Skip to main content

Geen vraag, geen probleem. Maar gewoon een klein beetje ervaring delen.

Veel problemen die ik hier lees worden volgens mij veroorzaakt door tussenliggende eigen netwerkapparatuur (voornamelijk switches) die iets niet doen of niet goed doen. Zodra alles rechtstreeks verbonden is met de KPN Box 12, dan is er geen probleem.

Ik heb, zoals zovelen, een KPN Box 12 beneden met een SuperWifi2 accesspoint op de 1e verdieping. Dit alles is in de meterkast (en woonkamer) met elkaar verbonden via Netgear GS108Tv3 managed switches.

VLAN1 untagged op de Netgear poorten waarop de KPN Box 12, de SuperWifi2 node en de TV decoders zitten. Verder nog wat andere VLANs aangemaakt voor intern ander gebruik.

Het viel me onlangs op dat de SuperWifi2 met een rode stippellijn verbonden weergegeven stond in de KPN Box 12 GUI. En in de details stond bij de SuperWifi2 “Not Connected” bij de Connection Status. Toch geen enkel probleem ondervonden.
Internet, via WiFi verbonden met KPN Box 12 danwel met de SuperWifi2 node werkte prima.

Ook TV kijken ging probleemloos. Beneden decoder aangesloten op de woonkamer switch met uplink trunk naar de meterkast switch. Boven decoder aangesloten op de tweede ethernet interface van de SuperWifi2. De SuperWifi2 zelf bekabeld aangesloten op de switch in de meterkast.

Toch maar eens onderzocht waardoor die rode stippellijn gegeven werd en “Connection Status - Not Connected”.

Op de Netgear switches heb ik IGMP snooping aan op alle poorten en alle VLANs.
Verder geen Querier en ook geen Multicast Router op VLAN1. Dit doet de KNP Box 12.
Op de andere VLANs wel een Querier en Router. Niet de Netgear’s, maar een ander device.

Als eerste geprobeerd om IGMP snooping helemaal uit te zetten. En ja, dat had direct effect. De rode stippellijn werd een groene en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”.

Vervolgens IGMP snooping weer aan. Op alle poorten en op alle VLANs behalve op VLAN1. Zelfde effect. De rode stippellijn werd een groene en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”. Dit zou qua setup al prima zijn. Volgens mij werkt IGMP snooping op untagged VLAN1 zodra snooping op alle poorten actief is. Dan hoeft niet expliciet snooping op VLAN1 ook nog aan te staan.

Als laatste IGMP snooping op de Netgears op alle poorten en alle VLANs weer aan en het SuperWifi2 accesspoint bekabeld aangesloten direct op de KNP Box 12 ipv via de switch. En ook nu, uiteraard, een groene verbindingslijn en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”.

Uiteindelijk de laatste setup zo gelaten. De switch tussen SuperWifi2 boven en de KPN Box 12 was alleen maar een extra connectie. Het werkte prima met de switch ertussen, maar alle verkeer ging daarna via één enkele uplink naar de KPN Box 12.
Door de rechtstreekse aansluiting zit het SuperWifi2 accesspoint en de TV decoder boven op een eigen poort op de KPN Box 12.  De TV decoder beneden (en nog veel meer apparatuur) op een tweede poort op de KPN Box 12.

 

Plaatjes van bovenstaande :

SuperWifi2 aangesloten via switch infra. Alles gaat via één uplink naar de KPN Box 12.

 

 

SuperWifi2 (en daarachter 1 TV decoder) aangesloten rechtstreeks op KPN Box 12.
Alle andere apparatuur gaat nog steeds via één uplink naar de KPN Box 12.
Opmerking: met IGMP snooping op VLAN1 uit ziet het plaatje er precies zo uit, maar dan alles via één groene uplink ipv twee.

 

Wie weet en hopelijk dat iemand iets aan deze informatie heeft voor zijn eigen setup thuis.

Groeten, Patrick

Hi @pdejong! Ik heb dit voor de zekerheid intern doorgezet of we hier verder iets mee kunnen. Super bedankt voor de uitgebreide informatie!


Dank je @Bram_ 

Heb hier al vele setups gehad, voor velerlei redenen, maar eigenlijk gewoon omdat het kan :)  D-Link Covr 186x setjes, OpenWRT WLAN routers met roaming setup, Cisco, Fritz, etc. Werkte allemaal prima. Net zoals de SuperWifi setup. Geen enkel probleem en altijd snelle & stabiele verbinding.

Lees regelmatig mee in dit forum met alle problemen die voorbij komen. Lastige is dat dit zo ontzettend veel oorzaken kan hebben… van een slechte kabelverbinding (bv. eigen gemaakte UTP connector), storende apparatuur op de wifi frequenties, 10-tallen of meer AP's in de omgeving in een drukke straat en alle soorten en smaken switches om de boel aan elkaar te knopen (om nog niet te spreken van de configuratie van deze).
Daarnaast ook veel tegenstrijdige adviezen. Zoals Wifi op de BOX12 aan danwel weer uit icm de SuperWifi. Vervelend voor de eindgebruiker die niet meer weet hoe of wat en ook voor jullie omdat er altijd wel wat is. Succes met het iedere keer weer vinden van de oorzaak, want iedere omgeving is toch ook steeds weer uniek!

Groeten, Patrick


Geen vraag, geen probleem. Maar gewoon een klein beetje ervaring delen.

Veel problemen die ik hier lees worden volgens mij veroorzaakt door tussenliggende eigen netwerkapparatuur (voornamelijk switches) die iets niet doen of niet goed doen. Zodra alles rechtstreeks verbonden is met de KPN Box 12, dan is er geen probleem.

Ik heb, zoals zovelen, een KPN Box 12 beneden met een SuperWifi2 accesspoint op de 1e verdieping. Dit alles is in de meterkast (en woonkamer) met elkaar verbonden via Netgear GS108Tv3 managed switches.

VLAN1 untagged op de Netgear poorten waarop de KPN Box 12, de SuperWifi2 node en de TV decoders zitten. Verder nog wat andere VLANs aangemaakt voor intern ander gebruik.

Het viel me onlangs op dat de SuperWifi2 met een rode stippellijn verbonden weergegeven stond in de KPN Box 12 GUI. En in de details stond bij de SuperWifi2 “Not Connected” bij de Connection Status. Toch geen enkel probleem ondervonden.
Internet, via WiFi verbonden met KPN Box 12 danwel met de SuperWifi2 node werkte prima.

Ook TV kijken ging probleemloos. Beneden decoder aangesloten op de woonkamer switch met uplink trunk naar de meterkast switch. Boven decoder aangesloten op de tweede ethernet interface van de SuperWifi2. De SuperWifi2 zelf bekabeld aangesloten op de switch in de meterkast.

Toch maar eens onderzocht waardoor die rode stippellijn gegeven werd en “Connection Status - Not Connected”.

Op de Netgear switches heb ik IGMP snooping aan op alle poorten en alle VLANs.
Verder geen Querier en ook geen Multicast Router op VLAN1. Dit doet de KNP Box 12.
Op de andere VLANs wel een Querier en Router. Niet de Netgear’s, maar een ander device.

Als eerste geprobeerd om IGMP snooping helemaal uit te zetten. En ja, dat had direct effect. De rode stippellijn werd een groene en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”.

Vervolgens IGMP snooping weer aan. Op alle poorten en op alle VLANs behalve op VLAN1. Zelfde effect. De rode stippellijn werd een groene en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”. Dit zou qua setup al prima zijn. Volgens mij werkt IGMP snooping op untagged VLAN1 zodra snooping op alle poorten actief is. Dan hoeft niet expliciet snooping op VLAN1 ook nog aan te staan.

