Skip to main content

Heb box12 en 2 superwifi versterkers. beide bedraad aangesloten met cat5/6.

Beide deden het maandenlang goed. Nu brand bij 1 van de 2 het lampje roze.

Er zijn géén veranderingen geweest in setup, abo, apparatuur of anderszins.

Geprobeerd:

  • aan / uit. helpt even, lampje groen, maar na een dag weer roze
  • reset: idem
  • stroomkabel er uit en weer er in: idem
  •  cat6 eruit, syncen via wifi, lamp groen, daarna weer cat6 aangesloten, na paar uur weer oranje. Hoor graag tips. alvast bedankt

Hi @Raphaël-010 en welkom op het forum!

Op de betekenis van de lampjes op de SuperWifi afgaand zou dit betekenen dat de verbinding tussen het SuperWifi punt en je modem niet goed is.
Wat als je de Superwifi punten van plek verwisselt? Geeft het andere SuperWifi punt dan ook een rood of oranje lampje na een poosje? 

Zo ja, controleer dan de internetkabel die daar ligt goed en test een andere internetkabel. Ik ben benieuwd of het dan stabiel blijft!


Beste Sanne,

Dank voor suggestie. Ga het proberen. Beide kabels van de router naar de switch (versterker 1) of direct vanaf de router (2) zijn getest en in orde.

switch is ook goed. kabel van switch naar versterker 1 ook getest en in orde.

Zal ze omwisselen. Vreemde is dat oranje lampje (excuus zei rood in header). pas recent optreedt. Eerste maanden ging alles goed en in tussentijd is er niets veranderd.

 


Hallo @Raphaël-010 ,

Wat je kunt proberen, is om de plek van het bewuste SuperWifi-punt iets te veranderen. Vermoedelijk iets dichter richting het modem plaatsen. 
 

(De oorzaak zou wellicht van buitenaf kunnen komen. Misschien heeft een buurman wel iets gewijzigd in zijn netwerk?) 


Beste Noordzee,

Dank voor je reactie.

Zit bovenin een toren in 010. Wifi analyzer geeft alleen mijn netwerk aan. Afstand tot modem niet relevant want bekabeld aangesloten. Vandaag ga ik de 2 wifi punten omwisselen, ben benieuwd.


Hoe ging het omwisselen @Raphaël-010? Ik ben benieuwd hoe de lampjes nu branden. 💡


Beste Sanne,

Heb even gewacht met reageren want wilde weten of situatie stabiel is.

Omwisselen heeft tot nu toe positief effect.

Ben wel benieuwd wat de oorzaak is dat het nu wél goed gaat.

 

mvg

Raphaël

 


Fijn dat het tot nu toe stabiel is! 

Pff ja zeg het maar. 😅

 

Misschien? Of het was net toch de herstart die ze beiden nodig hadden. 
Of ze hebben net beter verbinding waar ze staan. Kan aan veel dingen liggen, maar laten we hopen dat ze hun plekje nu hebben gevonden en stabiel blijven werken. 🤞


Beste Sanne,

Zoiets… de wereld tussen 0 en 1.

Betere verbinding sluit ik uit omdat beide bedraad zijn aangesloten op de router.

Volgende keer (hoop van niet) ga ik wel weer wisselen.

 


Beste Sanne,

Afgelopen weken geen verandering in set up etc. Wat ik wel merk is dat het wifi punt wisselt tussen groen en oranje. Dat gaat at random en om de paar dagen. Volkomen onlogisch.


Hi @Raphaël-010! Wat jammer dat er toch weer oranje licht in huis is. 🙃

Dit is weer op de wifi versterker die niet bekabeld op je modem is aangesloten? 
Zo ja, wil je dan ook eens in de KPN Thuis app willen kijken? Hier kun je namelijk ook de SuperWifi mee instellen en ik ben benieuwd of je daarmee de oplossing vindt.
Met name door het SuperWifi punt te verplaatsen. Misschien staat hij nu op een plek die nét niet ideaal is waardoor de verbinding soms wegvalt. 

Probeer ook de Wifi Manager, als de KPN Thuis app of het verplaatsen geen oplossing geven. 
Die past je wifi instellingen aan en ik ben heel benieuwd of daarna alles groen blijft. 


Beste Sanne,

Beide wifi punten zijn bedraad aangesloten. Bij die problemen geeft heb ik even draadloos geprobeerd (zie eerder in de draad) maar dat hielp ook niet. Die wifi manager heb ik geprobeerd, helpt ook niet. Ik zie de wifi punten in de settings van het netwerk als ik inlog als beheerder (mijnmodenkpn etc). Ook daar lzie je dat dit wifi punt 100k doet ipv 1gb.


Hmmm, als het lampje oranje brandt, merk je dan ook dat de wifi slecht is? Ze kunnen namelijk ook best oranje branden en dat de verbinding het nog prima doet. 

