Skip to main content

Dag allen!

 

inmiddels heb ik een aardige tijd twee experia wifi punten staan (de zwarte bekabelde kastjes), maar sinds kort heb ik problemen met mijn tweede punt op de eerste verdieping. Wij hebben thuis een abonnement voor 500 mbit/s, beneden haal ik dat nagenoeg altijd met dat experia punt. Boven is het kastje gekoppeld aan een nieuwe cat 6a kabel, maar de snelheid komt hier niet boven de 90 mbit/s, zelfs als ik er direct naast sta en de meting doe.. ik ben zelf best een leek als het gaat om het instellen van de kastjes, maar naar mijn idee is er weinig aan te passen. Weet iemand wellicht hoe dit kan komen dat het tweede kastje niet aan de max snelheid komt?

 

alvast bedankt voor de reacties!

Ik denk dat er een probleem is in de kabel, Is dit een vaste kabel of zijn hier de connectoren op gemonteerd.

Want als ook maar een adertje geen contact maakt of verkeerd ligt aan een van beide zijde valt de verbinding terug op fast ethernet ( 100Mbit )


Dank voor de snelle reactie! Ik heb zelf de connectoren gemonteerd op de kabel aan beide kanten, met een apparaatje gecheckt of alle aders goed zaten en deze gaf aan dat alles oké was. Maar misschien dat ik die dan toch opnieuw moet checken, klinkt wel als een logische verklaring..


Anders even laptop oid op de kabel zetten en dan bij Ethernet adapter status kijkenwat hij geeft.

1000Mbit of 100Mbit.

Heb wel eens dat kabeltester hem goed aangeeft maar dat er toch maar 100Mbit over loopt, 2 nieuwe connectoren en tadaa 1000

 

Kabeltester kijkt naar fysiek contact en doet dit d.m.v veelal een spanning, Spanning kan echter door kleine stukjes lucht overspringen... 


Top, ga ik dat morgen even checken! Thanks voor de tip!


Goed, het was even een zoektocht maar het probleem lijkt gevonden. De kabel was inderdaad niet optimaal, na het vervangen van de connectoren gaf de snelheidmeting van de kabel 1 gbit/s aan, de max. Top! Echter was de snelheid van het tweede experia kastje nog steeds max 90 mbit max. Nu blijkt dat bij de poort van de router waar de kabel vandaan komt alleen het groene lampje brandt, het oranje lampje niet. Bij de andere poorten branden beide lampjes wel. Dus het lijkt dat het probleem hier in zit.. ik gok dat ik maar eens contact op ga nemen met de klantenservice om te zien wat een oplossing kan zijn


Heb je daar al een andere kabel geprobeerd?? Het lijkt erop dat daar geen cat5e kabel gebruikt wordt want dan zou het oranje ledje wel branden.Ik denk cat5.


Yes ik heb er inderdaad andere kabels op geprobeerd, maar het lampje werd bij geen enkele kabel oranje.. heel gek!


Goed, het was even een zoektocht maar het probleem lijkt gevonden. De kabel was inderdaad niet optimaal, na het vervangen van de connectoren gaf de snelheidmeting van de kabel 1 gbit/s aan, de max. Top! Echter was de snelheid van het tweede experia kastje nog steeds max 90 mbit max. Nu blijkt dat bij de poort van de router waar de kabel vandaan komt alleen het groene lampje brandt, het oranje lampje niet. Bij de andere poorten branden beide lampjes wel. Dus het lijkt dat het probleem hier in zit.. ik gok dat ik maar eens contact op ga nemen met de klantenservice om te zien wat een oplossing kan zijn

Neem aan dat de gebruikte laptop voor test ook op die poort zat ?

En alleen dat groene lampje geeft idd een koppeling op 100Mbit aan dus dat klopt wel alleen brande het Oranje lampje wel toen te je laptop erop had zitten ? Met de 1Gbit koppeling.

En anders kan je de superWiFi even met kort kabeltje naast het modem zetten op zelfde poort en kijken wat er dan gebeurt..