Skip to main content

Ik heb een experia v12 box en 2 deco wifiversterkers. Brother printer aangesloten op de experiabox. Bedraad werkt alles prima, maar via wifi kan ik alleen printen via de kpn-wifi, niet via de deco. Ook als ik de kpn-wifi uitschakel, wordt de printer niet gezien op het netwerk. 

Hallo @JamesdV hoe zijn de Deco’s aangesloten op het modem, als zelfstandige router met 1 of meer satellieten oif als accesspoint?

 


Hi Jan, dank voor de snelle reactie. de hoofd-deco is bedraad aangesloten op de experiabos als accesspoint. de tweede staat ergens in huis voor het mesh-netwerk.


Is die printer bedraad aangesloten? 


ja, kan niet via wifi. daarom vind ik het ook zo raar dat als ik de wifi uitzet, de printer niet werkt via het deco-wifi netwerk.

 


Hallo @JamesdV de interne IP-adressering vanuit het modem is 192.168.2.X.

Hebben de Deco’s dat ook? Als het goed is wel.

Als de Deco’s een andere adressering hebben kan het kloppen dat de printer er niet mee overweg kan, want die heeft in zijn geheugen een IP-adres in de vorm van 192.168.2.X

 


Slim, maar helaas, de IP-adressering vanuit de Deco is 192.168.2.X .

Tegenvraag: win ik er wat mee door de Deco in routerfunctie tussen internet en experiabox te zetten? vrees dat het niks oplost, maar toch...


Slim, maar helaas, de IP-adressering vanuit de Deco is 192.168.2.X .

Tegenvraag: win ik er wat mee door de Deco in routerfunctie tussen internet en experiabox te zetten? vrees dat het niks oplost, maar toch...

Hallo @JamesdV zou ik niet doen, dat maakt het onnodig ingewikkeld.

Geef de printer een fabrieks-reset, herinstalleer de printer als nieuw uit de doos, eerst bekabeld, daarna overzetten op draadloos, zie daarvoor de nodige software en handleidingen van de fabrikant.

 


Slim, maar helaas, de IP-adressering vanuit de Deco is 192.168.2.X .

Tegenvraag: win ik er wat mee door de Deco in routerfunctie tussen internet en experiabox te zetten? vrees dat het niks oplost, maar toch...

Hallo @JamesdV zou ik niet doen, dat maakt het onnodig ingewikkeld.

Geef de printer een fabrieks-reset, herinstalleer de printer als nieuw uit de doos, eerst bekabeld, daarna overzetten op draadloos, zie daarvoor de nodige software en handleidingen van de fabrikant.

 

Was ik al bang voor, dus je bespaart me een hoop geheister met instellingen en kabels.

Reset: al geprobeerd zonder resultaat. Overigens, printer kan niet draadloos, maar dat terzijde. Ik modder nog even verder.

 

 


printer kan niet draadloos

Hallo @JamesdV maar dat is toch ook de kern van je probleem dat ik probeer mee te helpen oplossen?

Of kan je printer fysiek niet draadloos en alleen via LAN of USB, dan is er überhaupt geen probleem.

Welk merk en type(nummer) printer is het?

 


Begrijp me goed: wordt ook zeer gewaardeerd. Het gaat om een Brother MFC9140CDN. Al redelijk op leeftijd, meer werkt prima.


Hallo @JamesdV 

Al redelijk op leeftijd,

Je bedoelt de printer toch?😉

Hier een speciale website voor jouw printer bij Brother:

https://www.brother.nl/ondersteuning/mfc-9140cdn

 


Niet alleen de printer….


Hallo @JamesdV ,

Hier een speciale website voor jouw printer bij Brother:

https://www.brother.nl/ondersteuning/mfc-9140cdn


Hallo @JamesdV werkt de printer met een netwerkkabel of met een USB-kabel?

Al eens een andere kabel of vrije netwerkpoort geprobeerd?

 

 


Ja, verschillende kabels, andere poorten, router en deco gerest, printer naar fabrieksinstelling….. niks mocht baten. USB kabel ook nog, maar dan gaat de printer weer van het netwerk af, want de usb-poort op de experiabox werkt niet.


Weet u zeker dat de Deco's in accesspoint mode staan? Want als ik dit zo lees lijkt het er wel heel erg op de Deco's in routermode staan. Dan zou het probleem helemaal verklaarbaar zijn. De apparaten die aangesloten zijn op de Deco's hebben een ip wat begint met "192.168.2."?


Weet u zeker dat de Deco's in accesspoint mode staan?

Zeker; de Deco-app geeft aan dat het zo is, dus ik kan dat alleen maar aannemen als correct. Het gekke is dat als ik een bedrade pc aansluit op de Deco, dat goed gaat, d.w.z. gewoon internet en zo, wat niet waarschijnlijk is als die in routermode stond.. Als ik dat met de printer doe: nada. IP van de printer begint met 192.168.2, dus daar valt ook geen winst te halen.

Verder werkt de Deco naar behoren, dus denk ik er over het maar te accepteren zoals het is en als iemand wil printen dan maar inlogt op de KPN-wifi.

Iedereen dank voor de hulp en inzet. Suggesties blijven welkom.

 

 


Ik geneer me mateloos: het was allemaal mijn eigen schuld. Ik had met een aantal insluipers van mijn netwerk een onbekend nummer geblokkeerd dat bij nader inzien het serienummer van mijn printer bleek te zijn. Gedeblokkeerd, probleem opgelost. 


Hallo @JamesdV generen is nergens voor nodig, het leven bestaat uit vallen en opstaan, leren en bljven leren. Fijn dat je de oorzaak en oplossing met ons deelt, daar leren we allemaal weer van.

Schroom vooral niet het forum weer te bezoeken met nieuwe vragen en opmerkingen en wij zijn gaarne bereid met je mee te denken om tot een oplossing te komen.

 

 


Dank voor de hulp. Er zullen wel vaker lui zijn die het zichzelf onnodig moeilijk maken.