Skip to main content
Beantwoord

Sagecom internet buitengebied -> switch -> superwifipunt, kan dat?

  • 10 December 2021
  • 9 reacties
  • 128 keer bekeken

Goeiedag, wij hebben hier 3 superwifi punten en een Experiabox v10A. Ik wil de prestaties verbeteren door buitenantennes in een mast te hangen op 8 meter hoogte. De mast komt aan de stal vast. In de mast hangt ook een LoRaWAN zend/ontvanger die ethernet aansluiting nodig heeft. 2 dingen dus die ethernet nodig hebben.

De vraag is dus, kan ik beiden op een switch zetten en de switch aansluiten op het wifipunt? Ja ik weet, probeer het en je weet het maar voordat ik begin te klooien dacht ik, ik vraag eerst eens hier.

Rik

Je wil een buitenantenne voor sneller internet buitengebied op 8 meter hoogte hangen begrijp ik. En dan wil je de buitenantenne aansluiten op een draadloze super wifi? Zie ik het zo goed? Het kan maar is een slecht plan. Met draadloos verlies je teveel snelheid. Of zit het anders?


Overigens is het maar de vraag of een antenne op 8 meter hoog wat oplevert.  Die antennes zijn voor mobieltjes en er zijn maar weinig mobieltjes op 8 meter hoogte. Goed uitrichten lijkt me een betere oplossing.  Ik heb de buitenantenne op 3 meter staan. Koste me een halve middag om em goed te richten maar heb nu wel de maximale snelheid erbij. Meer dan 50Mbit/'s krijg je er nooit bij.


Je wil een buitenantenne voor sneller internet buitengebied op 8 meter hoogte hangen begrijp ik. En dan wil je de buitenantenne aansluiten op een draadloze super wifi? Zie ik het zo goed? Het kan maar is een slecht plan. Met draadloos verlies je teveel snelheid. Of zit het anders?

Joep bedankt voor je antwoord en ja uiteraard zit dat anders. Wij hebben hier in het buitengebied een mager ADSL draadje met bijzonder traag internet dus dat wordt ondersteund door Sneller Internet Buitengebied. Dat is een 4G modem dat de ADSL lijn ondersteund. Maar goed, ik zie dat je dat zelf ook hebt dus dat hoef ik niet uit te leggen. Door bomen en door de afstand is het mooi als de buitenantenne van het 4G modem hoger komt te hangen voor een beter signaal. Nou wil het geval dat ik een mast op ga zetten hier dus waarom niet de antenne daarin hangen?

Maar goed, mijn vraag was of je het 4G (Sagecom) modem via een switch op een superwifi punt kunt aansluiten...


Die switch zal het probleem niet zijn, maar die SuperWiFi heeft vermoedelijk een draadloze verbinding met de Experiabox? Dat gaat niet werken. De Experiabox verwacht het Sagemcom 4G modem op een ethernet port van de Experiabox.

Ik heb met heel weinig problemen tussen de Experiabox en het Sagemcom modem een verbinding via Powerline adapters van Devolo. Wellicht is dat een oplossing?


Goed idee @Ernst-Jan , ik zal eens kijken of ze op dezelfde fase zitten want dat is dan natuurlijk wel een vereiste.


Maar goed, mijn vraag was of je het 4G (Sagecom) modem via een switch op een superwifi punt kunt aansluiten...

Die switch zal het probleem niet zijn, maar die SuperWiFi heeft vermoedelijk een draadloze verbinding met de Experiabox? Dat gaat niet werken. De Experiabox verwacht het Sagemcom 4G modem op een ethernet port van de Experiabox.

Een jaar terug heeft iemand met buitengebied connectie, daar toch met succes twee SuperWifi's als Point to Point verbinding tussen gezet. Kennelijk ben jij dat ( @Ernst-Jan  ) inmiddels vergeten, want je reageerde indertijd ook in dat onderwerp:


Ok, bedankt voor die link @Babylonia . Daar staat veel info in. Ik heb besloten dat ik ook maar een paar testjes ga doen. Het is per slot van rekening een spreekwoordelijke regenachtige zondagmiddag. Nou ja, bijna dan.

De Experia Box v10A staat in de woonkamer en het SuperWifi punt zet ik er een paar meter vandaan.

 

Test 1:

Speedtest via speedtest.nl met alleen ADSL.

Gemiddeld 4,9 en piek 6,3 Mb/s down en 1,1 en 1,5 up.

 

Test 2:

Speedtest met Sagemcom direct aan de Experia.

Gemiddeld 30,6 down, 4,6 up Dat is een hele verbetering!

 

Test 3:

Speedtest met Sagemcom aan SuperWifi punt.

Internet verbinding weg! Ok, alles uit. Experiabox weer aan en wachten tot die is opgestart. Internet weer terug. SuperWifi erbij. Werkt ook. Sagemcom aansluiten op SuperWifi en opstarten. Internet weer weg! Verdomme, dat is jammer...

 

Test 4:

Speedtest met Sagemcom aan switch en switch aan SuperWifi punt.

Geen internet. Was te verwachten natuurlijk.

 

Test 5:

Speedtest met Sagemcom aan switch en switch aan Experia.

Dit werkt wel weer.

 

Conclusie; er moet een UTP kabel naar de stal. Het vervelende is dat ik dan ook mijn Experia moet verhuizen want er is geen makkelijke weg van de woonkamer naar de stal. Er hangen drie hubs aan de Experia, Home automation etc. Dus voordat ik de kabel ga trekken moet ik eerst nog testen of de switch aan een SuperWifi punt kan en de hubs daarop ook blijven werken.

Maar dat is voor een andere keer want nu ga ik kijken bij vrienden wat Max gaat doen!


Kennelijk dan toch een andere set-up dan in dat eerdere onderwerp?? Want daar werkte dat prima.
Maar goed, geniet eerst maar van de spannende wedstrijd met Max.


Hi @SuusR,

Als eerst hulde voor wat je allemaal getest hebt! :muscle_tone2:

Zoals je al hebt gemerkt, zal je 4G modem wel een bekabelde connectie met de Experia Box moeten hebben, om z'n signaal af te kunnen geven.

De Experia Box op een andere locatie aansluiten, is niet iets dat ik normaal gesproken aan wil raden. Je zult gebruik maken van een ADSL lijn en die is wel het minst gevoelig van alles XDSL lijnen voor de lengte van de kabel tussen de hoofdaansluiting en de Experia Box, toch kan elke meter extra kabel voor een flink percentage snelheidsverlies zorgen. Wij adviseren dan ook om die kabel maximaal 2 meter te laten zijn. Uiteraard staat het je helemaal vrij om dit verder te testen en het kan uiteraard zijn dat het bij jou juist helemaal prima (of goed genoeg) werkt, laat je dus door mijn bericht vooral niet tegenhouden om een poging te wagen :wink: