Skip to main content

Ik heb een netwerkprobleem met mijn KPN-verbinding en hoop dat iemand hier me verder kan helpen. Ik maak gebruik van een ExperiaBox V12, die is geïnstalleerd toen ik op glasvezel ben overgestapt. Bij de installatie zijn ook twee SuperWifi 2 units geplaatst, die samen een mesh-netwerk vormen om het bereik te verbeteren. Sinds kort ervaar ik echter problemen met de verbinding.

Er zijn verschillende draadloze apparaten verbonden op het netwerk. Afhankelijk van de positie van de apparaten, worden ze verbonden met een van de meshpunten (de ExperiaBox of een van de SuperWifi 2 units). Daarnaast communiceren er ook verschillende apparaten onderling via het LAN.

Het probleem doet zich voor wanneer ik met een draadloos verbonden apparaat mij verplaats buiten het bereik van het meshpunt waar ik oorspronkelijk op verbonden was, en overschakel naar een ander meshpunt. In dat geval kan ik vanaf dat apparaat geen verbinding meer maken met de andere apparaten die via het initiële meshpunt verbonden zijn. Zelfs een simpele ping-test geeft dan een "Destination Unreachable" foutmelding. Pas als ik mij met het verplaatste apparaat terug in het bereik van het oorspronkelijke meshpunt bevind en daar weer naar overschakel, kan ik de andere apparaten weer bereiken. De ping-sessies beginnen dan weer reply’s te geven.

Ik heb dit probleem al verschillende keren telefonisch besproken met de klantenservice, maar de meeste medewerkers begrijpen niet precies wat ik bedoel, en sommige verbreken zelfs uit paniek de verbinding. Uiteindelijk sprak ik een medewerker die het probleem wel begreep, maar ook niet wist hoe dit opgelost kon worden. Na een aantal testjes en terugbelafspraken besloot hij om een vervangende ExperiaBox V12 aan te vragen. Deze aanvraag moest goedgekeurd worden door KPN, en ik zou een e-mail ontvangen als de aanvraag werd goedgekeurd. Vandaag heb ik echter zelf contact opgenomen met de klantenservice, en het bleek dat de aanvraag voor de vervangende ExperiaBox is afgewezen.

Helaas biedt de telefonische klantenservice geen verdere vervolgstappen. Ze geven aan dat het probleem niet vaak voorkomt, dat ze niet weten hoe het op te lossen, er niets aan kunnen doen, en dat ik er eigenlijk maar mee moet leren leven.

Technische specificaties:
ExperiaBox V12
Hardware Version: 3.0
Software Version: SGEJ1000060E
Bootloader: 0.96.42-sec
GUI Version: 5.48.11

Beide SuperWifi 2 (SWP2)
Firmware Version: 3.00.31

Hallo ​@GebruikerH7 

Heb je al een keer geprobeerd of een schone installatie het probleem verhelpt, zie dit artikel waarin dat beschreven staat:

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis. Bij draadloos gebruik zal het lampje ongeveer 15 minuten oranje branden en daarna op groen springen.

Bovenstaande is inderdaad al geprobeerd. Kleine nuance, de ExperisBox heeft een uptime van 4m 1d 01h27m48s dus in die tijd is stap 5 overgeslagen.

Daarnaast is de laatste keren voor stap 6 gebruik gemaakt van WPS in plaats van een ethernetkabel. Dat zou toch geen verschil moeten maken?

Ik ben bereid om de stappen 1 t/m 8 volledig zoals hierboven beschreven uit te voeren. Uiteraard zal bij het verplaatsen zoals in stap 8 omschreven de spanning en de ethernet kabel los gaan van de SuperWifi punten. Ik neem aan dat dit voor de configuratie geen probleem is. De SuperWifi punten zullen uiteindelijk (voorlopig) draadlos met de ExperiaBox communiceren.

Het beste kan je die procedure exact volgen en beter een SW iets langer aangesloten laten staan aan de Box 12 dan te kort.

Via WPS is niet hetzelfde, je kan het SW punt toch dichtbij het modem zetten en dan via een netwerkkabel aansluiten, bij stap 8 ontkoppel je het SW punt dan weer en zet hem op z'n plek terug.

Hoi ​@GebruikerH7. Welkom op de KPN Community en goed dat je hier je vraag dropt. Hier zitten veel leden die veel kennis hebben en je vast verder kunnen helpen. 

Ik zie dat ​@GeSp je al een goede tip heeft gegeven. En ik kan beamen dat bij het (her)installatieproces van de SuperWifi versterker wel belangrijk is dat de ethernetkabel ongeveer 30 minuten lang aangesloten dient te blijven (stap 6). Hopelijk helpt het compleet opnieuw opbouwen van je netwerk en zo niet, dan helpen we je graag verder. 

Reageer