Skip to main content
Beantwoord

iPhone 11 geen verbinding mogelijk met SW2 als Wifi 6 aan staat

  • 1 August 2024
  • 2 reacties
  • 50 keer bekeken

Allereerst, dit is een gevolg van het omwisselen van SW1 naar SW2.
Achtergrond is hier te lezen:

Uiteindelijk werd de oplossing in de reacties van een ander topic geboden:

 

Situatie is nu als volgt:

KPN Box 12 in de woonkamer (daar zit onze glasvezel aansluiting 🤦)

SW2 in de meterkast

De SW2 is juist verbonden en getest, werkt allemaal prima op een oude iPad en een iPhone Xs en andere apparaten op het netwerk zoals HomeWizard. Behalve de iPhone 11 van mijn partner, deze verbindt wel met de Box12 en functioneert, echter zodra ik in de buurt kom van de SW2 valt de verbinding weg. Ik kan dan via het instellingen menu nog wel proberen te verbinden met het netwerk, wat ook als 3 streepjes verschijnt, maar ik krijg dan de melding “Geen verbinding mogelijk”

Ik ben natuurlijk eerst zelf op onderzoek uitgegaan. Het eerste wat me opviel is dat de iPhone 11 het enige mobiele apparaat is in het netwerk dat als WiFi 6 verschijnt in de web interface van het modem. Na wat aan rotzooien met privé IP adressen, in/uit schakelen etc, heb ik dan toch maar geprobeerd het netwerk naar WiFi 5 terug te zetten, en warempel, het werkt.

 

Nu dan de grote vraag, hoe kan dit en wat kan ik er aan doen om wel een WiFi 6 mesh te hebben?

Is dit een reeds bekende bug?

Kleine update. Na dus het bovenstaande, wilde ik nog mijn tweede SW2 aansluiten.
Het eerste wat me opviel was dat na het voltooien van de installatie maar nog bekabeld aangesloten, de TV+Box toch weer via WiFi6 verbinding maakte met de SW2, hetzelfde gold voor de iPhone.
Had ik niet ergens gelezen dat de SW2 de WiFi settings van de master (de Box12 dus in dit geval) overneemt? Dat is dus niet het geval vanaf de setup, maar mogelijk pas later als je settings verandert op de Box12?


Lastig zeg, @JMWLVG, dat je met jouw iPhone 11 problemen hebt via Wifi 6. De iPhone 11 is de eerste iPhone die dit wel zou moeten ondersteunen. Heb je ook al eens geprobeerd om het wifi netwerk op jouw iPhone te vergeten en deze opnieuw in te stellen? Dit wil nog wel eens helpen.

Anders is het denk ik het beste om jouw wifi verbinding terug te zetten naar Wifi 5, aangezien het dan wel werkt. Dit kun je veranderen in het modem. De SuperWifi 2 nemen de instellingen van het modem dan over. Het kan zijn dat dit even teruggezet is omdat je een nieuwe SuperWifi hebt geïnstalleerd. Maar als je ze nu aangesloten laat en de instellingen op het KPN modem aanpast, dan zou het goed moeten komen.


Reageer