Skip to main content

Ik heb net een KPN TV+ box geïnstalleerd en probeer nu mijn stereo versterker Marantz MCR611met een optische kabel aan te sluiten. Op geen enkele manier komt er geluid uit, moet ik ergens instellingen aanpassen? 

Misschien dat dit je probleem is.

 

OPMERKING

Lineaire PCM-signalen met een samplingfrequentie van 32 kHz, 44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz, 96 kHz, 176,4 kHz of 192 kHz kunnen worden ingevoerd in het toestel.

Voer geen andere signalen in dan lineaire PCM-signalen, zoals Dolby digital, DTS, AAC enz. in dit toestel. Dit kan ruis veroorzaken waardoor schade aan de luidsprekers kan ontstaan.

 

 


Bij installatie zou de tv box PCM STEREO uit moeten voeren. Maar ja, check het toch maar even via tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - geluidsindelingen. 

Je versterker kan alleen PCM verwerken dus daar moet de tv+ box dan ook op staan.


Hallo @benvansom 

 

Heb je S/PDIF (optische uitgang) wel aangezet in de TV+ Box?

Die instelling kan je vinden via het pad wat @PeterG al aangeeft: tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid:

Geavanceerde geluidsinstellingen KPN TV+ Box

S/PDIF output 

Deze optie bepaalt of je geluid via de optische uitgang hebt. Standaard staat dit uit. Zet dit aan als je een optische kabel gebruikt om je KPN TV+ Box met je geluidsapparatuur of tv te verbinden.

 

Zie dit artikel in de kennisbank waarin je ook kan vinden hoe je bij die instelling komt en nog veel meer informatie over de geluidsinstellingen:

 


Hallo allemaal, bedankt voor de feedback maar de aangedragen opties heb ik allemaal geprobeerd en ingesteld, S/PDIF staat aan, PCM-stereo staat aan maar nog steeds geen resultaat, werkt de optische uitgang van de tv box wel? heeft iemand hier ook problemen mee en is dit al een wijzigingsvoorstel bij KPN?


Kan het zijn dat je in de Marantz de optische ingang nog moet 'toekennen'?

In mijn Pioneer zijn alle knoppen standaard de analoge bijbehorende ingangen. Tenzij ik via het menu opt 1 of opt 2 toeken bij een ingang. En daarna ook nog eens moet instellen dat vervolgens de toegekende optische en niet de analoge ingang gebruikt moet worden.

Als er rood licht uit het kabeltje komt wat in de versterker zit is de optische uitgang van de box functioneel.

Zit er geen optische uitgang op je tv waarmee je het op je Marantz kan testen / uitproberen?

Zo moeten de instellingen in de kpn ontvanger staan voor je versterker. S/pdif aan (blauw) en audio kwaliteit op "stereo".

 


Hoi @benvansom en welkom hier op ons forum!

Kan het zijn dat je in de Marantz de optische ingang nog moet 'toekennen'?

In mijn Pioneer zijn alle knoppen standaard de analoge bijbehorende ingangen. Tenzij ik via het menu opt 1 of opt 2 toeken bij een ingang. En daarna ook nog eens moet instellen dat vervolgens de toegekende optische en niet de analoge ingang gebruikt moet worden.

Als er rood licht uit het kabeltje komt wat in de versterker zit is de optische uitgang van de box functioneel.

Zit er geen optische uitgang op je tv waarmee je het op je Marantz kan testen / uitproberen?

Zo moeten de instellingen in de kpn ontvanger staan voor je versterker. S/pdif aan (blauw) en audio kwaliteit op "stereo".

 

Heb je het probleem hiermee nog op kunnen lossen?


Ik heb een Melody X M-CR612 en heb het iets anders aangesloten. Bij mij gaat de hdmi kabel van de tv+ box naar de TV en van de TV gaat de optische kabel naar de Marantz. Dat werkt prima. Ik heb niet geprobeerd om de optische aansluiting van de tv+ te gebruiken. Het tv geluid zelf heb ik uitgeschakeld.


Goedenavond @plinden en welkom hier op ons forum :)

Dank voor het delen van jouw oplossing, hopelijk werkt dit voor de topicstarter ook! Ook voor eventuele meelezers (ook in de toekomst) kan dit nuttige informatie zijn. 


Dank allemaal voor het constructieve meedenken en aandragen van oplossingen. De oplossing voor het probleem was eenvoudig.  Een nieuwe optische kabel deed wonderen.  Wat me op het verkeerde been zette is dat met de oude kapotte kabel toch rood licht zichtbaar was in de connector die in de versterker gaat.  


Dank allemaal voor het constructieve meedenken en aandragen van oplossingen. De oplossing voor het probleem was eenvoudig.  Een nieuwe optische kabel deed wonderen.  Wat me op het verkeerde been zette is dat met de oude kapotte kabel toch rood licht zichtbaar was in de connector die in de versterker gaat.  

Fijn om te lezen @benvansom en bedankt ook voor het delen van jouw oplossing! Kan me voorstellen dat je door dat lampje op het verkeerde been werd gezet, gelukkig dat je er inmiddels achter bent wat de oorzaak was!