Skip to main content

Als ik het goed begrijp kan ik 1 superwifi versterker aanschaffen. Deze aansluiten op de experiabox v10 en dan de experia wifi (de zwarte vierkante) elders in het huis neerzetten?

Huidige situatie= 1 Experia wifi accespoint gekoppeld aan experiabox v10 en 1 op zolder. 1e verdieping kan de wifi iets beter.

Bereik in de tuin is heel slecht. Wil daar dan graag een experia wifi accespoint (bekabeld) aansluiten en dan dus het superwifi punt ipv de experia wifi aan de Experia v10.

 

Kan dit of kan ik alleen super wifi met superwifi verbinden? En Experia wifi met Experia wifi?

De experia wifi's moeten ten alle tijden bekabeld aangesloten zijn aan het modem.  Als je één super wifi koopt moet die ook bekabeld aangesloten zijn aan het modem. Is dat het antwoord op je vraag? Overigens staan er diverse experia wifi's op marktplaats voor heel weinig.  Dat zou ik dan weer doen😉


Nee mijn vraag is eigenlijk of mijn experia wifi apparaatjes met een superwifi apparaatje verbonden kunnen worden. Dus de superwifi aan mijn experiabox (uiteraard bekabeld) en dan mijn experia wifi accespoints (de 4 kante zwarte) elders in het huis en in de tuin. Het gaat hier om 2 types versterkers.

Ik zal eens op marktplaats ook kijken. Bedankt voor de tip.


Ja zolang je alles bekabeld aansluit kan dit. Ze werken met elkaar samen, en maakt niet uit waar je wat neer zet. Maar op het moment dat je een Superwifi draadloos wil gebruiken, zul je een 2e Superwifi moeten hebben. Een draadloze Superwifi moet ik jouw geval namelijk contact hebben met een bekabelde 1e Superwifi. 


Okay dat klinkt dan goed. 

De superwifi sluit ik bekabeld aan in de meterkast aan de Experiabox v10.

De experia wifi buiten ook bekabeld. Alleen op zolder niet. 

Dan moet het toch goed komen..


Ik wist niet zeker of de superwifi en de experia wifi met elkaar kunnen communiceren


Dan werkt die Experiawifi op zolder niet.

Experiawifi’s werken alleen bekabeld. 

Superwifi’s werken alleen draadloos als er minimaal 1 bekabeld aan de v10 zit.

Maar een Experiawifi maakt niet draadloos contact met die Superwifi. Ze werken samen ja, maar alleen als ze juist zijn aangesloten.


Hmm dan kan ik er beter een experia wifi bij nemen. Op zolder geen netwerk aansluiting.

Nu is het me duidelijk...


In je eerste post staat dat je nu een Experiawifi op zolder hebt. Hoe dan?

Als je op de 1e verdieping wel een netwerkaansluiting of kabel hebt, kun je daar een Superwifi plaatsen, en nog een Superwifi op zolder, draadloos. Dan hebt je op iedere verdieping een wifipunt. En je houd een Experiawifi over voor in de tuin.


Hoi hoi.

Nee ik heb geen superwifi. In mijn eerste post geef ik aan dat ik 1 experia wifi heb die aangesloten is aan de experiabox v10. En 1 experia wifi op zolder. Deze is draadloos verbonden met het netwerk. Zo heeft de monteur dat toentertijd aangesloten, omdat ik dan op deze manier het beste bereik had in het hele huis. Op de 1e verdieping heb ik wel netwerkaansluiting maar daar zit de ontvanger van de tv aan vast.

Aangezien ik graag in de tuin ook goed bereik wil heb ik straks, als alles is aangesloten, een aansluitpunt buiten. Bekabelde verbinding dus met de experiabox.

Ik had gehoopt dat als ik 1 superwifi zou aanschaffen de experia wifi voor op zolder voldoende zou zijn en de experia wifi die eerst aan de experiabox zat naar buiten kan gaan. 

In mijn situatie is het voor mij goedkoper als ik 1 experiawifi erbij zou kopen voor buiten. Ipv 2 superwifis.

 

 


Hallo @Bahar74 , die experia wifi op zolder kan alleen werken als deze bekabeld is aangesloten, of is het soms de witte vierkante, want die kan wel draadloos aangesloten zijn?

 


@JanD nee het is een zwarte vierkante. 


En 1 experia wifi op zolder. Deze is draadloos verbonden met het netwerk. Zo heeft de monteur dat toentertijd aangesloten, omdat ik dan op deze manier het beste bereik had in het hele huis.

