Skip to main content

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.

Vanaf de master houd in via de master verbonden?

Check update is het probleem niet althans niet bij mij. De knop op de afbeelding opent een scherm waar het wachtwoord wordt gevraagd.

 

Ik zie op je screenshot dat je al 1.00.28 hebt. Dat is de laatste versie. Die upgrade knop is voor als je zelf handmatig als los bestand de firmware hebt gedownload en op die manier wil installeren, dat kan niet want dan vraagt ie om een wachtwoord wat wij niet hebben.

Onderop op het scherm van je screenshot zit een ‘Check’ knop die zoekt naar nieuwe firmware, die vindt bij mij ook nieuwe namelijk ‘1.00.28v1’ terwijl ‘1.00.28’ reeds erop staat. Als ik dan voor installeren kies lijkt ie het te gaan doen, maar daarna blijkt er niks te zijn veranderd en blijft ie zeggen dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Denk dat het alleen een naamgeving ding is.

 


Geen idee of het met Jan's ervaring verband houd gast toegang aan en uitzetten levert deze regel op.

05.02.2020 08:46:58 APP-Network name & password changed by 127.0.0.1

Dit staat in het log meteen na in en uitschakelen van gastwifi.

Die kwam ik ook tegen in het log.


@paalbovenwater dat is me bekend, updaten middels een los bestand werkt niet of anders, geen idee, als die upgrade knop voor handmatige firmware installeren is bedoelt mag dat wel iets duidelijker worden omschreven. In de vorige firmware stond dit beduidend anders.

De vraag is dus waar dient die knop voor, is dat zoals je schrijft om een handmatige update te doen? Dit was de oude situatie file kiesbaar en klaar.

 


Hallo @wjb  en @Erik_ , probleem gevonden, gastnetwerk EW werkt niet via Powerlines van Ziggo.

EW rechtstreeks op V10 aangesloten en gastnetwerk werkt perfect.

Ik ben dan wel benieuwd wat KPN voor "speciaals" doet met die datapakketjes waardoor deze niet door die powerlines komen. Voegt KPN stiekem een vlan tag toe?

Misschien wordt het toch maar eens tijd voor Wireshark. Moet ik wel even een Experia WiFi gaan lenen van de persoon waaraan ik ze weggegeven tijdens de pilot.

Hallo @wjb , je mag die van mij wel lenen, ik heb de EW er tussenuit gegooid, de Gasttoegang in de V10 aangezet en de WiFi op 1 powerline op de 1e verdieping ook weer aangezet

 


Dank voor de verdere toelichting rondom die handmatige upgrade en de wachtwoordvraag. Dan ga ik dat nog even aankaarten. 

 

Verder nog even een toevoeging op mijn eerdere reactie:

Oké, wat betreft gastwifi op de Experia Wifi:

Wij leveren een mix aan KPN mesh-apparaten die niet allemaal in elk scenario verkeersscheiding op basis van VLAN ondersteunen. Daarom zien we voor de gastwifi op de Experia Wifi de primaire functie als het verlenen van toegang tot internet aan gasten zonder dat je het eigen wifi wachtwoord hoeft vrij te geven. En secundair dan de scheiding van het verkeer. De gastwifi op de Experia Wifi werkt dan ook op basis van MAC filtering. Elk apparaat dat verbonden is met het gastnetwerk kan alleen communiceren met het MAC adres van de internet gateway (Experia Box in dit geval). Dit zorgt voor de grootst mogelijke compatibiliteit binnen de hardware die wij leveren.

Dit is, zoals jullie al benoemd hadden, anders dan hoe het gastnetwerk op de V10 werkt. Hierdoor kan de Experia Wifi ook niet de gegevens van dat gastnetwerk overnemen maar moet je het zelf via de webinterace instellen  Je kunt wel beide gastnetwerken naast elkaar gebruiken als je zou willen.

