Skip to main content

Ik heb twee SuperWifi punten. Deze punten zijn beide aangesloten op switches, de switches hebben een directe verbinding met mijn KPN Experia Box 12. 

Het gebeurt regelmatig dat de internet verbinding van de SuperWifi punten (1 of beide tegelijk) wegvalt. Er is dan nog wel gewoon internet over de kabel. De SuperWIfi punten blijven dan gewoon groen branden. Ook kan ik gewoon verbinden met de SuperWifi punten, er is alleen geen internet. Ik kan op dat moment ook geen lokale apparaten benaderen via de SuperWifi punten (zoals het modem admin panel, alles in de “Thuis” app op mijn iPhone of bijvoorbeeld mijn lokale apparaten als Hue of Google Home).

De internet en lokale verbinding blijven weg totdat ik de SuperWifi punten een power cycle geef of totdat ik de fysieke UTP kabel uit de punten haal en er weer in doe.
 

Dit is natuurlijk erg irritant, maar ik zou niet weten wat dit probleem zou kunnen veroorzaken. Dit probleem is ook niet altijd geweest en is na een paar maanden gebruik pas gekomen, waarbij er niks in mijn netwerk veranderd is. Het lijkt dus dat dit veroorzaakt is door een firmware update oid?

Ik heb dit probleem elders gevonden op het forum waarbij Sonos er mee te maken zou hebben; maar ik heb geen producten van Sonos op mijn network. Heeft iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

Overigens zou ik ook graag de WiFi van mijn Experia Box willen uitzetten. Deze staat op de gang in de meterkast en verbinding hiermee is nooit goed; het liefst heb ik dat alleen de SuperWifi punten de WiFi verbinding verschaffen. Echter als ik WiFi uitzet in het admin paneel van de Experia Box betekent dit dat WiFi in z’n geheel lijkt te stoppen?


Bump en extra informatie; de SuperWifi punten zijn dus bekabeld aangesloten. Ik heb al een volledige reset en update gedaan van zowel het modem als de SuperWifi punten
 


Hoi @ndemie, welkom op ons forum! We denken hier graag even met je mee!

Met de Box12 blijft het wifi naast de superwifipunten inderdaad actief, als daar geen goede verbinding mee is zouden je apparaten automatisch ook een van de superwifipunten moeten pakken waar wél een goede verbinding mee is!

Bekabeld aangesloten werken de superwifipunten inderdaad het best en dat sluit ook wel een hoop uit. Wat voor netwerkapparatuur gebruik je verder nog? Heb je nog extra routers,switches of wifiversterkers? Is het ook mogelijk eens een andere kabel te proberen naar je superwifipunten?

Hieronder een paar handige topics:

 


Hoi @ndemie, welkom op ons forum! We denken hier graag even met je mee!

Met de Box12 blijft het wifi naast de superwifipunten inderdaad actief, als daar geen goede verbinding mee is zouden je apparaten automatisch ook een van de superwifipunten moeten pakken waar wél een goede verbinding mee is!

Bekabeld aangesloten werken de superwifipunten inderdaad het best en dat sluit ook wel een hoop uit. Wat voor netwerkapparatuur gebruik je verder nog? Heb je nog extra routers,switches of wifiversterkers? Is het ook mogelijk eens een andere kabel te proberen naar je superwifipunten?

Hieronder een paar handige topics:

 

Hi Thomas,

Bedankt voor je reactie. Zoals aangegeven zijn de inderdaad al bekabeld aangesloten. De kabels zijn al eens vervangen dus dat is het probleem niet. 

Mijn netwerk is vrij simpel:
 

Twee switches direct op de KPN Box 12. Op die switches enkele bedraden apparaten en de SuperWifi punten. En dan wat mobiele devices die afhankelijk van de locatie in huis met het ene of het andere WiFi punt verbonden zijn

 

Zoals genoemd blijven alle bedrade apparaten gewoon toegang tot zowel internet als LAN houden wanneer dit probleem op komt. 

Er zijn mijn geen patronen opgevallen bij dit probleem. Soms gebeurt het meerdere keren op een dag en soms gaat het een week lang goed.


Ah top, mooi overzicht! Wat voor switches gebruik je precies?
Misschien makkelijker gezegd dan gedaan maar zou je het ook kunnen testen met die er tussenuit? Dus de superwifi's direct op de experiabox? Of dat je misschien de switches met elkaar verwisselt?


Ah top, mooi overzicht! Wat voor switches gebruik je precies?
Misschien makkelijker gezegd dan gedaan maar zou je het ook kunnen testen met die er tussenuit? Dus de superwifi's direct op de experiabox? Of dat je misschien de switches met elkaar verwisselt?