Als je merkt dat de wifi ook wegvalt/minder bereik heeft, test dan het volgende: 

  • In het geval van een bekabelde aansluiting die lager dan 1Gbps is:
    Controleer de ethernetkabel en of deze geschikt is voor 1Gbps. Het kan ook zijn dat het KPN SuperWifi punt is aangesloten op een switch die 1Gbps niet ondersteunt.
  • Woon je op een plaats waar vliegtuigen overkomen of in de buurt van een haven? De wifi apparatuur die via 5 Ghz werkt op radar onderhevige kanalen moeten bij detectie direct van het wifikanaal af. Dit zorgt ervoor dat de SuperWifi tijdelijk alleen op 2.4 Ghz draait. Daarom brandt het lampje dan oranje. In de nacht wordt dit dan weer rechtgetrokken of na een herstart. Een oplossing is om 5 Ghz kanalen te kiezen die buiten de radar liggen. Dit zijn de kanalen 36-48.
    Dit kun je instellen via de webinterface van de SuperWifi

Ik ben benieuwd of het hiermee op te lossen is.


Wees er zeker van dat je geen switches in gebruik hebt die een limit tot 100Mbs hebben of kabels die defect zijn of limit hebben wat betreft snelheid gebruik op zn minst Cat5e beter nog om eigenlijk alleen maar Cat6 te gebruiken. 


Beste Sanne,

De switches zijn Progear GS105, dit zijn gigabit switches.

Alle kabels zijn (uiteraard) CAT5e of CAT 6.

Hartelijke groet,

 

Raphaël


Check. Werkt de wifi ook minder goed als het lampje oranje brandt @Raphaël-010, en woon je in de buurt van een vliegveld, haven of plaats waar vliegtuigen overkomen?
 

  • Een oplossing is om 5 Ghz kanalen te kiezen die buiten de radar liggen. Dit zijn de kanalen 36-48.
    Dit kun je instellen via de webinterface van de SuperWifi


Zou je dit voor de zekerheid willen doen?


Woon hartje 010. Als oranje lampje brandt werkt wifi wel goed, maar heb geen heel zware applicaties, dus kan niet echt testen. Audio stream ik, maar dat gaat bedraad. TV gaat ook bedraad. Rotterdam Airport is vrij ver weg, idem haven.

Zal de 5GHz kanalen proberen.

Blijft wel vreemd omdat de andere wifi punt wel groen brandt en die 2 zitten zo'n 20m van elkaar


Beste Sanne,

Vreemd genoeg is wifipunt nu al paar dagen groen. Er is niets veranderd. Ik wacht maar even met aanpassen van de kanalen (5GHz)


Prima! Fijn dat hij toch spontaan groen is gaan branden, anders is het aanpassen van de kanalen altijd nog een optie. 🙂


Beste Sanne,

Plots zijn beide superwifi punten oranje. Ik wordt een beetje moe van dit alles. Ik heb NIETS veranderd. Op mijnmodem zie ik dat een wifi punt dat bedraad is aangesloten nu plots via wifi werkt. Andere is bedraad maar ook oranje.

Enige dat ik kan bedenken is dat KPN recent onderhoud heeft uitgevoerd in de buurt (kreeg daar een sms over).

Wat kunnen jullie doen om dit probleem definitief uit de wereld te helpen?

 

Noot: de nieuwe interface vind ik geen verbetering. Het is nu helemaal niet duidelijk hoe het thuisnetwerk in elkaar steekt. Bij de vorige versie kreeg ik een mooie grafische voorstelling. Doe ik iets verkeerd en kan ik die terugkrijgen?

Hartelijke groet,

Raphaël

 


Beste Sanne,

Zucht….

Beide superwifi's van stroom afgehaald, even gewacht en weer aangesloten.

Nu al 2 dagen allebei groen.

Heb moeite met dit soort erratic behaviour van apparatuur. Hoe te komen tot stabiele oplossing?

 


Als een v12 hebt draaien met de software interface en er zijn superwifis 2 bij betrokken controleer dan eerst door middel van inloggen op de superwifis of die ook inmiddels voorzien zijn van de nieuwe software. Als dit geval hecht dan niet teveel waarde aan de kleur van de lampjes en hoe het grafisch overzicht eruit ziet. Kpn heeft aangegeven dat ze daar nog met een update voor komen. Oranje betekent dus gewoon normale verbinding wat na verloop van tijd naar groen zou moeten gaan.

Als er een nieuwe versie beschikbaar is dan is dan wordt dit in de nieuwe software kenbaar gemaakt en kun je zelf upgraden.


Beste Bruistablet,

Dank hiervoor. de superwifi's draaien met laatste updates.

Blijft vreemd dat wifipunt zomaar switcht van bedraad naar wifi aansturing.

Zal wachten op nieuwe update (een superwifi is ondertussen weer oranje).

 

mvg