 1Gb/s als abosnelheid hebt, bekabeld gemeten op 1 pc.

Draadloos behaal je dat dus niet via wifi5 AC, hoogstens 50 tot 75% van de bekabelde snelheid onder ideale omstandigheden.

Zie ook onderstaande link voor aanvullende info omtrent wifi verbeteren:

De internetbelasting verminder je je door minder gebruikers tegelijkertijd.

Stel je hebt netto via wifi 500Mbit/s tot je beschikking, je moet dat tegelijk met 10 gebruikers delen, dan heb je op dat moment dus theoretisch500/10 is 50Mbit/s per gebruiker tot je beschikking. zijn er op een gegeven moment maar 5 gebruikers actief dan heb je dus 500/5 is 100Mbit/s per gebruiker tot je beschikking.

Beetje duidelijk zo?

 


Klopt helemaal wat @N.N. aangeeft. Het belangrijkste is echter de betere verdeling van het signaal door het huis heen. Daarmee krijg je een betere dekking in het huis.  Dat ga je in ieder geval bereiken met een extra WiFi-punt. 

Maar als acht studenten allemaal tegelijk gaan gamen, dan gaan jullie er allemaal last van hebben. 

Dan kun je beter zoveel mogelijk laptops of PC's bedraad aansluiten op het modem. 

 


Super.

Minder gebruikers tegelijk is geen optie en was toch inderdaad bang dat meer mesh-dekking niet meer capaciteit geeft, maar het is wel een goede optie om te zien of er een betere verdeling kan komen zoals NN zegt. Ga ik dan toch maar proberen, icm misschien toch wat kabels doortrekken door de woning.

Ik vroeg het nog even na, het gebeurt ook op tijden dat er al veel mensen slapen, rond 01 en soms 02 uur 's nachts.

 

Maar goed, ik heb genoeg info nu dat ik het waard vind toch te proberen 1-2 punten erbij te nemen. Hartelijk dank voor het meedenken @Noordzee @N.N. !


Heeft u nog gekeken welk modem er gebruikt word?


Graag gedaan @Istvan_M 


Reageer