 

De scheiding op basis van MAC filtering kan niet verhinderen dat broadcast/multicast frames in de thuisnetwerken niet gezien worden. Dit zul je in de praktijk vooral merken bij apparaten die zichzelf adverteren met broadcast/multicast. Dan zie je het apparaat wel als je op de gastwifi zit, echter je kunt er niet mee communiceren. Dat loopt dan namelijk op basis van unicast en dan grijpt de MAC filtering in en houdt dit tegen.

 


het gast gedeelte werkt ook zonder experiabox

fritzbox basis -- hoofd router netgear r9000 -- 24p switch -- experia wifi

na de firmware update even gast aangemaakt en ik daarop inloggen

kan niet in mijn thuisnetwerk

grappig dat het volgens mijn opstelling toch werkt

die experia wifi hangt aan de 24p switch maar kan niet bij deze aangesloten apparaten

zelfs niet bij de laser printer wat op poortje 2 zit

alleen speedtest is veel lager via gast jammer


@peter-keetfm heb je er 1 of 2? Daarmee bedoel ik je hoeft niet op elk toestel afzonderlijk in te loggen. 25Mb voor een gast lijkt me prima dat zag ik hier tenminste.


nee een boven "wifi boven” en een in de kelder "wifi biljart”

boven alleen getest nu

ik zelf gebruik ze eigenlijk niet en ben altijd verbonden op de r9000

maar ik vind het vreemd dat gasten lager is haal zo 12mbit

zonder gasten 70mbit


Begrijp ik het goed meet je 12 Mbps op jou gastnetwerk van de experia wifi? Apart ik ben benieuwd of er meer afwijkende resultaten komen.


zonde gast

met gast netwerk

 


eigenlijk wel vreemd omdat ik mijn eigen hardware gebruik en geen experiabox

zou je verwachten dat alles op de lan te benaderen is ook als je op de gast wifi zit

 


Blijkt juist dat het goed stand Alone werkt. Dit gast netwerk staat volledig los van de Experia box 


mijn grote vraag is hoe het werkt @wjb 

als ik een ap van netgear pak kan het gast wifi gewoon bij mijn apparaten

wel mooi dat dit werkt met de experia wifi

maar verwacht dan wel gelijke snelheden

het is geen kpn fon waar een data rem op zit


Dan is dat niet zo goed afgeschermd zoals zou moeten lijkt mij. Dit meet ik vreemd dat verschil met wat jij meet.

 


dat ligt aan een aantal factoren

maargoed dat wifi gasten lager uit valt is in mijn ogen niet goed

en zou maar zo een bug in deze firmware kunnen zijn

dit hoort namelijk de zelfde snelheid te hebben

ik praat over gasten wifi en niet over kpn fon wat de kop ingedrukt word


even op de zelfde verdieping getest 100/100 glasvezel

met Huawei p20 pro

experia wifi

120 down 240 up

gasten 68 down 61 up

duidelijk dat het niet klopt


Ik las ergens dat de gastsnelheid is afgesteld op maximaal 25% van de klantsnelheid en dat met een volgende update de snelheid voor gasten percentage gewijs zelf af te stellen wordt net zoals als nu al kan in de Experia modem


correctie gast wifi kan ik wel de tv benaderen via app

printer kan ik ook op via app

wil ik dit via url word deze wel tegen gehouden

dus zou het alleen goed werken met de experiabox denk ik


Wat fijn, voor de 2e keer in een korte tijd dat mijn gehele wifi netwerk opnieuw moet worden ingesteld omdat ze zo fijn een nieuwe firmware uitrollen.

 

An sich is dat niet zo vervelend, MAAR COMMUNICEER NOU EENS VAN TE VOREN.

En stop met dit soort dingen op een zondag op maandag nacht te plannen, hele huis functioneert dat in de ochtend niet meer omdat de lampen niet eens aangezet kunnen worden.

 

Bedankt!


Ik las ergens dat de gastsnelheid is afgesteld op maximaal 25% van de klantsnelheid en dat met een volgende update de snelheid voor gasten percentage gewijs zelf af te stellen wordt net zoals als nu al kan in de Experia modem

Ik ben wel benieuwd waar je dat gelezen hebt.

