Skip to main content

Wat is de beste manier om eenvoudig wifi/internetverbindingen aan te leggen op locaties opĀ afstanden van 50 en 150 meter van het binnenkomende signaal (router in meterkast) en geschakeld zijn op verschillende stroomgroepen. Een kabel leggen is niet echt handig gezien het feit dat er een gracht ligt tussen de locaties.Ā 

Hallo @Leonard57 , een afstand van 50 tot 150 meter is lastig te overbruggen zonder een kleine investering.

Je kan denken aan een point-to-point verbinding. Dat werkt met straalzenders die vrij zicht moeten hebben. Check bijv. deze url: https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi/cid=3450

Je zou een netwerkkabel over de gracht kunnen leggen ter hoogte van de brug (ik neem aan dat het geen onneembaar fort is), dan heb je mogelijk wel meer lengte nodig. Let dan goed op de specificatie van zulke kabels. Simpele CAT5e-kabels verliezen hun snelheid vanaf bepaalde afstanden.


De maximale kabel lengte van af het modem is 100 meter.

Gracht? Bij ons lag de coax van Ziggo op de bodem van de sloot. Dat werkt ook gewoon.

En anders blijft inderdaad een P2P de enige andere optie. En is vele malen duurder.

Ā 


Die max lengte van 100 meter kan je eventueel wel verlengen door er een switch tussen te plaatsen.Ā 


Kun je iets meer vertellen, @Leonard57, over hoe de fysieke situatie in elkaar zit? En wat er op de eindlocaties gedaan moet kunnen worden met die internetverbinding? Dat kan helpen bij het bedenken van oplossingen.


We hebbenĀ geen reactie meer van je gezien en ik hoop dat dit inhoudt dat je hier je antwoord gevonden hebt! Als je toch nog vragen hebt, trek dan vooral weer aan de belĀ šŸ™‚


Een kabel leggen is niet echt handig gezien het feit dat er een gracht ligt tussen de locaties.Ā 

Als de locatie aan de andere kant van die gracht gewoon een ander adres is, dan "behoort" u daar gewoon een apart abonnement op af te sluiten.

Of is het hele terein, inclusief gracht uw eigendom?Ā 


@eduard-wĀ Hihi, ik weet het niet hoe je een switch buiten wil plaatsen om het limiet 150m te omzeilen.Ā 

@Leonard57Ā Behalve de oplossing met p2p-verbinding kan je ook een glasvezel-kabel tussen switches met SFP-modules op ieder locatie. Glasvezel kan probleemlos paar km overbruggen.Ā 


@eduard-wĀ Hihi, ik weet het niet hoe je een switch buiten wil plaatsen om het limiet 150m te omzeilen.Ā 

150 meter is te ver voor een utp-kabel. Als je halverwege een switch plaatst, dan werkt deze als versterker. Na de switch kan je gewoon weer 100 meter utp-kabel aansluiten. Zo kan je makkelijk de 150 meter overbruggen.Ā 


@Nick83Ā Ja, maar hoe plaats je een switch buiten onder vrij hemel? Onder een parasol? En hoe wordt ie veilig verzorgt met stroom?


@Nick83Ā Ja, maar hoe plaats je een switch buiten onder vrij hemel? Onder een parasol? En hoe wordt ie veilig verzorgt met stroom?

Echt buiten kan natuurlijk niet. Er moet dan iets staan. Schuurtje of tuinhuisje ofzo...