Skip to main content

Hoi. Ik heb in de meterkast een box 12 hangen en op de eerste verdieping een super wifi2 staan, Die laatste is zo sterk dat mijn telefoon beneden eerder met de SW2 connectie maakt dan met de router. Werkt dus prima.

Maar boven heb ik in de werkkamer een laptop vast staan, die gebruik maakt van de SW2.
Dat gaat 90 % van de tijd goed, Soms echter lijkt hij de verbinding met de SW2 kwijt te zijn en gaat het proberen connectie te maken met de router. Die connectie is slecht, Na een minuut of twee is de SW2 weer leading en kan ik weer gewoon door werken. Ik begrijp niet waar dat door kan ontstaan. Waarom zou een goede verbinding met de SW2 opeens vervallen?

Hallo @uppe, wat jammer om dit te lezen! Wat voor laptop heb jij? En heb je de mogelijkheid om deze bekabeld aan te sluiten? Je zou eens kunnen proberen om via de webinterface van de SW2 ‘extra wifi’ aan te zetten en dan met deze SSID specifiek deze laptop te verbinden. Het zou natuurlijk ook zonder dit moeten werken, maar het is het proberen waard!


Is de SW2 bekabeld aangesloten op de KPN Box?

Bestaat er een mogelijkheid om de KPN Box aan de buitenkant van de meterkast te hangen?

U heeft maar 1 SuperWiFi?


Beste @uppe, ik zie dat je niet meer gereageerd hebt. Hopelijk is het opgelost! Mochten we nog iets voor je kunnen doen, beantwoord je dan bovenstaande vragen?


Nee, opgelost is het niet. Veel geprobeerd en ik word er een beetje gek van

ik vraag me trouwens steeds meer af of het de box 12 of de sw2 betreft,

De SW2 is niet bekabeld aangesloten. Wel initieel natuurlijk, maar nu niet meer.

Ik heb de router op verschillende manieren geplaatst maar geen verschil.

Ik heb de SW2 opnieuw geinitialiseerd en ook gekeken of er stoorzenders op de gekozen kanalen zit. Die heb ik een beetje aangepast. Ik heb de luxe van een hoekhuis dus ik heb lege kanalen voor het uitzoeken.

De box 12 lijkt nu het probleem te zijn, want soms als mijn telefoon op de router aangesloten heeft lijkt het ook geregeld weg te vallen voor korte tijd. Dus wellicht gaat het signaal van de router niet eens goed naar de SW2.

Hoe kan ik nou loggen of dat dat het probleem is? Hebben jullie een programma waarmee ik gedurende een dag constant kan pollen of de verbinding er nog is? Graag windows omdat mijn dekstop bedraad aan de router hangt én 1 voor android omdat ik dan hetzelfde kan doen op een laptop.


Zou je eens in kunnen loggen op de Box 12 en kijken welke firmware daarop staat? Die zou op -516 moeten eindigen. Als dat niet zo is, zou je die eens willen resetten? Daarnaast: heb je de mogelijkheid om de SW2 dichterbij de Box 12 te zetten? Ik vind het ook lastig om te zeggen waar het nou wel of niet aan ligt 😞.


hoi.

Het uitsluiten van problemen leidt uiteindelijk wel tot het vinden van het probleem.. (houd ik me zelf maar voor)

Vandaar ook mijn vraag. Hebben jullie programma's waarmee ik gedurende een dag het de connectie kan pollen?

hieronder trouwens de gegevens van het modem.

Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ10000516
Bootloader 0.96.30-sec
GUI Version 5.48.6

 

 


Dat is inderdaad de juiste firmware versie! We hebben niet zo'n programma, of iets anders waarmee je het zou kunnen monitoren. Vandaar ook de vraag of het beter gaat als je het SuperWifi punt dichterbij zet. 🙂


natuurlijk kan ik het superwifi dichter bij de router zetten, maar dan heb ik boven zeker geen ontvangst voor de laptop. Dus dat helpt me niet verder. 

