Skip to main content

Goedemorgen,

Sinds een paar weken hebben wij (extra) zonnepanelen op ons dak en deze zijn verbonden met de WiFi om opbrengst etc. te kunnen uitlezen. Om dit te kunnen doen, heb ik op aanraden van de installateur, een extra 2.4GHz netwerk aangemaakt en de omvormer(s) hiermee verbonden.

 

De omvormer van ons bestaande systeem (Goodwe omvormer) gaf geen problemen. Sinds de omvormer van het nieuwe systeem ook is aangesloten (Solis), is de SuperWifi erg instabiel. Soms werkt het prima, en halen we overal in huis +/- 100mbit/s download snelheid (draadloos) maar op andere momenten is het maar 5mbit/s. En even later werkt de WiFi helemaal niet meer. Dit geldt eigenlijk alleen voor apparaten die zijn verbonden met de SuperWifi punten (1e verdieping & zolder). Bij apparaten die zijn verbonden met de Experiabox 12, heb ik niks gemerkt (begane grond).

Ik heb inmiddels alle suggesties in dit topic al gevolgd:
 

 

Daarnaast heb ik nu het extra 2.4GHz netwerk weer uitgezet (en zijn de omvormers dus niet meer verbonden). Alsnog is de snelheid & stabiliteit niet wat het tot een week of 4 geleden was.

 

Beide omvormers hebben geen utp aansluiting. Ik kan dit eventueel wel aanvragen bij de installateur maar dan moet ik ook een kabel trekken naar zolder. Als ik het via WiFi kan oplossen, heeft dat de voorkeur.

 

Is er iemand hier met ervaringen / suggesties of andere ideeën om de omvormers op een stabiele manier te verbinden met de (Super)Wifi?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hoi @Tim46 en welkom op het forum! 
Het is zeker mogelijk dat de zonnepanelen en nieuwe apparatuur invloed hebben op de wifi verbinding. Ik heb zelf zo geen oplossing, behalve om eens een schone installatie te doen van de SuperWifi en dan te kijken of het beter gaat. En hopelijk hebben andere forumgebruikers ook nog tips voor je om de wifi verbinding verder te verbeteren. 


Hoi Liesbeth,

Bedankt voor je reactie. De schone installatie van de SuperWifi heb ik al gedaan (alles resetten dmv het knopje aan de achterkant en opnieuw instellen). Dat hielp helaas niet.


Hallo Tim,

Regelmatig komen de onderwerpen zonnepanelen in combinatie met wifi-storingen terug op dit forum.

Eén enkele oorzaak is vaak moelijk aan te wijzen, maar het is bekend dat sommige merken en types omvormer kunnen storen op de communicatiekanalen. Niet alleen op de wifi-band, maar ook babyfoons en zelfs C2000 (hulpdiensten) kunnen hier hinder van ondervinden. Vaak ligt de oorzaak in een slecht leg- of aansluitplan of in ondeugdelijke apparatuur.

De storingen lijken zich vaker voor te doen als er wordt teruggeleverd.

Wat je zelf kan doen hieraan is controleren of jouw apparatuur CE-gecertificeerd is en je kan contact opnemen met de installateur om na te gaan hoe de panelen zijn aangesloten.

Wat je verder kan doen is nagaan welke wifi-frequenties het beste werken en ipv de automatische stand, die frequenties handmatig in te stellen (ik weet alleen niet of een Experiabox dat ook ondersteunt). Sowieso kan het bedraad aansluiten van je superwifi-punten al leiden tot een reductie van 50% van potentiele problemen.


Hoi Arjan,

 

Nog bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels nog het e.e.a. geprobeerd. Helaas nog niet de mogelijkheid gehad de SuperWifi bedraad aan te sluiten.

 

Ik heb wel beide punten geplaatst op de eerste verdieping, in plaats van 1 op zolder. De omvormer(s) hebben nog altijd voldoende bereik maar het probleem met wegvallende wifi op de 1e verdieping lijkt verholpen. Misschien zijn 2 SW punten op de eerste wel wat overkill maar de wifi lijkt in ieder geval veel stabieler.

 

Groeten Tim