Skip to main content

Ik ervaar een te lage wifi snelheid in huis op de superwifipunten. Bij een abbo van 200mb haal ik eigenlijk vaak slechts 50 a 60 to 70Mb.

Uit het overzicht van mijn netwerk (zie screendump) blijkt dat de bandbreedte van het meshnetwerk zelf ook vrij laag is. slechts 350Mb (2x) en zelfs 1x plm 140Mb.

Mijn vraag aan forumleden met vergelijkbare opstelling (box12 en superwifi) is:  welke bandbreedte tussen het modem en de superwifi's ervaren jullie ?  en wat is bij jullie dan de daadwerkelijke snelheid , gemeten op een aangesloten apparaat ?

 

Dat is wel vreemd.  Ik heb tussen het modem en elke superwifi 1733mb/s. Af te lezen op zowel webgui als kpn thuis app. Daadwerkelijke snelheid op verbonden devices conform abonnement of zelfs iets daarboven. 

Het lijkt dat de backhaul communicatie met jouw superwifi niet optimaal is.

Mogelijk heeft iemand hier een tip om dat te corrigeren.??


Hoi en van harte welkom op ons forum @Leon1685!

Apart dat de snelheid via je SuperWifi laag uitvalt. Ben je intussen verder gekomen? Hoe branden de lampjes op de SuperWifi punten? Maakt het verschil als je je SuperWifi reset en opnieuw verbindt? Mocht dat handig zijn, je leest er alles over in ons SuperWifi installatie en gebruik topic.


Dank voor je reactie Alexandra. Ik ben nog niet veel verder gekomen. Na het spanningsloos maken van de modem was de snelheid naar alle Wifi punten voor korte tijd 1,7 Gbit/s maar viel na een half uur weer terug naar de lage snelheden.

Het netwerk lijkt zich spontaan steeds opnieuw aan te passen. Inmiddels heeft er een vertakking plaats gevonden waarbij één van de Wifi punten via een een ander Wifi punt loopt (en dus niet meer via de modem) en deze verbindt zich wonderbaarlijk wel met een hoge snelheid. De vertakking is vreemd want de afstand tussen woonkamer en zolder is langer ten opzichte van de modem in de meterkast.

Na de reset van de modem (vorige week) is de versie geüpdate naar SGEJ10000516. Daarmee is het SuperWifi punt in de meterkast vervallen (niet meer nodig). Ik heb toen alle SuperWifi punten gereset en verbonden met de modem t.b.v. de update.

De lampjes op de SuperWifi punten wisselen in de loop de uren van geel naar groen en weer terug naar geel. Zou het probleem wellicht kunnen worden veroorzaakt door een storing aan de modem?

 

 

 


@Leon1685 Hmm. "De lampjes op de SuperWifi punten wisselen in de loop de uren van geel naar groen en weer terug naar geel." Dit klinkt niet optimaal. Het lijkt me geen storing in het modem. Het lijkt meer iets tussen de SuperWifi's onderling, de kwaliteit van de verbinding wisselt blijkbaar heel erg. 

Kan je de SuperWifi's verplaatsen en als test dicht(er)bij elkaar zetten? Ik ben benieuwd of het dan ook gebeurt, of dat de verbinding dan goed blijft.


Ik heb (ook op advies van de KPN WiFi manager) het SuperWifi punt in de kast op de overloop gezet (kastdeur op een kier) en sinds dien blijft de indicatie groen met een snelheid van 1,733 Gb. Hiermee bereik ik op de laptop op mijn werkkamer (ongeveer twee meter verder) een netto snelheid van 60-80 Mbit (van het 200 Mbit abonnement). Ik had eerlijk gezegd meer verwacht van dit systeem. Dezelfde laptop geeft in de woonkamer namelijk snelheden van 140 Mbit of meer.

Een extra SuperWifi punt op de oude positie op mijn werkkamer, ongeveer anderhalve meter verder, blijft wisselen tussen geel en groen. Blijkbaar heeft dit extra SuperWiFi punt moeite om verbinding te maken met het andere (goed werkende) SuperWifi punt op de overloop. Zijn de SuperWifi punten wel ontworpen om de verbinding door te geven naar een volgend WifFi punt of alleen vanuit de (centraal gelegen) modem?


@Leon1685 De SuperWifi punten communiceren zowel onderling als met het modem, aangezien je de KPN Box 12 hebt. De KPN Box 12 heeft sinds een tijdje een firmware update waardoor deze mesh ondersteunt, oftewel het samenwerken met je SuperWifi.

SuperWifi zorgt ervoor dat je je wifi verbinding versterkt, maar het blijft uiteindelijk nog steeds een wifi verbinding. Deze is gevoelig voor andere signalen en storingsbronnen in je buurt. Denk ook aan obstakels die het signaal kunnen blokkeren. zoals de kastdeur. afhankelijk van het materiaal. Daarom kan het even zoeken zijn naar de beste opstelling bij jou in huis. Je kunt ook onze KPN Thuis app hierbij gebruiken.


Update: De geleverde (witte) SuperWifi punten zijn na een bezoek van een monteur vervangen door nieuwe (zwarte) SuperWifi2 punten. Hiermee is er boven op mijn werkkamer een stabiele verbinding ontstaan, waarbij mijn laptop bedraad is aangesloten op het SuperWifi2 punt zodat hier geen snelheid verloren gaat door een extra Wifi verbinding naar de laptop.

De draadloze verbinding tussen de modem en de tv ontvanger bleef echter met dit nieuwe SuperWifi2 punt nog steeds haperen. Het beeld bleef regelmatig even stil staan, kortstondig maar goed zichtbaar. Ook dit probleem lijkt deze week opgelost te zijn door het aanbrengen van een (vaste) UTP kabel verbinding naar de modem in de hal (het moet zich misschien de komende weken nog even bewijzen). Een draadloze verbinding met een SuperWifi2 punt blijkt dus (in ieder geval in mijn situatie) niet stabiel genoeg voor ongestoorde tv ontvangst.


Bedankt voor de update @Leon1685, top dat de SuperWifi 2 punten voor verbetering zorgen 🙂

Het heeft er inderdaad alle schijn van dat het via een draadloze verbinding niet gaat lukken in jouw woning, erg jammer maar gelukkig gaat het via een UTP kabel wel helemaal prima 😊