 

Dan zit die op zolder zeker op de DVS stekker, anders werkt die niet.

Op DVS kan wel werken, maar niet aan te raden.

 

Op de 1e verdieping heb ik wel netwerkaansluiting maar daar zit de ontvanger van de tv aan vast.

 

Daar kan een Experiawifi gewoon tussen, want die heeft 2 ethernet poortjes.

 

 

Als je niet meer wil uitgeven is 1 extra Experiawifi prima, zolang er overal maar een kabel heen loopt.

De vrijheid van draadloze wifipunten begint vanaf 2 Superwifi’s. 


@DennisA78 zoals het nu door de monteur is aangesloten werkt het toch?? Ik raak nu in de war. 2 experiawifi"s kunnen toch wel met elkaar communiceren indien de eerste aangesloten is aan de experiabox, bekabeld?


@DennisA78 zoals het nu door de monteur is aangesloten werkt het toch?? Ik raak nu in de war. 2 experiawifi"s kunnen toch wel met elkaar communiceren indien de eerste aangesloten is aan de experiabox, bekabeld?

 

Ik zeg ook, het kan werken. Het is alleen niet de meest stabiele manier van aansluiten. Maar als het bij jou storingsvrij werkt heb je geluk.

 

Ja, 1 Experiawifi aan de v10 maakt hem de baas over de overig aangesloten, in jouw geval, Experiawifi op zolder. Die 2 regelen dan alle wifi in huis.


@DennisA78 ik dacht ik loop eens naar boven om te kijken. Goh er zit toch wel een netwerkkabel aan de experiawifi😅. Ik begreep er al niets van. Dat mysterie is opgelost. Dan is het nu aan mij om te overwegen of ik overga op superwifi of dat ik er nog 1 of 2 experiawifi punten bij koop.

Bedankt voor je expertise. 

Als het gaat schelen in snelheid en minder haperingen in de verbinding wanneer de jeugd tegelijk op de wifi zit dan overweeg ik superwifi voor woonkamer en buiten. Wat zou je me adviseren?

 


Whaha 🤣 ok dus dan heb je eigenlijk op alle verdiepingen een kabel. En voor buiten ook.

Ik zou 2 Superwifi’s nemen zodat elke verdieping gedekt is, plus buiten.

De Experiawifi’s worden officieel niet meer geleverd door KPN. Ze krijgen nog steeds wel hun updates, maar ik kan me voorstellen dat dat een keer ophoud. De Superwifi’s 2.0 zijn vrij nieuw, en gaan dus nog wel even mee. Daarnaast hebben ze meer antennes in zich en kunnen ze meer tegelijk versturen/ontvangen. Kwa aansluitingen hebben ze hetzelfde als de Experiawifi’s, 2 poortjes achterop.

Dus ja, met het oog op de toekomst, plus ik vind ze gewoon net iets beter.

Maar misschien kun je heel voordelig een paar Experiawifi’s vinden. Dan is het afwegen wat je wilt en wil uitgeven.


@DennisA78 Daar heb je ook een punt wat updates betreft. 

2 superwifi' aanschaffen. 1 aan de box, 1 op de 1e. 1 Experia wifi op zolder en 1 buiten. Dan moet het deze constructie worden? 

Of volstaat 1 super wifi voor nu in mijn situatie. Die aan de box en 1 experia wifi buiten en op zolder. Kan er in de toekomst altijd 1 bijnemen of er komt dan weer wat nieuws uit als de experiawifi niet meer wordt ondersteunt.

Wat ben ik blij met je feedback.


Ligt eraan hoe het bereik op de 1e verdieping nu is. Als dat goed is hoeft daar niks bij. In de zwaar betonnen woningen van tegenwoordig heb je echt op iedere woonlaag een versterker nodig. Is het allemaal gips en hout, dan vliegt de wifi er wel doorheen. 

Dus is het nu slecht op de 1e, dan jouw optie 1.

Is het nu prima,  dan jouw optie 2

 

Of er wat nieuws komt weet ik niet. Voorlopig blijft het enkel de Superwifi’s.


Duidelijk. Super bedankt voor je hulp en info.

Het lijkt erop dat het dan optie 2 gaat worden. 

Want de superwifi gaat dat bereik naar de 1e verdieping sowieso versterken. 

Mijn dank is groot. Ben weer wat wijzer geworden..