Skip to main content

Mogelijk begrijp ik het verkeerd, maar ik had oorspronkelijk 2 super wifi punten. De eerste op de begane grond, in  “Woonkamer”. Die is bekabeld en is de master. De andere staat op de tweede verdieping en is niet bekabeld. Hieronder een screenshotje van mijn 2e superwifi punt. Te zien is dat de signaalbron “Woonkamer” is en dat de signaalsterkte -72 dBm is en dus niet zo goed.

Nu was mijn wifi op de tweede verdieping niet bijzonder best en ik besloot 2 superwifi punten erbij te kopen en die ertussen te plaatsen. Eentje op hal op de begane grond en eentje op de eerste verdieping. Ik had de verwachting dat het wifipunt op de tweede verdieping dan lekker zijn signaal kon laten gaan van de master, naar het punt in de hal op begane grond, naar het punt op de eerste verdieping en dan naar het punt op de tweede verdieping. Zo werkt ‘mesh’ had ik mij voorgesteld.

Helaas bleek dit niet zo te zijn. Mijn wifipunt op de 2e verdieping bleef als signaalbron “Woonkamer” houden en misschien belangrijker, de signaalsterkte werd niet beter (dichter naar 0 bedoel ik dan). Zelfs toen ik een bekabeld superwifi punt op de eerste verdieping plaatste werd de signaalsterkte op de 2e verdieping niet beter. Is hier iets aan te configureren?

Dag @Wwej, welkom!

Voor zover ik weet, zijn alle SuperWifi punten altijd verbonden met de master. Ze verbinden dus niet met een ander SuperWifi punt. Je kunt natuurlijk wel het SuperWifi punt in de hal de master maken. Je zou dan deze bekabeld aan moeten sluiten.

Maar als je het zo laat, dan is er ook niets aan de hand. Een collega van mij heeft een signaalsterkte van -73dBm en een verbindingssnelheid van 1297Mbps. Hij ervaart verder geen problemen.


Dag @Wwej, welkom!

Voor zover ik weet, zijn alle SuperWifi punten altijd verbonden met de master. Ze verbinden dus niet met een ander SuperWifi punt. 

 

Serieus?? 

Vandaar dat ik het dus ook niet voor elkaar krijg.

 

Wat is het nut van die punten dan als ze het signaal niet aan elkaar doorgeven?

Als zo'n punt een slecht signaal oppikt geeft hij ook een slecht signaal door. Als ik op zolder goed internet probeer te krijgen met het wifipunt, dan geef ik dus eigenlijk het slechte signaal dat ik toch al ontving op zolder door?  Wifipunt dus overbodig in mijn beleving.. 

 

Erg langzame verbindingen via die punten. Snachts valt ie vaak uit op de eerste verdieping. Ik ben er verre van gevreden over.

 

 


SuperWiFi's als een ketting aan elkaar rijgen en zo een "pad" creëren naar zolder is een leuke gedachte, maar meestal mislukt het. Ik denk dat mesh hier überhaupt niet voor gemaakt is. Anders had er wel een mogelijkheid geweest om in te stellen met welk ander punt een draadloos geplaatst WiFi punt zou moeten verbinden. Maar dat zie je in geen enkel mesh systeem. 

Als je 2 SuperWiFi's hebt is het simpel. 1 bekabeld en 1 draadloos. Dat werkt bij veel mensen nog heel goed. Worden het er meer, meer draadloze punten, dan word het vaak rommelen.

Nu word er voor de KPN Box een update uitgerold waardoor deze ook mee gaat doen in het mesh systeem. De SuperWiFi op zolder verbind dan nogal eens met de KPN Box in de meterkast. Terwijl er 2 of 3 SuperWiFi's tussen staan.

Leg gewoon een kabel. Dan ben is het probleem opgelost. 


In serie schakelen ( cascading ) is weldegelijk mogelijk, alleen heb je hier beperkt controlle over.

Beste methode om dit voor elkaar te krijgen is als volgt.

eerst Het punt aansluiten die direct op bedrade moet aanmelden, dan 20 a 30 min geduld ( Als lampje groen brand is hij nog niet klaar ) het duurt even voor deze geheel in mesh is meegenomen.

Hierna kan het punt geplaatst worden die met voorgaande moet koppelen.

Uiteindelijk willen ze altijd met Master koppelen maar dit kan Prima met een tussenhop. Allen moet je dan wel bovenstaande aansluit en hiermwe wachttijd hanteren, Het is overigens niet aan te raden om draadloos naar draadloos naar draadloos te gaan  ( 2 Laags cascading ).

 

Laat maar even weten of het gelukt is..


Bedankt voor de reacties heren! Ik ga de huidige opstelling even herzien.

