Skip to main content

Ik blijf problemen houden met de snelheid van mijn wifi netwerk.

Om het bereik van mijn wifi te verbeteren heb ik 3 tp-link deco`s aangeschaft,type M4R

De hoofd deco zit met een kabel aan mijn experiabox V10,de andere maken via wifi verbinding met de hoofddeco.

De kpn ontvanger zit met een kabel aan de hoofd deco

Wifi op de experiabox is uitgeschakeld,de hoofd deco staat ingesteld als accespoint.

 

Regelmatig valt de wifi snelheid terug naar 40-70 Mbs/s,getest via speedtest.net

Ik krijg 200Mbs/s binnen van KPN,getest op mijn pc die rechtstreeks met de V10 is verbonden.

Normaal heb ik zo`n 180Mbs/s op wifi als alles goed werkt maar soms valt die snelheid dus weg zonder dat er “verbruikers” zijn.

Het is zelfs zo erg dat het beeld op de tv gaat stotteren,terwijl de ontvanger dus rechtstreeks met een kabel aan de hoofddeco zit?

Ik heb de kabel die van de Experiabox komt al een keer getest door mijn laptop er aan te hangen en dan de speedtest te doen en dan kom ik gewoon op 190Mbs/s

Soms helpt het als ik het deco netwerk herstart,soms moet ik de V10 en de deco`s herstarten en dan werkt alles weer.

Iemand een idee wat de oplossing kan zijn?

"Regelmatig valt de wifi snelheid terug naar 40-70 Mbs/s,getest via speedtest.net", Klinkt als je mogelijk op dat moment met 1 van de satellieten aangesloten bent waar je de backbone over de wifi hebt lopen ipv een bedraade backbone, de M4 is niet bepaald een van de snelste en is een cat6e of hoger aansluiting aan te raden. Ik neem aan dat je alle mogelijkheden van de deco ap hebt doorlopen incl de deco lab. 

 

Aanpassen van je mtu in de deco kan ook helpen, daar kun je op youtube enige videos voor vinden hoe je dat moet meten op je pc via cmd in windows voor de beste instelling in de Deco.

 

"zonder dat er “verbruikers” zijn." in neem aan dat je bedoel op je eigen netwerk. Maar je buren ed kunnen dat ook storen. Locatie van de decos is ook van belang, niet in een kast en hoog genoeg, etc.

 

Mijn deco loopt beter als router dan als AP, ook dat kun je uitproberen.

Uiteraard storen muren etc ook dus de ene plek in huis zal minder snel zijn dan de andere.


Als ik de snelheid test sta ik op 2 meter afstand van de hoofd deco die dus met een kabel aan de v10 zit dus de kan dat ik op een andere deco zit lijkt me heel klein.

Ook het feit dat de tv verbinding gaat stotteren doet mij vermoeden dat het iets in de hoofddeco is wat voor een probleem zorgt

 


Sluit de kpn ontvanger aan op de Experiabox V10.
Als dat lastig is i.v.m. de afstand een switch (GS105Ev2) tussen de Experiabox v10 en de deco M4R plaatsen.
Dus: Experiabox → GS105Ev2 → Deco
                                          |---→ tv ontvanger
Topic over Experiabox i.c.m. Deco
Er kan op de deco een extra ssid/wifi naam aangemaakt worden voor 5 Ghz (hogere snelheid, kortere afstand).  Hiermee kan er voorkomen worden dat er overgeschakeld word op het langzamere 2.4 Ghz netwerk. Verbind met het 5Ghz netwerk en test de snelheid.


Hallo @sutton ondersteunt jouw TP-Link wel IGMP-snooping, een voorwaarde om tv te kunnen kijken via de KPN tv-decoder?

Anders de tv-decoder rechtstreeks op de modem aansluiten.

 


Als ik de snelheid test sta ik op 2 meter afstand van de hoofd deco die dus met een kabel aan de v10 zit dus de kan dat ik op een andere deco zit lijkt me heel klein.

Ook het feit dat de tv verbinding gaat stotteren doet mij vermoeden dat het iets in de hoofddeco is wat voor een probleem zorgt

 

Je hebt de Deco als AP en de tv via de wifi aangesloten anders zouden die 2 niets met elkaar te maken moeten hebben. Mogelijk moet je je tv of direct bekabelt aansluiten op de kpn modem of de deco overzetten van AP naar Router. Tv in router modus werkt in elk geval bij mij.


De tv zit zoals gezegd met een kabel aan de kpn ontvanger,de kpn ontvanger zit weer met een kabel aan de deco

 


Inmiddels heb ik de deco als router ingesteld maar de snelheid blijft nog steeds laag

 


De tv zit zoals gezegd met een kabel aan de kpn ontvanger,de kpn ontvanger zit weer met een kabel aan de deco

U kunt hem beter in de Experiabox steken. Of kan dat niet?

De Deco staat waarschijnlijk in router mode. Dat is gewoon geen goede situatie. Als u echt de tv ontvanger achter de Deco wilt, zet dan de Deco in accesspoint mode en zorg dat IGMP-Snooping aan staat.

Maar mijns inziens is een switch veel beter. Precies wat @VwDt ook adviseert. Een switch die KPN verkoopt:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052


Inmiddels heb ik de deco als router ingesteld maar de snelheid blijft nog steeds laag

 

Zijn de problemen van de tv opgelost? Anders met switch er tussen of Direct naar de modem van kpn. Staat ipv6 uit op de deco en de kpn modem? Had je de firmware van de deco geupdate? Staat de deco op statische routering? Heb je de gehele deco systeem opnieuw opgestart in de app? Staat er een dect telefoon vlak bij je deco, of stereo of tv? Die storen de wifi nl allemaal, ik moest nl mijn hoofd deco ook 3 meter of zo verplaatsen vanwege storende apparatuur in de buurt. Zet ook je apparaataansluiting preferentie in de deco op 5ghz.  Is je verbinding bij 70mb en lager wel 5g? Ook dat kun je zien in de deco. Indien 2.4 zelfs bij preferentie van 5, dan zou het misschien beter zijn om 2.4 van 5 te scheiden zoals iemand anders ook al voorstelde.


Ik heb nu een switch besteld,even afwachten of dat wat verbeterd


Een switch zou misschien je tv probleem kunnen oplossen maar dit staat los van je wifi. Je kunt qos uitzetten  beamvorming uitzetten om te kijken of dat wat uitmaakt. Maar verder zou ik een wifi analyzer app op een 70mb moment en een goed moment bekijken of de wifi van je buren jouw netwerk flink storen. Ik zie dat de m4 maar max 0.8gb aansluiting geeft bij 5g en bij storing muren buren dect etc kun je ook snel rond de 80mb zitten op dat moment op die plek. Bekijk ook je wifi aansluiting snelheidheden op verschillende momenten. Android geeft dit altijd aan. Ik weet niet op welke bandbreedte de m4 kan lopen, ik kan kiezen tussen 80 en 160 voor 5g, waar 160 bij mij beter loopt.