Na het aansluiten van de nieuwe modem V12 (ik had een V10) krijg ik op mijn experia wifi punten (we hebben er 4) niet meer dezelfde snelheid als voorheen. Na verhogen van het abonnement naar 1Gbit/s (het was 200 Mbit/s) kreeg ik met mijn oude modem (V10) een wifi snelheid tussen de 300-400 Mbit/s. Na het aansluiten van de V12 is de snelheid net iets hoger dan 100Mbit/s. Dat is een behoorlijke daling. Met bekabeling haalt hij wel >600 Mbit/s, maar ik heb toch echt wel snelle wifi nodig in huis. Wie kan me vertellen hoe ik het beste gebruik kan maken van deze nieuwe modem? De firmware is nog niet geüpdate en ik heb begrepen dat dit ook niet gaat gebeuren zolang de experia wifi punten verbonden zijn. De wifi van de modem heb ik (tijdelijk) uitgezet omdat anders mijn (bedraden) wifi experia punten helemaal langzame wifi uitzenden.
Is het slim om alle 4 de experiapunten los te koppelen en alleen gebruik te maken van de wifi van de modem zelf en de twee nieuwe superwifi2 punten of gaat dit ook niet veel verandering brengen? Ik was in de veronderstelling dat ik beiden soorten tegelijk kon gebruiken. Tevens heb ik een extra netwerk (2,4 gHz) nodig voor bepaalde apparaten. Dit heb ik ingesteld in de modem, maar deze wordt volgens mij niet “doorgezet” door de wifi experiapunten.
Ter info, we hebben 4 experiapunten omdat ons huis 4 verdiepingen heeft.
Als iemand me kan uitleggen hoe ik het beste alles kan aansluiten en instellen dan zou dat heel fijn zijn. Het zou ook fijn zijn als KPN apparatuur levert met de nieuwste firmware/ software of een mogelijkheid om zelf een update uit te voeren.