Skip to main content

Wij hebben boven en Experia wifi versterker staan, bedraad. Nu valt me op dat de 5GHz band tot wel 25x sneller is dan de 2,4. Namelijk 10mb/s tegenover 250 mb/s. Dit verschil is zowel vlak naast de versterker als op een afstand van zo'n 8 meter.

Je zou toch prima 50 mb/s moeten kunnen halen op de 2,4GHz? Helaas werken niet alle apparaten met 5GHz, anders was het niet zo'n probleem.

Wat kan het probleem zijn?

M.v.gr.

Michel

Hi @MichelLin, het klopt wel dat je met de 5Ghz band een véél hogere snelheid kunt behalen dan met de 2,4Ghz band. Beide banden maken gebruik van verschillende frequenties, 2,4Ghz komt verder, maar is ook een stuk minder snel. 

Dat je aangeeft geen verschil te merken tussen 8 meter afstand en náást de versterker vind ik wel merkwaardig. Is het mogelijk om de Experia Wifi -puur om te testen- op een andere locatie neer te zetten? Mocht er een storingsbron in de buurt aanwezig zijn dan zou het maar zo eens kunnen dat de wifi het een stuk beter doet als hij op een andere locatie staat.

Mocht je geen verschil merken, zou je dan eens een kijkje willen nemen in het volgende artikel?

 


Het verschil is er ook als ik naast de versterker zit dus een stoor bron kan het niet zijn. Ook wel vreemd dat de upload bij 5 ghz 2x zo hoog is als de download. Maar goed, het gaat mij om de snelheid van 2,4 ghz, die is dramatisch laag via de versterker. Herstarten ed helpt niks.


Dat het verschil er ook is als je naast de versterker zit geeft juist wel aan dat er sprake kan zijn van een storingsbron, aangezien het signaal direct al zo slecht is en niet pas op een afstandje van de versterker. Dan kan inhouden dat het signaal ergens door wordt ‘opgeslokt’. Vandaar mijn vraag om de Experia Wifi op een andere locatie te testen. Zou je dan nog willen doen? 

Mocht de verbinding zo slecht blijven, zou je de versterker dan willen resetten volgens de stappen in het artikel waar ik op gewezen heb? Ik hoop dat 1 van beide opties toch een verschil gaat maken, mocht alles hetzelfde blijven op een andere locatie én na de reset, dan kan het ook zijn dat je Experia Wifi zijn beste tijd gehad heeft. Experia Wifi's zijn niet meer te koop, als hij defect blijkt te zijn kan je dus niet een nieuwe bemachtigen. Wat je dan wél kan doen is overwegen om de overstap maken naar SuperWifi punten. Als je de stappen uit onze Wifi Manager (klik!) volgt en die meet ook problemen met de wifi, dan kan je een leuke korting ontvangen op de aanschafprijs 🙂