Skip to main content

Even een vraagje.

Ik ben in het bezit van een ExperiaV10. Deze stond altijd in de woonkamer (nabij de telefoonaansluiting) en is nu verplaats naar de meterkast i.v.m. overgang naar glasvezel.

Ik heb Superwifi2 punten aangeschaft om zo de Wifi netjes te kunnen verdelen over de woning.

Deze komen eerdaags binnen. Drie stuks voor iedere verdieping één.

Nu heb ik een UTP cat5 kabel lopen vanuit de meterkast naar mijn woonkamer waarop ik de Superwifi 2 wil aansluiten.

 

Nu mijn vraag: wat kan er op de LAN-poorten aangesloten worden van deze SuperWifi 2 punten?

Is dat alleen voor een tv-kastje of mag er ook een switch (Netgear Prosafe gs105e) achter gehangen worden. Dit i.v.m. meerdere bekabelde apparaten die in die hoek staan.

Heb nl geen zin om weer onder de vloer te gaan voor een extra kabel.

De overige Superwifi2 punten zullen draadloos worden verdeeld.

 

ps.…had al even gezocht op internet en in dit forum maar kon nergens een duidelijk antwoord of een handleiding vinden m.b.t. de LAN-poorten.

 

Alvast bedankt voor de reacties, Gr Erik
 

 

Hallo @EAH76 


Ja, je kan prima die switch aansluiten op de 2de poort van het SW punt.
Persoonlijk zou ik het anders doen en de LAN kabel in de switch stoppen en de SW en de rest van je apparaten op de switch aansluiten.


Wat @GeSp zegt ☝🏼

 

En is dat een cat5? Of cat5e?

Cat5 gaat tot 100mb. Je Superwifi zal dan oranje gaan branden en niet meer dan 100mb geven. Als dit genoeg is, geen probleem, maar dan weet je dat.

Cat5e is minimaal wat je nodig hebt om de volle 1000mb te benutten.


Hallo @EAH76 


Ja, je kan prima die switch aansluiten op de 2de poort van het SW punt.
Persoonlijk zou ik het anders doen en de LAN kabel in de switch stoppen en de SW en de rest van je apparaten op de switch aansluiten.

Ok....dus modem >>> lankabel >>> switch >>>> alles van apparatuur via lan(dus ook de dongel?)


Dongel? Welke dongel, 4g dongel? Die gaat in de usb poort van de v10 toch?


Ok....dus modem >>> lankabel >>> switch >>>> alles van apparatuur via lan(dus ook de dongel?)

Ja, alle netwerk apparatuur op de switch aansluiten.

Als je met dongel het SuperWifi punt bedoeld dan ja, die ook.

Als je wat anders bedoeld met dongel, zie de het bericht van @DennisA78 hierboven.
 


Waarom zet je het modem niet in de woonkamer ?


Dongel? Welke dongel, 4g dongel? Die gaat in de usb poort van de v10 toch?

Sorry...bedoel de SuperWifi2


Ok....dus modem >>> lankabel >>> switch >>>> alles van apparatuur via lan(dus ook de dongel?)

Ja, alle netwerk apparatuur op de switch aansluiten.

Als je met dongel het SuperWifi punt bedoeld dan ja, die ook.

Als je wat anders bedoeld met dongel, zie de het bericht van @DennisA78 hierboven.
 

Bedoel idd de SuperWifi... had ergens gelezen dat die niet achter een switch kon daar die dan de andere punten niet kon koppelen en verkeerd in het netwerk zou wegzetten...dus geen mesh meer zalmaarzeggen.


Gewoon alles op die switch aansluiten en het werkt, ook de Superwifi. 

 

Wat @JanBar zegt is ook waar. Die utp kabel kan immers ook in je glasvezelkastje,  en je modem dan in de woonkamer. Dan is die hele switch wellicht niet eens nodig.