Skip to main content

Ik heb een glasvezel aansluiting met 1 Gbit/s en voor de verbetering van het WiFi-signaal in het hele huis een Amplifi HD mesh-opstelling met 3 antennes. De snelheid die ik via de Amplifi WiFi haal komt niet boven de 250 Mbit/s uit. Al van alles geprobeerd (alles opnieuw ingesteld, nieuwe CAT7-kabels geïnstalleerd, etc.) en allerlei fora afgestruind, maar ik krijg de snelheid maar niet omhoog. Een snelheid van 1,3 Gbit/s (bij 5Ghz) zou de Amplifi aan moeten kunnen wat ik zo her en der lees.

Setup:

  • KPN Experiabox V10
  • Ubiquiti Amplifi HD met 3 antennes
  • Alles ingesteld op 5Ghz
  • WiFi antenne op de Experiabox v10 uitgezet

 

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Heeft iemand een tip?

 

Bij voorbaat dank!

Heb je met een bekabelde pc of laptop wel een hoge snelheid?


@Joep1965 : Hi Joep, jazeker! Met een bekabelde iMac of Laptop haal ik 1 Gbit/s.


@Joep1965 : Begrijp nu dat ik de snelheidstest van Speedtest moet gebruiken en niet die van Amplifi HD, maar dan haal ik nog steeds niet meer dan 500 Mbit/s, terwijl meer mogelijk moet zijn toch?


Hallo @FrenkieM als je de AC-band gebruikt, heb je een mooie snelheid.

Als je de AX-band gebruikt zou het, theoretisch, nog iets sneller kunnen.

 


@JanD Beste Jan, hoe/waar stel ik dat in? In de Experiabox?


Dat kan je niet instellen, die Amplifi is WiFi 5, ondersteunt dus geen AX.

Maar dan nog zou je een veel hogere doorvoer moeten halen, via mijn AC-Pro (ook WiFi 5) haal ik ook meer, tijdens backuppen zie ik hem geregeld boven de 600Mbit/s komen.

Met welke snelheid verbind die PC/laptop?


@GeSp met de laptop en vaste bedrading haal ik 950 Mbit/s


Ik bedoel met welke WiFi snelheid verbind hij?

Als je op die W10? laptop op het WiFi tekentje klikt en dan op eigenschappen bij die WiFi verbinding dan krijg je een venster waar onderaan de snelheid vermeld staat.

Zoiets moet je dan zien:

 


@GeSp Die snelheid staat op 866/866 Mbps. Bijzonder! Want met Speedtest.net kom ik nu niet verder dan 473/245 Mbps.


Hallo @FrenkieM , dat is de maximale doorvoersnelheid die de wifi in jouw geval theoretisch aan kan.

 


@JanD ok, maar dan moet ik toch ook een veel hogere snelheid kunnen realiseren? Waar gaat het nu mis?


Hallo @FrenkieM welke kanaalbreedte gebruik je, 20, 40, 80 of 160? Hoe breder hoe sneller.

Welk kanaal gebruik je? Hoe hoger, Hoe sneller, maar hoe hoger ook hoe kleiner het bereik.

 


@JanD Voor 5 Ghz is de kanaalbreedte 80 Mhz. Hoger kan ik het Amplifi niet instellen. Kanaal laat ik automatisch selecteren en die staat op 40. 


Dan is het wat het is @FrenkieM 


@JanD  Bedankt voor je hulp! Maar het kan toch niet waar zijn dat het verschil zo groot is? Vandaag zie ik de snelheid zelfs weer naar 100 Mbit/s zakken. Ik heb Ubiquiti maar eens gemaild. @Kpn : hebben jullie wellicht nog ideeën of suggesties?


Hallo @FrenkieM 

 

Probeer handmatig eens andere kanalen uit, bij mij zie je ook wel eens dat de verbinding ineens trager wordt, dan zie je in de UniFi controller ook dat het kanaal in gebruik is (status wordt dan geel of oranje i.p.v. groen) en dat gebeurd ook als ik op dat moment zelf niets download.

 

Heb je de laatste firmware in die Amplifi zitten?