 

:grinning:


Dank mensen. Ik ga het ook proberen. Eerst via de tip van laurens. Anders toch maar een kabel leggen. Maar ik vind de term ‘mesh’ die gehanteerd wordt wel een beetje wel een beetje verwarrend, misschien wel misleidend. Ik had onderstaand mesh netwerk verwacht te krijgen  maar kennelijk heb ik een ‘star’ gekregen

 


Ik ervaar dat ook een beetje als misleidend inderdaad. 

Dank mensen. Ik ga het ook proberen. Eerst via de tip van laurens. Anders toch maar een kabel leggen. Maar ik vind de term ‘mesh’ die gehanteerd wordt wel een beetje wel een beetje verwarrend, misschien wel misleidend. Ik had onderstaand mesh netwerk verwacht te krijgen  maar kennelijk heb ik een ‘star’ gekregen

 

 


In serie schakelen ( cascading ) is weldegelijk mogelijk, alleen heb je hier beperkt controlle over.

Beste methode om dit voor elkaar te krijgen is als volgt.

eerst Het punt aansluiten die direct op bedrade moet aanmelden, dan 20 a 30 min geduld ( Als lampje groen brand is hij nog niet klaar ) het duurt even voor deze geheel in mesh is meegenomen.

Hierna kan het punt geplaatst worden die met voorgaande moet koppelen.

Uiteindelijk willen ze altijd met Master koppelen maar dit kan Prima met een tussenhop. Allen moet je dan wel bovenstaande aansluit en hiermwe wachttijd hanteren, Het is overigens niet aan te raden om draadloos naar draadloos naar draadloos te gaan  ( 2 Laags cascading ).

 

Laat maar even weten of het gelukt is..

Ja werkt op die manier. Dank! Dus bekabeld en 20-30min wachten. Ontkom er dan toch niet aan om kabels te gaan trekken denk ik. 


In serie schakelen ( cascading ) is weldegelijk mogelijk, alleen heb je hier beperkt controlle over.

Beste methode om dit voor elkaar te krijgen is als volgt.

eerst Het punt aansluiten die direct op bedrade moet aanmelden, dan 20 a 30 min geduld ( Als lampje groen brand is hij nog niet klaar ) het duurt even voor deze geheel in mesh is meegenomen.

Hierna kan het punt geplaatst worden die met voorgaande moet koppelen.

Uiteindelijk willen ze altijd met Master koppelen maar dit kan Prima met een tussenhop. Allen moet je dan wel bovenstaande aansluit en hiermwe wachttijd hanteren, Het is overigens niet aan te raden om draadloos naar draadloos naar draadloos te gaan  ( 2 Laags cascading ).

 

Laat maar even weten of het gelukt is..

Ik ga dit aankomend weekend proberen. Ik laat het je weten. 


Waarschijnlijk stel ik nu een domme vraag.. Dat is dan niet anders. :smile: ​​​​​​

 

Ik heb een wifipunt via een utp aangesloten direct op de experia box. 

Hoe kan ik zien of het pjnt is opgenomen in de mesh?

Kan ik deze ook aansluiten op een switch of moet het direct op de experia box? Ik was al bezig om mijn netwerk bekabeld te maken, al aardig op weg. Heb een kabel doorgetrokken naar de eerste verdieping en daar een switch op aangesloten.

Daarop zitten onder andere de 4k ontvanger voor de tv boven. Werkt goed btw!

Zou mooi zijn als ik het wifipunt daar ook op aan kan sluiten. 


Lampje van de Experia Box knippert nu ineens blauw/paars..

 

:thinking:


Nu weer groen. 


@MaartenTM Dat kan je controleren via de KPN Thuis app, of via de webinterface van de Experia Box.


@MaartenTM Dat kan je controleren via de KPN Thuis app, of via de webinterface van de Experia Box.

Merci!

 

Zijn ook allebei de punten bedraad aan te sluiten?

 

En iemand misschien een antwoord oo mijn vraag wb het aansluiten via een switch? 

 

Alvast bedankt! 


Ja je kan ze allemaal bedraad aansluiten, sterker nog ik zou niet anders willen adviseren.

Dan de switch, ook dat kan, als die maar imgp ondersteind, dit omdat je er al een TV ontvanger aan hebt hangen, dus welk type heb je en ondersteund die imgp.


Ik heb een switch met IGMP.

TP-Link SG108E geloof ik.

Tv signaal is werkend op de slaapkamers. 👍

 

 

Dus ik kan van daar uit m'n wifipunt bekabeld aansturen?!

 

Top! Sluit ik op de zolder ook het wifipunt bekabeld aan. 

 

Bedankt voor de snelle reactie!