Als laatste IGMP snooping op de Netgears op alle poorten en alle VLANs weer aan en het SuperWifi2 accesspoint bekabeld aangesloten direct op de KNP Box 12 ipv via de switch. En ook nu, uiteraard, een groene verbindingslijn en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”.

Uiteindelijk de laatste setup zo gelaten. De switch tussen SuperWifi2 boven en de KPN Box 12 was alleen maar een extra connectie. Het werkte prima met de switch ertussen, maar alle verkeer ging daarna via één enkele uplink naar de KPN Box 12.
Door de rechtstreekse aansluiting zit het SuperWifi2 accesspoint en de TV decoder boven op een eigen poort op de KPN Box 12.  De TV decoder beneden (en nog veel meer apparatuur) op een tweede poort op de KPN Box 12.

 

Plaatjes van bovenstaande :

SuperWifi2 aangesloten via switch infra. Alles gaat via één uplink naar de KPN Box 12.

  

 

 

SuperWifi2 (en daarachter 1 TV decoder) aangesloten rechtstreeks op KPN Box 12.
Alle andere apparatuur gaat nog steeds via één uplink naar de KPN Box 12.
Opmerking: met IGMP snooping op VLAN1 uit ziet het plaatje er precies zo uit, maar dan alles via één groene uplink ipv twee.

 

 

 

Wie weet en hopelijk dat iemand iets aan deze informatie heeft voor zijn eigen setup thuis.

Groeten, Patrick

Superwifis communiceren onderling met elkaar voor o.a. gegevenssynchronisatie op basis van lokale multicast communicatie. Als er dus een rode stippellijn staat ondanks dat er bij staat connection good 1 Gbit voor de ethernet dan betekent dit het volgende.  De eerder genoemde multicastcommunicatie faalt blijkbaar en komt niet aan bij de andere superwifi. Dit kan meerdere redenen hebben. Vaak komt dit omdat tussenliggende switchapparatuur onbedoeld de multicastcommunicatie van de superwifis zelf gaan interpreteren. Dit lukt vervolgens niet en dan wordt de informatie weggegooid.  De reden dat de rest verder allemaal lijkt te functioneren komt omdat de superwifi op ethernetniveau gewoon hetzelfde als een switch werkt en correct verbonden is. Alle verkeer inclusief alle verbonden wifi apparaten op de superwifi kunnen dus gewoon blijven communiceren. De superwifi kan zelfs nog steeds een legitiem ip adres hebben echter de connection status is offline qua synchronisatieproces. Wat er in die situatie waarschijnlijk zal falen is als bv de wifinaam wordt aangepast. Deze wijziging zal de rode stippellijn superwifi  niet bereiken.

 

Moderator edit: voor de overzichtelijkheid afbeeldingen onder spoiler geplaatst


Geen vraag, geen probleem. Maar gewoon een klein beetje ervaring delen.

Veel problemen die ik hier lees worden volgens mij veroorzaakt door tussenliggende eigen netwerkapparatuur (voornamelijk switches) die iets niet doen of niet goed doen. Zodra alles rechtstreeks verbonden is met de KPN Box 12, dan is er geen probleem.

Ik heb, zoals zovelen, een KPN Box 12 beneden met een SuperWifi2 accesspoint op de 1e verdieping. Dit alles is in de meterkast (en woonkamer) met elkaar verbonden via Netgear GS108Tv3 managed switches.

VLAN1 untagged op de Netgear poorten waarop de KPN Box 12, de SuperWifi2 node en de TV decoders zitten. Verder nog wat andere VLANs aangemaakt voor intern ander gebruik.

Het viel me onlangs op dat de SuperWifi2 met een rode stippellijn verbonden weergegeven stond in de KPN Box 12 GUI. En in de details stond bij de SuperWifi2 “Not Connected” bij de Connection Status. Toch geen enkel probleem ondervonden.
Internet, via WiFi verbonden met KPN Box 12 danwel met de SuperWifi2 node werkte prima.

