Skip to main content

Super WiFi, ………. Signaalkillers??

Sinds kort 1Gbps glasvezel van KPN. 
Glas komt binnen in de woonkamer; Box12 staat ook in woonkamer. Laat ik mijn woonsituatie uitleggen, bovenhuis jaren 30, 3 lagen, houten vloeren, plafonds gipsplaat.

Ik heb een set Orbi RBK 50, omdat ik boven een paar apparaten “bekabeld” wil aansluiten én boven een sterker WiFi signaal wil hebben.

Situatie 1: Orbi aangesloten aan Box 12, WiFi snelheid van Orbi alleen tot Max 350-400 Mbps, ook “boven” 

Situatie 2: ook WiFi aan op Box12 , alleen extra WiFi 5 GHz ; snelheid Orbi’s idem, snelheid WiFi Box 12 op 3 meter 800Mhz down, 6-700 up….Op grotere afstand neemt de snelheid vanzelf af, helemaal boven toch nog 3-400Mbps

Nu is het niet ideaal 2 netwerken binnenshuis te hebben. Ik zag het aanbod van de Super WiFi 2, “door heel het huis Supersnelle WiFi “ Ik hoopte hiermee op alle verdiepingen een snelheid te krijgen vergelijkbaar met die van de Box12 beneden.

Vandaag zijn ze binnengekomen, aangesloten aan Box 12 om ze te initialiseren en op te laten nemen in het netwerk van de Box12 ; hierna 1 SuperWifi op iedere verdieping. De lampjes blijven groen, goede verbinding dus met de Box12.

maar……..de gemeten snelheden ( 5GHz) komen niet boven 250-350Mbps……………( Orbi netwerk uit)

Je zou kunnen zeggen dat het signaal in drieën gedeeld wordt…

SuperWifi’s in netwerk killen het signaal… Als ik de beide SuperWifi’s uitschakel is het signaal beneden weer als vanouds, op 3 m 0,8 Gbps down en 0,6 Gbps up…

Ik kan ze binnen 14 dagen terugsturen……

Of, zie ik iets over het hoofd????

Niemand een idee wat er aan de hand is?


Naar mijn idee veel te veel wifi signalen in huis. Hou het simpel. Gewoon 1 groot netwerk maken. Stuur ze terug en koop nog een Orbi setje.


Nou neen, Orbi is uitgeschakeld, alleen het KPN systeem aan. Verbinding tussen Box12 en SuperWifi is “excellent” >1 Gbps. Als mijn iPad Pro 2021 signaal krijgt van Superwifi 2 is de gemeten snelheid Max 350 Mbps, op 5GHz. Ik heb geen eerdere ervaring, maar het lijkt wel alsof dit ook de Max voor de SuperWiFi is?????


Heeft u de SuperWiFi's bekabeld aangesloten? Indien draadloos, dan is dit niet zo heel vreemd hé.…

Naarmate je bij de KPN Box vandaan wegloopt gaan de snelheid en signaalsterkte naar beneden. Je kunt daar dan wel een draadloze SuperWiFi plaatsen. De signaalsterkte is dan weer top. Maar de snelheid die verloren gegaan is, die komt niet meer terug.


Heeft u de SuperWiFi's bekabeld aangesloten? Indien draadloos, dan is dit niet zo heel vreemd hé.…

Naarmate je bij de KPN Box vandaan wegloopt gaan de snelheid en signaalsterkte naar beneden. Je kunt daar dan wel een draadloze SuperWiFi plaatsen. De signaalsterkte is dan weer top. Maar de snelheid die verloren gegaan is, die komt niet meer terug.

Aha, dus het enige wat de SuperWiFi’s doen is de signaalsterkteop peil houden. Ik heb ze inderdaad niet bedraad aangesloten.
maar, als het zo is dat de snelheid ivm afstand afneemt, waarom is het dan zo dat ik ZONDER de SuperWifi’s in dezelfde ruimtes snelheden haal die 150-200Mbps hoger liggen?


Hoi @rienm, goed om te zien dat je al op weg geholpen bent. SuperWifi geeft het signaal inderdaad door, het zorgt voor een goede verspreiding van het wifi signaal door je huis. Aangezien je verschillende apparatuur gebruikt, is het lastig om direct een oorzaak aan te kunnen wijzen. Het is vaak goed om het gewoon uit te proberen, apparatuur eens te verplaatsen of anders aan te sluiten. Neem ook vooral ons topic met alles over SuperWifi eens door. Dat helpt je om het zo goed mogelijk aan te sluiten in huis.