De switches zijn beide TP-Link TL-SG108E. Zijn managed switches maar worden gewoon unmanaged gebruikt. Wisselen heeft geen nut gezien het beide dezelfde switches zijn en het probleem op beide SuperWifi punten (die op verschillende switches zijn geplugd) voorkoomt. 

SuperWifi direct op de Experiabox gaat lastig.. Dan moet ik zonder controle over mijn lampen en temperatuurregeling doen. En omdat het probleem soms dagen niet voorkomt en andere dagen meerdere keren per dag kan ik dan lang wachten. 

Het probleem moet wel met de SuperWifi punten zelf zijn aangezien, zoals eerder benoemd, overige bedrade apparaten altijd blijven werken?


Bedankt voor je toelichting @ndemie, dat is wat lastig uitsluiten zo inderdaad!
Welke softwareversie heb je op je box 12 trouwens? De nieuwste lost namelijk een probleem op waar de verbinding nog wel eens wegviel. In het onderstaande topic vind je daar meer over.

 


Overigens zou ik ook graag de WiFi van mijn Experia Box willen uitzetten. Deze staat op de gang in de meterkast en verbinding hiermee is nooit goed; het liefst heb ik dat alleen de SuperWifi punten de WiFi verbinding verschaffen. Echter als ik WiFi uitzet in het admin paneel van de Experia Box betekent dit dat WiFi in z’n geheel lijkt te stoppen?

In 528 versie voor v12 zijn een aantal verbindingsproblemen verholpen maar ook is de wifi op de v12 uit te zetten zonder de superwifis te beinvloeden.

V12 resetten naar fabrieksstand dan komt nieuwe software erop. Daarna de wifi van de v12 uitzetten met de wifiknop en het verder aan de superwifis overlaten.


@ndemie heb je het nog goed werkend kunnen krijgen?


Ik loop 1 versie achter. Kreeg vandaag een SMS dat deze ergens deze week snachts op mijn modem geladen wordt. Fingers crossed dat hiermee het probleem opgelost wordt!


Ik zit nu een aantal dagen op de nieuwste versie maar ik heb helaas nog steeds last van uitval


Ah dat is balen. Ik kijk graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


Ah dat is balen. Ik kijk graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Bij deze!


Bedankt voor je gegevens @ndemie, ik heb de lijn uitgelezen en die ziet er eigenlijk ook wel goed uit. Ik heb echter geen verbinding met de superwifipunten op het moment. Ik vermoed dat er toch ergens iets in de aansluiting iets niet helemaal goed zit.
Voor de zekerheid zou je nog kunnen proberen je experiabox (en superwifi's) een factory reset te geven en alles installeren vanaf het begin. Daarmee heb je die ook uitgesloten.


Bedankt voor je gegevens @ndemie, ik heb de lijn uitgelezen en die ziet er eigenlijk ook wel goed uit. Ik heb echter geen verbinding met de superwifipunten op het moment. Ik vermoed dat er toch ergens iets in de aansluiting iets niet helemaal goed zit.
Voor de zekerheid zou je nog kunnen proberen je experiabox (en superwifi's) een factory reset te geven en alles installeren vanaf het begin. Daarmee heb je die ook uitgesloten.

Beide heb ik al meerdere malen een factory reset gegeven zonder resultaat. 

De verbinding met 1 van de SuperWifi punten (maar de andere niet) ligt er inderdaad uit op dit moment. Ik ben een aantal dagen weggeweest op vakantie en gisteren pas laat teruggekomen en zag inderdaad dat eentje het niet doet, nogmaals werken andere bedrade verbindingen op diezelfde switch wel op dit moment.. Je hebt de verbinding waarschijnlijk deze ochtend of gisteren uitgelezen dus wat je ziet klopt..
 

Het feit dat andere bedrade apparaten op dezelfde switch het wel doen moet toch wel betekenen dat er iets is mis is met OF de SuperWifi punten OF dat er iets op het netwerk is wat de punten zo verstoord dat er geen verbinding meer is. Het blijft frappant dat andere apparaten het blijven doen EN dat ik kan verbinden met de SuperWifi punten MAAR dat ik zowel geen verbinding naar mijn LAN apparaten heb vanaf het SuperWifi punt EN naar het internet. 

Is het misschien een idee om de punten te wisselen naar de nieuwere versie die jullie op dit moment uitleveren?


-


We kunnen je superwifipunten helaas niet omruilen voor een nieuw type, ik denk ook niet dat een oplossing zou zijn.  Ik neig toch meer naar een conflict tussen de apparaten ergens. Had je de factory resets en het herinstalleren ook nog geprobeerd nu de nieuwe software er is? Is het mogelijk toch wat dingen op je netwerk uit te sluiten door ze ontkoppeld te laten?

Als je superwifipunten defect zijn en binnen (2jaar) fabrieksgarantie zijn kun je ze met het aankoopbewijs in de winkel ruilen.