Ook TV kijken ging probleemloos. Beneden decoder aangesloten op de woonkamer switch met uplink trunk naar de meterkast switch. Boven decoder aangesloten op de tweede ethernet interface van de SuperWifi2. De SuperWifi2 zelf bekabeld aangesloten op de switch in de meterkast.

Toch maar eens onderzocht waardoor die rode stippellijn gegeven werd en “Connection Status - Not Connected”.

Op de Netgear switches heb ik IGMP snooping aan op alle poorten en alle VLANs.
Verder geen Querier en ook geen Multicast Router op VLAN1. Dit doet de KNP Box 12.
Op de andere VLANs wel een Querier en Router. Niet de Netgear’s, maar een ander device.

Als eerste geprobeerd om IGMP snooping helemaal uit te zetten. En ja, dat had direct effect. De rode stippellijn werd een groene en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”.

Vervolgens IGMP snooping weer aan. Op alle poorten en op alle VLANs behalve op VLAN1. Zelfde effect. De rode stippellijn werd een groene en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”. Dit zou qua setup al prima zijn. Volgens mij werkt IGMP snooping op untagged VLAN1 zodra snooping op alle poorten actief is. Dan hoeft niet expliciet snooping op VLAN1 ook nog aan te staan.

Als laatste IGMP snooping op de Netgears op alle poorten en alle VLANs weer aan en het SuperWifi2 accesspoint bekabeld aangesloten direct op de KNP Box 12 ipv via de switch. En ook nu, uiteraard, een groene verbindingslijn en de Connection Status ging naar “Excellent - 1000Mbps”.

Uiteindelijk de laatste setup zo gelaten. De switch tussen SuperWifi2 boven en de KPN Box 12 was alleen maar een extra connectie. Het werkte prima met de switch ertussen, maar alle verkeer ging daarna via één enkele uplink naar de KPN Box 12.
Door de rechtstreekse aansluiting zit het SuperWifi2 accesspoint en de TV decoder boven op een eigen poort op de KPN Box 12.  De TV decoder beneden (en nog veel meer apparatuur) op een tweede poort op de KPN Box 12.

 

Plaatjes van bovenstaande :

SuperWifi2 aangesloten via switch infra. Alles gaat via één uplink naar de KPN Box 12.

 

 

SuperWifi2 (en daarachter 1 TV decoder) aangesloten rechtstreeks op KPN Box 12.
Alle andere apparatuur gaat nog steeds via één uplink naar de KPN Box 12.
Opmerking: met IGMP snooping op VLAN1 uit ziet het plaatje er precies zo uit, maar dan alles via één groene uplink ipv twee.

 

Wie weet en hopelijk dat iemand iets aan deze informatie heeft voor zijn eigen setup thuis.

Groeten, Patrick

Hoi Patrick uitstekende verhaal over IGMP icm snooping ,veel al lees ik hier reactie van mensen die een switch aanschaffen om dan maar van hun verbindingsproblemen af te zijn.

Persoonlijk ben ik van mening dat dit niet de work a round moet zijn van de klant maar van de host dus in dit geval KPN.

Ik zelf gebruik al jaren deze structuur met uitzondering van de superwifi van KPN daarvoor heb ik DECO’s dus Mesh en opzicht gaat dat goed ware het niet dat niet alle issue hier mee opgelost zijn van KPN.

Ik krijg wel eens het idee dat mensen een switch aanschaffen en meestal zo goedkoop mogelijk omdat men dan maar denkt van die problemen af te zijn zonder te weten waar de switch voor is en welke specs de switch heeft.

ik heb hier al eens een info topic geplaatst over de werking van multi en unicsasten.

Wellicht zou het een idee zijn dit eerst te lezen voor klanten meteen maar een switch aanschaffen.

Wat betreft de switch als men dan toch besluit er 1 te kopen dan zou Netgear inderdaad wel de juiste keus zijn en dan managed en IGMP en deze heb al vanaf 25 euro.

Verder goed verhaal van je en goede info.