Als ik het goed begrepen heb, dan heeft @Galdor68 een 50/50Mbps glasvezelabonnement en dan zou die 25% bij hem in ieder geval niet opgaan want zijn meting bedraagt downstream 50%

Ook bij @peter-keetfm zie ik een meting waarbij downstream bij 70% van de gecontracteerde snelheid gehaald wordt via de gast wifi.


Ik las ergens dat de gastsnelheid is afgesteld op maximaal 25% van de klantsnelheid en dat met een volgende update de snelheid voor gasten percentage gewijs zelf af te stellen wordt net zoals als nu al kan in de Experia modem

Ik ben wel benieuwd waar je dat gelezen hebt.

Als ik het goed begrepen heb, dan heeft @Galdor68 een 50/50Mbps glasvezelabonnement en dan zou die 25% bij hem in ieder geval niet opgaan want zijn meting bedraagt downstream 50%

Ook bij @peter-keetfm zie ik een meting waarbij downstream bij 70% van de gecontracteerde snelheid gehaald wordt via de gast wifi.

Hallo @wjb , een reactie van Erik de moderator ongeveer 11 uur geleden binnen dit topic, het gaat trouwens om 20% i.p.v. 25% zoals ik eerder schreef.

 

 


Hallo @wjb , een reactie van Erik de moderator ongeveer 11 uur geleden binnen dit topic, het gaat trouwens om 20% i.p.v. 25% zoals ik eerder schreef.

Dan zouden snelheden van boven de 200Mbps haalbaar moeten zijn immers @Erik_ heeft het daar over 20% van de wifi bandbreedte. De resultaten die hier door @peter-keetfm en @Galdor68 gedeeld worden laten echter een beduidend slechter plaatje zien.


Wat fijn, voor de 2e keer in een korte tijd dat mijn gehele wifi netwerk opnieuw moet worden ingesteld omdat ze zo fijn een nieuwe firmware uitrollen.

 

An sich is dat niet zo vervelend, MAAR COMMUNICEER NOU EENS VAN TE VOREN.

En stop met dit soort dingen op een zondag op maandag nacht te plannen, hele huis functioneert dat in de ochtend niet meer omdat de lampen niet eens aangezet kunnen worden.

 

Bedankt!

Dit is zeker een heel goed punt en ga ik opnieuw intern meenemen. Ik kan me voorstellen dat je hier flink van baalt, @Streelder!

 

Voor wat betreft het gastnetwerk: ik weet dit niet. Morgen zijn de slimme heren weer aanwezig, die kunnen hier meer over roepen!


Ik heb even een Experia WiFi geleend omdat de bevindingen hier mij wel intrigeerde.

De snelheid via de gewone wifi van de EW.

 

De snelheid via de gast wifi van de EW.

Bovenstaande metingen zijn allemaal op een ruime meter afstand van de EW met een zichtlijn tussen telefoon en EW.

Oorzaak:

De gast wifi lijkt alleen op 2.4GHz te werken en dan nog eens heel slecht ook. :confounded:

 

Ik ga hem denk ik maar snel weer terugbrengen. :sunglasses:


Er zit inderdaad een bandbreedte limiet op de gastwifi. Dit schreef ik gisteren, maar het is een druk bezocht topic dus makkelijk te missen 🙂 Dit is hoe ik de info doorkreeg, maar ik ga ervan uit dat dit betekent maximaal 20% van de wifisnelheid die de Experia Wifi in de praktijk haalt. Ik check nog even hoe het zit met 2,4 en 5 Ghz of beide wel te gebruiken zijn door de gastwifi.

In toekomstige updates willen we wel instellingen rondom het gastnetwerk uitbreiden. Op dit moment zit er een bandbreedte limiet ingebouwd die gastwifi gebruik beperkt tot ongeveer 20% van de beschikbare wifi bandbreedte. We werken eraan dat je dit in een volgende firmware versie zelf, procentueel, kunt instellen.