Zit er in de SW2 of in de router ergens logging die ik hiervoor gebruiken kan?

Ik heb inmiddels het programma pingplotter gevonden en hiermee ga ik testen.

Ik ben een particulier en geen zakelijk gebruiker. Wat is de SLA voor mijn glasvezel verbinding? Welke uptime garandeert  KPN?


Wat wij garanderen is een stabiel, bekabeld, werkend netwerk. Voor wat betreft wifi valt daar geen cijfer aan te hangen: daar spelen zoveel externe factoren mee. Als het SuperWifi punt dichterbij wel de juiste resultaten oplevert, zou je er dus nog eentje tussen kunnen zetten. Als jij je forumprofiel aanvult met je adres en klantnummer dan kan ik in ieder geval kijken of ik ook zie dat het modem zijn verbinding verliest. Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten. 


Wat wij garanderen is een stabiel, bekabeld, werkend netwerk. Voor wat betreft wifi valt daar geen cijfer aan te hangen: daar spelen zoveel externe factoren mee. Als het SuperWifi punt dichterbij wel de juiste resultaten oplevert, zou je er dus nog eentje tussen kunnen zetten. Als jij je forumprofiel aanvult met je adres en klantnummer dan kan ik in ieder geval kijken of ik ook zie dat het modem zijn verbinding verliest. Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten. 

Dag Marcia.
Het is bijgewerkt in mijn profiel. 
Nee, ik begrijp dat de SLA niet verder gaat dan de bedrade spullen waar KPN controle over heeft. En ik begrijp dat 100% niet haalbaar is, maar jullie hebben neem ik aan wel een SLA ook naar de particuliere klanten, waarin dingen staan zoals beschikbaarheid percentages, oplostijden e.d. 

Graag hoor ik wat de verbinding statistieken zijn van mijn modem. Omdat het af en toe optreed ben ik wel nieuwsgierig naar de meting over enkel dagen. In de tussentijd ga ik dat programma op bekabelde desktop  en een losse laptop configureren,

groet!


Ik zie geen verbrekende verbindingen, wat op zich een goed teken is. Verklaart echter nog steeds niet waarom het wegvalt. Ik denk dat een factor is dat jij nu een ‘internet instap’ abonnement hebt waarbij je maximaal 20 Mbit/s downloadsnelheid hebt. Dat is op zich al niet zoveel. Dat zal alleen niet de oorzaak zijn van de wegvallende verbinding.

 

Ik verwacht dat dit te maken heeft met het feit dat je laptop niet helemaal goed om lijkt te gaan met het juist verbinden met de SuperWifi. Daarvoor kan je het volgende eens lezen en dan met name het stukje Roaming en bandsteering op wifi en gastwifi:. Daar staan ook wat tips wat je zou kunnen doen om dit te verhelpen.

 

 


Nou, instap ja (ik ben ex telfort), maar fors meer dan 20mb!

Als ik de SW2 draadloos laat werken, toont de router dat die verbinding excellent is. -64db. Alleen valt de verbinding dus af en toe weg van de SW2 naar de laptop. Ondanks dat ik op de laptop 5 streepjes zie.
Als ik de SW2 bedraad aansluit, is de verbinding nog maar ‘Goed’, niet langer excellent. Komt waarschijnlijk omdat ik ergens in de verbinding een stukje 100 mb kabel heb (of connectoren). Maar sindsdien heb ik geen uitval meer gehad van mijn verbinding.  Dus ik houd het maar hierbij. 

Jammer is het wel dat de SW2 niet zo plug en play is als gezegd is. Of ja, het werkt dan wel, maar zonder kwaliteit verbinding. Wellicht dat alles beter wordt als de SW2 eindelijke de mogelijkheden met wifi 6 gaat gebruiken.

Tot die tijd is mijn advies aan anderen met hetzelfde probleem: een draad naar de SW2 of accepteren dat de verbinding soms wegvalt.