Skip to main content

Hoi,

Ik heb drie bekabelde superwifi punten (de witte). Vanochtend toonde het basispunt de rode lamp. Een ander wifi punt in het netwerk bleef als enig groen. Het is me niet gelukt om dat te herstellen. Ik heb het volgende gedaan:

  • Experia box V10 herstart en kabels opnieuw aangesloten (niet gereset, wil niet alles kwijt zijn). Vervolgens basis-Wifipunt gereset en opnieuw aangesloten.
  • Andere wifipunten van de spanning gehaald.
  • Kabels van het basis-Wifipunt verwisseld
  • Wifi punten omgewisseld (het omgewisselde wifi punt werd paars)

Echter, het basis Wifi punt blijft rood branden. Wat kan ik doen?

groeten, Jurrien

Als alle WiFi punten bekabeld zijn aangesloten, dan is er geen "basispunt". Elk punt kan de master zijn, en dat wil wel eens wisselen. Maakt ook helemaal niets uit welk punt de master is.

Als oplossing: reset gewoon die ene die rood blijft. Die kunt u daarbij gewoon op dezelfde plek laten staan. Kleine knopje 15 seconden vasthouden met een paperclip. Totdat de lamp 3 x rustig knippert.


Dank voor de tip. Inmiddels had ik twee Wifi punten die rood geven en 1 die paars gaf. Ik heb ze alle drie op de plek gereset. Ze geven nu alle drie paars….. wat te doen?


Dank voor de tip. Inmiddels had ik twee Wifi punten die rood geven en 1 die paars gaf. Ik heb ze alle drie op de plek gereset. Ze geven nu alle drie paars….. wat te doen?

Kabels erin steken? Blijkbaar hebben ze geen contact met het modem. 


Hoi, de kabels zitten er netjes in.

Heb ook gelezen hier op het forum om de versterkers twee min van de stroom te halen,  en dan opnieuw te starten. Maar ook dan blijft het paars.

Wat nu?


Als hij Paars blijft dan zijn de Super wifi’s niet goed geconfigureerd. het beste wat er dan gedaan kan worden is de SW tijdelijk met een kabel te verbinden met de V10. Hierna een reset uit te voeren op de SW’s daarna starten ze opnieuw op knipperen eerste groen en uiteindelijk volledig groen. 


Hoi, dank voor je reactie. Maar ze zijn al bedraad aangesloten aan de V10. Ik heb ze gereset, maar bij opnieuw opstarten gaan ze opnieuw op oranje, nadat ze groen geknipperd hebben.


  1. Misschien ook eerst even checken of alle instellingen (met name DHCP en port forwarding) op het modem nog goed, c.q. op de standaard-instellingen staan. Desnoods eerst port forwarding voor de SW’s leeg maken. Indien er iets aan IP adressen niet standaard is (het modem is zgn. DHCP server en verwacht dat het de enige is) kan er een probleem ontstaan.
  2. Zijn er eventueel andere apparaten die als DHCP server figureren?
  3. Standaard heeft het modem IP adres 192.168.2.254, en de SW’s respectievelijk 192.168.2.1 en 192.168.2.2 echter tijdens de configuratie wordt bij de SW’s altijd eerst even 192.168.2.152 gebruikt. Als een van deze IP adressen voor iets anders gebruikt wordt ontstaat er een probleem. Overigens is het ook beter de SW’s één voor één in te schakelen, c.q. te configureren (resetten) en het tweede pas in te schakelen als het eerste groen is. Dit omdat ze anders beide tijdens de configuratie even IP adres 192.168.2.152 willen hebben. Dat kan niet gelijktijdig en daardoor kan er mogelijk een conflict onstaan.
  4. Mocht er iets aan de firewall instellingen van het modem gewijzigd zijn: poort nummers 9000, 9001, 9002, etc. worden door KPN gebruikt bij de automatische configuratie van de SW’s en moeten dus worden doorgelaten. De configuratieprocedure voor de SW’s (én de TV box!) bepaalt dan hoe de port-forwarding op het modem wordt ingesteld. Bij mij is b.v. externe poort 9000 doorgezet naar interne poort 7547 van het eerste SW punt, 9001 gaat naar 7547 van het tweede SW punt en 9002 gaat naar 7547 van mijn TV box. Als de poorten 9000 t/m 90....?  geblokkeerd worden door een firewall zal de configuratie niet werken en het lampje nooit groen worden.

Als je ze alle 3 reset, dan de utp kabels los maken. Dan resetten. Dan  bij 1 punt de utp-kabel er in steken. Half uurtje wachten. En dan de andere.

Een paars lampje bij een bekabeld aangesloten SuperWiFi betekent volgens mij dat de kabel niet goed is, maar dat die er wel een langzamere 100 mbit verbinding over heeft.


Hallo @Nick83 

Een paars lampje bij een bekabeld aangesloten SuperWiFi betekent volgens mij dat de kabel niet goed is, maar dat die er wel een langzamere 100 mbit verbinding over heeft.

Een paars lampje betekent dat het wifipunt (nog) niet (meer) aangemeld c.q. geactiveerd is, dat is de uitgangssituatie bij nieuw uit de doos of een hardwarematige reset.

 


Hoi @Jurrien2, is het inmiddels gelukt? We zijn nu een paar dagen verder. Anders vind je op de site nog meer informatie over wat de lampjes betekenen op de SuperWifi 1.


Hoi, inmiddels contact gehad met de kpn. Schijnt een probleem met de modem te zijn. Ze sturen een nieuwe toe.


Heel fijn. Mocht dat niet de oplossing zijn, dan hoor ik dat graag van je. 


Weer contact met kpn gehad, want de superwifi punten blijven paars geven. Ben wel helemaal klaar met die superwifi. Als het werkt, dan werkt het prima, maar als het niet werkt dan wordt je er heeeel druk mee. Afgelopen vrijdag heb ik vier verschillende kpn medewerkers aan de lijn gehad die alle vier met een andere oplossing kwamen en mekaar tegen spraken. Uiteindelijk hielp niks. 


Ik word gebeld door een monteur. ben benieuwd wat dat gaat opleveren.


Is er nog een andere suggestie dan superwifi? Of is dit het enige dat kpn aanbiedt op dit gebied?


Wat een gedoe zeg. Ik snap wel dat je daar van baalt. Dacht je de oplossing gevonden te hebben, blijkt het toch anders. Hopelijk kom je er met de monteur uit. Hoor dan ook graag als er contact is geweest. 

Want we hebben niet iets anders om de wifi te versterker en te verspreiden, dan zou je naar andere apparatuur moeten zoeken.